• Birgitta02

Polisanmäla 12 åring?

Ja, det ska du absolut göra. Han är ju naturligtvis inte straffmyndig, så socialförvaltningen tar över. Killen har inte hittat på det här själv, han har råkat ut för dåligheter varifrån det här kommer. Jag hade inte dragit mig en sekund!!! Prata med killen? Då når man bara symptomen, inte VAD som är problemet.

• Birgitta02
    Anonym (Soc) skrev 2015-09-15 20:09:42 följande:
    Ja det är allvarligt. Och sexuellt utnyttjande och jag hade absolut gått vidare med detta. Ett samtal till soc kanske är en ide?
    Inte via soc. Då blir det liggande i månader. Gå via polisen.
  • Birgitta02
    Anonym (Stina) skrev 2015-09-16 09:42:17 följande:
    Va? När socialtjänsten får in en orosanmälan får det MAX ta två veckor (enligt lag) att träffa föräldrarna och skriva en sk. förhandsbedömning. Det kan säkert dra över tiden på några socialkontor, men tro inte polisen är mindre belastad, och snacka inte om månader.

Till TS, jag skulle både ringa till socialförvaltningen och göra en orosanmälan och polisanmäla händelsen.
    Vi kan bara ta lilla Yara från Karlskrona som exempel. Hon blev ihjälslagen till slut av morbror och hans fru trots orosanmälningar under ett års tid.
  • Birgitta02
    Anonym (Stina) skrev 2015-09-16 09:56:58 följande:
     Tänk på att ett socialkontor kan hantera flera hundra anmälningar i veckan. Tycker det är tråkigt när det målas upp en sådan negativ bild av socialtjänsten och det skadar människors tilltro till att anmäla när barn far illa.
    Som du säger så hanterar socialtjänsten otroligt många ärenden. Och därför bör detta anmälas hos polisen. Inte minst därför att en sån här handling kan rendera fängelsestraff om ett liknande brott begåtts av en vuxen.
  • Birgitta02
    Anonym (Självklart) skrev 2015-09-16 10:30:29 följande:
    Bra! Tänk på att det kunde blivit värre nästa gång... Eller så finns det redan fler utsatta barn... Och 12-åringen behöver ju få hjälp! Liksom era barn, givetvis! Tänker på er! Ångesten kommer att lätta med tiden även om det är jobbigt på många plan just nu.
    Håller helt med dig.
    TS. Du har gjort helt rätt. Bra gjort!
  • Birgitta02
    Anonym (sexbrottsling?) skrev 2015-09-16 11:41:53 följande:
    Om han hade vettiga föräldrar, skulle jag nog pratat med dem innan jag bestämde mig för att polisanmäla.
    Polisanmält har hon redan gjort, tillsammans med pojkens föräldrar imorse.
  • Birgitta02
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 11:50:11 följande:
    Tillsammans med den andra utsatta 7-åringens föräldrar, fattar jag det som - inte 12-åringens. Tror "sexbrottsling?" menade att TS borde prata med 12-åringens föräldrar. Men som du skriver är ju polisanmälan redan gjord.
    Aaaahhh... jag tolkade att det var 12-åringens föräldrar. Hur kunde jag fatta så fel? Men mycket mycket bra gjort. Förstår att det måste kännas jobbigt. Inte minst för 12-åringens föräldrar när de kontaktas.

TS. Vet du om 12-åringens föräldrar är vidtalade om detta, eller kommer en kallelse från soc som en chock för dom?
  • Birgitta02
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 12:15:10 följande:
    Vi skulle inte kontakta dem sa polisen. Så det blir nog en chock för dem :(
    Begriper fullt ut att du mår skitdåligt. Men du och de andra föräldrarna har gjort rätt. Du förstår väl det? Att blunda och släta över är inte okey. Det krävs ett visst mod det du gjort. Så räta på ryggen!
  • Birgitta02
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 12:45:23 följande:
    Jag har alltså kontakt med den andra sjuåringens föräldrar. 12 åringen och hans föräldrar vet jag inte ens vilka de är.

