Hur ont gör det att föda?
En 7:a. Jag blev igångsatt pga överburenhet i v.42+0. Min livmodertapp var omogen då. Fick doser med Cytotec varannan timme, totalt åtta doser. De första doserna kände jag inte av särskilt mycket men efter typ fyra så började värkarna komma och blev mer och mer intensiva. Vi var då uppe på BB pga platsbrist på förlossningen.
När BM konstaterat att jag öppnat mig 7 cm så fick vi komma ner till förlossningen, där fick jag lustgas. Innan dess hade jag klarat mig med massage, vetekudde och att vara uppe o gå under värkarna. Jag tyckte lustgasen hjälpte jättebra och positivt att kunna få den på en gång. Ville inte ha epidural pga rädsla att inte känna när jag skulle krysta, risk för bristningar etc, och som tur var så var lustgasen så pass bra för mig att jag aldrig kände nåt behov av epidural ändå.
Utdrivningsskedet blev utdraget, det står så i journalen, jag fick nån medicin som skulle ge tätare värkar under tiden och till slut kom en perfekt liten pojke ut!
Från första dosen Cytotec kl 13 på torsdagen så tog det 29 timmar. När det började bli mer o mer troligt att förlossningen skulle behöva bli igångsatt så var jag orolig pga att jag läst om risker med det. Men jag ser min förlossning som en positiv upplevelse och är glad o tacksam att det räckte med Cytotecen för att jag skulle öppna mig så pass mycket o att jag inte drabbades av några komplikationer utan kunde föda min son på naturlig väg så som jag sett framför mig att jag skulle göra.