Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

1,5 år mellan syskon

Jag hade två. Båda under två år. Ensamstående. Funkade bra. Lillen var hos dagmamma 5 timmar om dagen. Då koncentrerade jag på babyn. När han kom hem vid 14.-tiden så var det han som gällde. Där fick man prioritera och välja striderna :). jag tyckte det fungerade bra. Två blöjbarn kunde vara lite hektiskt i och för sig, men jag hade turen att ha en otroligt lugn baby. Hon sov när hon skulle - vid 3 veckors ålder sov hon 23.00-07.00. DET var en lättnad. I övrigt tyckte jag det funkade bra :)

• Birgitta02
    Amanda84 skrev 2015-09-14 11:50:27 följande:

Tack för tips om docka! Det låter som en riktigt bra idé. (Speciellt med tanke på att sonen redan nu ofta leker med dockorna på öppna förskolan)

Vi kommer inte att sätta storebror på dagis/dagmamma i samband med att bebisen kommer så storebror kommer att vara hemma med mig hela tiden. Det är inte säkert att min man kan vara föräldraledig så mycket i början. Oturligt nog så byter han jobb i samma veva som bebisen kommer (vilket bara det blir en enorm omställning för sonen då hans pappa inte arbetar heltid för tillfället utan är hemma väldigt mycket just nu.)

Det som var positivt för oss, när sonen hade dagmamma, var att jag fick i lugn och ro knyta an och pyssla med babyn på heltid de timmarna. Sonen såg då inte hur mycket man jollrade, pysslade om, osv. Det blev noll syskonsvartsjuka. När han kom hem från dagmamman  så tog jag bara det nödvändiga med babyn, och dessutom fick sonen vara med så mycket han ville. I övrigt var det sonen och hans behov som gällde. Det har aldrig sedan dess funnits någon svartsjuka mellan dom.
  • Birgitta02
    Trippelmamma76 skrev 2015-09-14 14:49:21 följande:
    Håller med dig! Vi har inte heller lämnat bort storasyskonet. Hade ju blivit konstigt att bli bortlämnad i samband med att det kommer en ny bebis... Skillnad om de redan går på dagis. dessutom minskar risken för bla RS (vilket du nästan garanterat utsätter bebisen för om du skolar in en ettåring på dagis samtidigt.)
    Helt rätt. Inte lämna bort om man inte haft barnet på dagis/dagmamma innan. Skulle ju vara väldigt konstigt för den lille. Dessutom finns det ett aber med det - som jag har förträngt. Babyn var ständigt förkyld första året. Sonen drog ju hem massor med virus som han själv inte blev sjuk av. Men lillan! Nä, just den biten var ju faktiskt inte nån höjdare.

Men jag tror att, ni är ju två i föräldraskapet, ni bör kanske vara otroligt lyhörda för 1,5-åringens behov. Dvs nån vuxen ägnar honom massor med uppmärksamhet. Frqamförallt när nån pysslar mycket med babyn. Utanförskap kan vara grogrund till svartsjuka senare.
Svar på tråden 1,5 år mellan syskon