Nu hoppas jag såklart också på att min son ljuger men jag tror verkligen inte det. Att min son börjar dra upp det manipulativa 12 åringen sagt tvivlar jag på att han kan hitta på själv.
    Allt han sagt låter bara inte som något man hittar på i den åldern.
    Var 7-åringarna med inne i anmälningsrummet eller var det enbart ni föräldrar?
  • Birgitta02
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 13:48:39 följande:
    Bara vi föräldrar.
    Vad skönt. Du, i slutändan kommer detta bli himla bra. Tro mig.
  • Birgitta02
    Anonym (grustag) skrev 2015-09-16 13:59:03 följande:
    Är jag inte alls säker på.
    Nå, kommentaren var till TS - inte till dig. Inte illa ment :)
  • Birgitta02
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 17:43:17 följande:
    Ännu en uppdatering. Det hela visade sig vara sant. Himla tråkigt!
    Hur vet du? Har man redan varit i kontakt med killen och hans föräldrar. Vad händer nu? Vet du?
  • Birgitta02
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 17:51:22 följande:
    Jag blev uppringd av den utsatta pojkens föräldrar. De hade berättat för pojkens mormor och morfar. Så pappan sa att morfarn var väldigt arg och att han var påväg till 12 åringen. Jag försökte få dem att lugna honom eftersom polisen sagt att vi inte skulle lägga oss i. De skulle försöka. Pappan ringde upp mig lite senare, då hade de varit där alla med morfarn som hade sagt till 12 åringen "jag vet vad du gjorde igår" och där hade sanningen kommit fram. 12 åringen mamma var helt förstörd. De ringde mig nyligen och berätta detta. Vad som händer nu eller hur detta påverkar utredningen vet jag inte. Men pojken och 12 åringen har visst spenderat mycket tid ihop så vem vet om mer saker har hänt. Men det kommer väl isåfall komma fram inom en snar framtid.

Jag är glad att jag agerade. Mest för den utsatta pojkens skull. Jag lider enormt med 12 åringens familj och jag är så stolt över min son.
    Tuffa bud. Men vad bra att du fått svart på vitt att detta verkligen hände.
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 17:56:25 följande:
    Jag ska träffa den utsatta pojkens föräldrar senare så förhoppningsvis får jag mer klarhet i allt då.

Annars så är föräldrarna väldigt tacksamma att detta kom fram.
    Skönt för dig. Tror också dessa föräldrar behöver prata.

En sak vill jag varna för. Inga ledande frågor. Fråga inte killen något alls helst. Risken finns att man manipulerar minnen, eller han säger saker som han tror ni och polis och soc vill höra. Bara ville säga det.

Kram till er.

• Birgitta02
    Lord Hans skrev 2015-09-16 20:46:19 följande:
    Jag tycker moderatorn borde ta bort den här tråden för att skydda barnen det handlar om. Ts har fått svar på sina frågor det finns ingen idé att låta tråden stå kvar när den eventuellt kan framgå information som offentligt hänger ut barn som blivit sexuellt utnyttjade.
    Hänga ut? Vi vet inte ens vilken kommun detta handlar om?
  • Birgitta02
    Nenne666 skrev 2015-09-16 21:35:54 följande:
    Jag håller med. Ts bör släppa 12-åringens situation och fokusera på offren.
    Det är synd om både 7 åringen och 12 åringen. Det är synd om alla som är en del av situationen. Nu gäller det att processen får ha sin gång och alla så småningom får läka när det här är över. Att ha empati är ju ingen kaka man delar upp och sen är det slut.
  • Birgitta02
    Cissi95 skrev 2015-09-16 22:03:33 följande:

12åringen är nog inte alls medveten om tyngden i dess gärning.

Det bästa är nog ifall ni kontaktar dennes föräldrar & pratar med dem om vad som hänt. Tror inte polisen kan göra så mycket mer än att de talar med barnets föräldrar. Så det är nog bättre om ni skippar polisanmälan och talar med dem själva. 

Är det så att föräldrarna inte anses vara kapabla till att lösa problemet med deras son så kan polis eventuellt socialen vara en möjlig väg att gå.

Du har inte läst tråden va?
    Läs den och återkom. Eller läs vad som hänt de senaste 5-6 timmarna.
  • Birgitta02
    Anonym (grustag) skrev 2015-09-16 22:24:22 följande:
    Ingen sanning har uppdagats, var fick du det ifrån?
    Snälla du. TS har berättat vad som hänt under dagen. Att du inte fått utförlig information är en helt annan sak. Men TS är införstådd med att pojken erkänt händelsen. Lägg ner nu. Tycker nog du är lite aggressiv, även om du kanske inte menar det.
  • Birgitta02
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-17 12:13:09 följande:
    Vill bara informera dig om det eftersom du har en så fördömande syn mot 12-åringen. Mycket mer än vad ts har som faktiskt är förälder till den utsatta pojken. 12-åringen är också ett barn.
    Nej, TS är inte mamma till den utsatta pojken! TS är mamma till pojken som var med, men stack hem fort.
  • Birgitta02

Ok, lägg ner ert kivande nu. Bättre vore om ni pm:ade varandra och bråkade där.

• Birgitta02

Jag blir oerhört skrämd när jag läser alla fördömanden om den här 12-åringen. Ni har ingen aning om vad han har för bagage. Ingen av er vet något om honom. Inte jag heller.

Lägg ner nu!

Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?