• Kgb777

    Hur många nätter på BB?

    Hej! Ni som har gjort kejsarsnitt, hur många nätter behövde ni stanna kvar på BB/sjukhuset?

  • Svar på tråden Hur många nätter på BB?
  • pumababygirl

    Hej!

    Jag låg kvar i 2 nätter. Kunde fått stanna ett par nätter till men ville komma hem. Gjorde ett ur akut kejsarsnitt.

  • Lisasmor

    Vi stannade 3 nätter efter planerat snitt. Hade egentligen kunnat åka tidigare men jag tyckte det var skönt att komma igång med amningen och det var mysigt på avdelningen.

  • Kgb777

    Tack för era svar! Ska göra planerat snitt, men har ingen lust att stanna mer än Max tre nätter, vill komma hem till resten av familjen så snabbt som möjligt!

  • Embla twopointoh

    "Standard" efter ett kejsarsnitt är tre vårddagar (säger de i mitt landsting i alla fall), d.v.s. två nätter. Sedan beror det ju mycket på hur mamman och bebisen mår, om de behöver hjälp med amningen o.s.v.

    Jag har gjort fem snitt, och stannat 2-3 nätter.

  • aleydis

    11 nätter.. Men då var det pga jag fick barnsängsfeber och var tvungen att få intravenös antibiotika typ 9 dygn. 1 natt på bb och 10 nätter på neonatalen- jag var alltså också inskriven och fick vård hela neo-tiden

  • annasv1980

    Tre nätter efter planerat snitt som klassades som akut bara pga att vattnet gått. Annars var standard två nätter på mitt BB om inga komplikationer tillstött. Hade fått åka hem tidigare men med första barnet är man inte så kaxig även om jag mådde väldigt bra och var rörlig.

  • Greifing

    När jag fick sonen i vecka 37+0 så stannade vi 3 dagar pga av att han fick vatten i lungorna.

    Med dottern som föddes 37+1 så blev vi hemskickade efter 1 dag.

  • annasv1980
    Greifing skrev 2015-09-18 10:45:39 följande:

    När jag fick sonen i vecka 37+0 så stannade vi 3 dagar pga av att han fick vatten i lungorna.

    Med dottern som föddes 37+1 så blev vi hemskickade efter 1 dag.


    Planerade snitt så tidigt? Ja, jag vet att bebisen är fullgången då men i Sthlm där jag fick mitt sa man att deras rutin är att ta ut det ca en vecka innan bf. Ju senare desto bättre resonerar de. Min son ville ut själv i 37+4 och jag hade egentligen inbokat i 39+2.
  • Embla twopointoh
    annasv1980 skrev 2015-09-18 18:58:44 följande:
    Planerade snitt så tidigt? Ja, jag vet att bebisen är fullgången då men i Sthlm där jag fick mitt sa man att deras rutin är att ta ut det ca en vecka innan bf. Ju senare desto bättre resonerar de. Min son ville ut själv i 37+4 och jag hade egentligen inbokat i 39+2.
    Finns det medicinska skäl kan de definitivt planera snittet till vecka 37, även om strävan är att låta barnet stanna så länge det går i magen.

    Min dotter ville också ut på eget bevåg i vecka 37, nästan två veckor innan det planerade snittet. Efter det har jag fått planerat snitt i vecka 37 eftersom läkarna inte vill riskera att samma sak händer igen.
  • Greifing

    Ja pga det som hänt oss tidigare så har dom gjort planerat snitt 37+0 resp 37+1. Förlorade första sonen i moderkaksavlossning och andra kom med akut snitt pga blödning i v 33.


    annasv1980 skrev 2015-09-18 18:58:44 följande:

    Planerade snitt så tidigt? Ja, jag vet att bebisen är fullgången då men i Sthlm där jag fick mitt sa man att deras rutin är att ta ut det ca en vecka innan bf. Ju senare desto bättre resonerar de. Min son ville ut själv i 37+4 och jag hade egentligen inbokat i 39+2.


  • Reflexen

    Fem nätter. Första barnet, akut snitt, inga komplikationer förutom att jag hade ganska ont. Vet eg inte varför jag fick stanna så länge, hade säkert kunnat åka hem tidigare.

  • L0tten

    Stannade 2 nätter efter en igångsättning som slutade med snitt. Inte akut. Ville hem redan dagen efter, men så hade jag legat inne 3 nätter innan sen igångsättningen startade så hade en rejäl hemlängtan :)

  • Snultan

    Planerat snitt. 2 nätter. Hade också fått stanna ytterligare 1 natt om vi ville men nu frågade vi och när vi fick OK från barnläkaren så fick vi åka hem.


    Matheus 131002!
Svar på tråden Hur många nätter på BB?