• Nenne666

Polisanmäla 12 åring?

Anonym (grustag) skrev 2015-09-15 22:49:16 följande:

Tänka sig, soctant, en polis och en barnutredare i samma tråd!

Eller så har de livlig fat.

Inte ens 50 inlägg är gjorda och hela kåren är på plats, haha.
  • Nenne666

Nej, det kommer inte att hända ett skit med den där anmälan. Du kan anmäla ditt skosnöre om du känner för det, det är inte det. Utan det är vad polisen gör med den. Förmodligen -NADA! Jävligt irriterande att du anonym (polisanmäld) ringt och belastat systemet, helt i onödan.

• Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:05:14 följande:

Har läst de flesta inlägg nu så ska svara lite.

När ens 7åring kommer och berättar detta så slutar ens hjärna halvt att fungera. Vad ska man göra? Vem ska jag kontakta? Hur kommer detta bli? Finns det någon chans att min son ljuger osv? 

Jag hade inte vetat om detta länge när jag skrev här för råd. Istället får man bara massor med skit kastat i ansiktet.

Jag FÖRSTÅR att det är fel och hemskt men jag har aldrig råkat ut för detta så jag vet inte hur jag ska tänka eller reagera.

När jag försökte prata med min son syntes det att han skämdes och inte ville prata om det. Han berättade att 12åringen ville att de skulle suga av honom för då "skulle de vara sveriges modigaste killar". Den andra pojken hade då haft munnen i snoppen min inte slutit om med läpparna. Vi pratar knappast om sånt hemma så det anser jag gör min son trovärdig när han kan beskriva så tydligt. Han sa att han hade "smitit" därifrån och sen kom han hem och berättade för sin pappa.

Efter att ha läst era svar kontaktade jag den andra pojkens föräldrar. De var spektiska men jag förklarade att vi ser allvarligt på det och att jag inte kan ignorera det vilket de förstod. Men deras son nekade ju. Men jag tror verkligen inte att min son ljuger om det. Iallafall så tyckte föräldrarna att vi skulle prata med 12åringens föräldrar imorgon. Vad tycker ni? Jag tycker också det är bättre att polisen utreder och jag inte lägger mig i det. För jag fattar ju att 12 åringen kommer neka också.

Borde man prata med skolkuratorn? För nu är jag rädd att min son blir utstött på skolan (ja vad hemsk jag är)

Borde jag bara anmäla imorgon? till polisen, vart ska jag vända mig på soc?

Jag ser att många ger olika svar, vad gäller egentligen?

Nu ringer du inte runt och pratar med fler. Lämna över alltihopa till polisen och socialtjänsten och jag tycker absolut att du ska prata med skolan. Lycka till!
  • Nenne666
    Anonym (jobbar på soc) skrev 2015-09-15 23:29:56 följande:

Herrejösses på dig själv. Det var väl för fan inte vad jag sa. Jag sa att om ts gör en anmälan till soc så kommer de att ta ställning till om en polisanmälan ska göras. Soc tar alltid ställning till det om det finns misstanke om brott. Sen finns det förstås inget som motsäger att ts inte kan göra en polisanmälan själv.

Oavsett vem ts anmäler till kommer anmälan att hamna på båda ställen. Polisen kommer att anmäla till soc om de får in en anmälan och vice versa. Men ts och hennes grabb befinner sig mitt i situationen och det finns relationer mm, allt är inte svart eller vitt, och det kanske minst ansträngande för relationerna är att anmäla till soc utan att själv polisanmäla. Soc kommer som sagt ändå att ta ställning till om det ska polisanmälas och då slipper ts stå med "skulden" med att ha gjort polisanmälan men ändå med det goda samvetet att ha agerat, plus att konsekvenserna blir desamma oavsett vem anmälan går till.

