• Anonym (frustrerad)

bröllop utomlands

Min bästa vän sedan lågstadiet ska gifta sig. Hon bor i USA, västkusten.

Min make har två barn med sin förra fru och två med mig. De äldre barnen går i högstadiet och våra är båda under sex.

Vi har nu blivit bjudna till bröllop i början av december. Brudparet står för biljetter för två vuxna och för boende för oss. Tur det. Jag är arbetslös och mannen har ingen hög lön.

Nu är exet urarg och fått barnen med sig för att vi ska åka, men vi har inte råd att ta med de stora. Festen är dessutom barnfri, en nanny ska ta hand om våra barn. Vi tänker inte tacka nej, även om vi hade råd så skulle i varje fall det ena barnet inte få ledigt, skolkat och har F i några ämnen. Den yngre skulle nog få ledigt, men då skulle det bli ännu mer orättvist.

Att lämna man och barn hemma är inget alternativ. Han arbetar tvåskift och det fungerar inte med dagis, våra föräldrar bor för långt borta och arbetar fortfarande.

Vi kommer åka, men det känns trist att det blivit så.

Jag är mest ledsen nu. Hade det varit en vanlig semesterresa så hade de äldre självklart få följa med, men denna resa styr vi inte över. Jag ska vara en av tärnorna.

• Svar på tråden bröllop utomlands
  • Ego Lovers
    Anonym (Indie) skrev 2015-09-15 16:49:40 följande:
    Det ligger något i det här, så skulle nog jag ha gjort. 
    Fast det finns ett stort problem. De stora barnen är inte bjudna.
  • Anonym (såså)
    Ego Lovers skrev 2015-09-15 17:19:12 följande:

Fast det finns ett stort problem. De stora barnen är inte bjudna.

Dom små är inte heller bjudna!
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (såså) skrev 2015-09-15 16:46:07 följande:

Men varför inte använda någon av de barnvakter ni har haft innan till barnen och lämna dom i Sverige?

Ta med de äldre barnen som faktiskt får ut någonting av en resa till USA. Dina småungar märker ingen skillnad utan för dom blir det bara jobbigt att resa långt.

Det är mitt råd eftersom ni inte har råd att ta med alla barnen.

Tack för dina kreativa idéer. Barnvakterna, två flickor som går sista året på gymnasiet tar gärna ledigt flera dagar och inga problem med att få det beviljat. Mina föräldrar är lärare båda två och kan självklart ta semester utan problem. Svärmor är rullstolsburen och behöver en viss assistans i det dagliga livet. Svärfar är i Spanien med sin fru under vinterhalvåret (reumatiker).
  • Anonym (såså)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-09-15 18:29:29 följande:

Tack för dina kreativa idéer. Barnvakterna, två flickor som går sista året på gymnasiet tar gärna ledigt flera dagar och inga problem med att få det beviljat. Mina föräldrar är lärare båda två och kan självklart ta semester utan problem. Svärmor är rullstolsburen och behöver en viss assistans i det dagliga livet. Svärfar är i Spanien med sin fru under vinterhalvåret (reumatiker).

Vad tråkigt för alla inblandade att ni har så dåligt nätverk omkring er.

Varför går inte barnen i förskola?
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (såså) skrev 2015-09-15 18:33:12 följande:

Vad tråkigt för alla inblandade att ni har så dåligt nätverk omkring er.

Varför går inte barnen i förskola?

De går på förskola men får endast i undantagsfall vara på förskolan om någon av föräldrarna har semester. Nätverket vi har runt oss fungerar bra i vardagen. Vid detta tillfälle räcker det inte till, men då fanns det blivande brudparet till hands och ordnade det. Vi är bara ledsna att mamman har använt denna resa emot oss.

De äldre hade inte kunnat följa med även om de var bjudna och vi hade råd. Inte den äldsta i varje fall.

Vi kommer åka och hoppas att syskonen förstår när de får distans.
  • Anonym (såså)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-09-15 18:42:54 följande:

De går på förskola men får endast i undantagsfall vara på förskolan om någon av föräldrarna har semester. Nätverket vi har runt oss fungerar bra i vardagen. Vid detta tillfälle räcker det inte till, men då fanns det blivande brudparet till hands och ordnade det. Vi är bara ledsna att mamman har använt denna resa emot oss.

De äldre hade inte kunnat följa med även om de var bjudna och vi hade råd. Inte den äldsta i varje fall.

Vi kommer åka och hoppas att syskonen förstår när de får distans.

Varför skyller du barnens känslor på deras mamma?

Har dessa barn ingen egen uppfattning om saker? Har de något handikapp?

Hur länge tänkte ni vara borta eftersom den äldsta inte kan få ledigt?

Ja barnen kommer garanterat förstå - att dom inte är lika mkt värda för sin far. Trist
  • Anonym (No way)
    Sandra8978 skrev 2015-09-13 16:39:17 följande:
    Ok, så du är en överspänd prestations-förälder.

Jag hoppas du hemskolar dina barn eftersom du försöker trycka ner TS med att det är hemskt att lämna sina barn till någon annan.
    Varför bemöter du mig så hånfullt?

Tycker inte alls det var konstigt att jag reagerade på att de skulle lämna barnen till en främmande människa. Det var den uppfattningen jag fick. Men det var innan ts förklarat att det är till en svensk tjej, och att ts barn har bekantat sig med de andra barnen som nannyn också ska passa.

Men du skrev också din kommentar innan ts förklarat det, så då utgår jag från att du tycker det är ok att lämna sina små barn till främlingar. Det tycker inte jag.
  • Brumma

Men varför inte använda någon av de barnvakter ni har haft innan till barnen och lämna dom i Sverige?

Ta med de äldre barnen som faktiskt får ut någonting av en resa till USA. Dina småungar märker ingen skillnad utan för dom blir det bara jobbigt att resa långt.

Även om de små inte är bjudna på bröllopet så är det en vän till TS som skall gifta sig.

Förmodligen kommer de träffas även utanför bröllopet och det logiska är ju att då ta med TS barn, som vännen har en relation till (genom att vara bästa vän till TS). TS mans barn har förmodligen inte den relationen till vännen.

Eftersom det även är en ekonomisk fråga så får man ju ta med att äldre barn ofta kostar mer att ta med på resa än små barn.

Att ha barnvakt en kväll är väldigt stor skillnad mot att lämna flera dagar. Dessutom kan inte deras föräldrar (som isåfall skulle vara aktuella för det) ta barnen.
  • Brumma
    Anonym (såså) skrev 2015-09-15 17:57:44 följande:

Dom små är inte heller bjudna!

Men de små är små...

Dessutom är de TS barn.
  • Ester69

Men nu är det TS vän som ska gifta sig. Och vännen vill nog träffa hennes barn inte hennes mans barn.
Svar på tråden bröllop utomlands