Nä, det stämmer inte heller att det per automatik hamnar på båda ställena. En polisanmälan överlämnas tillsocialtjänsten,ja. Men en anmälan till soc överlämnas inte till polis per automatik. Jobbar inte du på soc? Och detta är ett brott som ska ligga på polisens bord vad soc än tycker om det. Dom/ni är inga brottsutredare någonstans. Ni sköter ert och polisen sitt.
  • Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:43:57 följande:

Tack för svar. Vart eller hur gör jag enbart en soc anmälan?

Varför ska du nöja dig med bara soc? Om du inte orkar göra båda anmälningarna så gör då hellre en anmälan hos polisen. För polisen bör kopplas in och det gör dom om DU går dit. Soc får det rätt omgående till sitt bord.
  • Nenne666
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 09:45:49 följande:

Hon skrev ju det i sitt första inlägg, att socialtjänsten tar ställning till om det ska polisanmälas!

Ja, men det är inget soc 'ska ta ställning till', utan det är något som bara ska göras (med eller utan soc ställningstagande) och precis som jag skrev så går inget från soc till polisen /automatik så som det görs från polis till soc när det handlar om minderåriga.
  • Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 10:22:51 följande:

Uppdatering

Jag träffade den andra pojkens föräldrar på skolan idag. Vi åkte tillsammans till polisen och gjorde en anmälan. Polisen skulle anmäla till socialtjänsten. Så får vi se vad som händer.

Även om jag vet att jag gjort rätt så har jag enorm ångest.

Jättebra!
  • Nenne666
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 10:46:54 följande:

Men vad är det du inte förstår?

OM soc får in en anmälan tar soc ställning till om den är allvarlig nog att en polisanmälan ska göras av soc. Alltså leder inte alla orosanmälningar till soc per automatik till att en polisanmälan görs av soc. (Vilket är bra - de screenar ut mindre viktiga ärenden - "min granne röker på balkongen när barnet är med" är väl ett ärende som borde kunna besparas polisen, t.ex.)

Om soc gör eller inte gör en polisanmälan har inget med TS möjligheter att själv göra en polisanmälan. TS tar alltså själv ställning till om hon själv vill göra en polisanmälan.

Så det går alltså inte att säga att "det är inget som soc ska ta ställning till", för det gör de ju självklart varje gång de får in ett ärende. Det blir löjeväckande när du skriver "jobbar inte du på soc" när det är du själv som misstolkat!

Jag skriver exakt så som det går till och om du vill vända och vrida på det till fanders får du väldigt gärna göra det. Jag har Framfört mitt budskap och är nöjd med det. Polisen gör brottsutredningar och det är endast dessa som ska ta ställning till om ärendet ska fortskrida. Ingen annan.
  • Nenne666
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 18:25:39 följande:

Tuffa bud. Men vad bra att du fått svart på vitt att detta verkligen hände.Skönt för dig. Tror också dessa föräldrar behöver prata.

En sak vill jag varna för. Inga ledande frågor. Fråga inte killen något alls helst. Risken finns att man manipulerar minnen, eller han säger saker som han tror ni och polis och soc vill höra. Bara ville säga det.

Kram till er.

Vill bara poängtera vikten av det du säger. Inga ledande frågor. Fråga hellre inget alls än att ställa frågorna som kan påverka 'minnet'.
  • Nenne666
    Lord Hans skrev 2015-09-16 20:46:19 följande:

Jag tycker moderatorn borde ta bort den här tråden för att skydda barnen det handlar om. Ts har fått svar på sina frågor det finns ingen idé att låta tråden stå kvar när den eventuellt kan framgå information som offentligt hänger ut barn som blivit sexuellt utnyttjade.

Den här tråden är viktig. Folk vet inte hur dom ska göra 'när det händer'. Ts är inte den första och lär inte va den sista. Hon hade dock den goda smaken att vara anonym. Varken jag, du eller någon annan vet vilka dessa är. Är det någon som anar så kommer det ändå inte fram.
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?