Inlägg från: Anonym (grustag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (grustag)

Polisanmäla 12 åring?

Tänka sig, soctant, en polis och en barnutredare i samma tråd!
    Eller så har de livlig fat.

• Anonym (grustag)
    Anonym (grustag) skrev 2015-09-15 22:49:16 följande:

Eller så har de livlig fat.

Eller så har de livlig fantasi.
  • Anonym (grustag)

Ring bara soc, det räcker med det.
    Se till att inte vara anonym, anmälningar från personer som står för sina ord väger tyngre.
    Vågar du inte stå för din anmälan så gå via skola/förskola som har anmälningsplikt och alltid står för sina anmälningar.

Polisen lämnar iallafall bara över ärendet till soc, en 12-åring är inte straffmyndig.

• Anonym (grustag)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 12:15:10 följande:

Vi skulle inte kontakta dem sa polisen. Så det blir nog en chock för dem :(

Fast du sa igår att du ringt dem så då borde de inte komma som en total chock.

Jag hoppas att det är smågrabbarna som har livlig fantasi och att 12-åringen inte får sitt liv förstört med LVU och därmed mister sitt hem, sin familj och sin trygghet.
    Soc har förstört familjer förr och kommer garanterat att göra det igen.
  • Anonym (grustag)
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 12:30:26 följande:
    TS ringde väl den andra 7-åringens föräldrar, inte 12-åringens? Så såvida den andra 7-åringens föräldrar inte förde det vidare till 12-åringens föräldrar, så vet de nog inte.

Att 7-åringarna har livlig fantasi är det bästa scenariot att hoppas på i det här fallet, självklart. Att 12-åringen börjat en bana av övergrepp är det värsta. Det jag skulle tro är mest troligt är att 12-åringen inte fattat vidden av hur fel det är att försöka övertala en 7-åring till något sådant. (Att det var fel överhuvudtaget förstod han nog, för jag tror knappast han sprang hem till sina föräldrar och sa "vet ni vad jag precis gjorde?"...)
    Läste igen och förstod att det var den andra pojkens föräldrar ts ringt till, det blir lätt lite rörigt när ts inte håller isär de olika personerna bättre. "Pojkens föräldrar" kan ju vara båda.

Jag hoppas på livlig fantasi hos småpysarna och att de lär sig att man inte ljuger om allvarliga saker fler gånger.
  • Anonym (grustag)
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 13:56:36 följande:
    Vad skönt. Du, i slutändan kommer detta bli himla bra. Tro mig.
    Är jag inte alls säker på.
  • Anonym (grustag)
    Michelle 341 skrev 2015-09-16 22:19:00 följande:

Tycker du TS har hanterat detta mycket klokt! Skit i vad andra skriver i tråden, det är inte ett lätt dilemma att hantera med många inblandade och många känslor att ta hänsyn till men du har skött detta eftertänksamt och mänskligt.

Skönt det kom fram och att sanningen uppdagades. Härligt att er son har så fin kontakt med er att han vågat berätta. Var stolt. Kram

Ingen sanning har uppdagats, var fick du det ifrån?
  • Anonym (grustag)
    Nenne666 skrev 2015-09-17 14:08:44 följande:
    Ingen talar om för mig vart jag ska lägga mina sympatier. Min son råkade ut för något liknande och jag säger bara 1 sak, jag skiter blanka fan i vad ungen gått igenom tidigare. Man ger sig inte på någon annan av någon endaste anledning (och definitivt inte min son) Dessutom råder samhället enorma brister på att ta hand om offren så jag bidrar hellre med mina känslor och sympatier till dom utsatta. Det finns så många gull-gullande med förövarna så det räcker och blir över. Elakt va?
    Ja, jävligt elakt.
    Både offer och förövare behöver stöd och hjälp.

Givet att man ser till sina egna först och främst, det är därför det är utomstående, proffs, som hjälper till för att få ordning igen!
    För eländigt att de behövs men bra att de finns.
  • Anonym (grustag)
    Nenne666 skrev 2015-09-17 14:48:26 följande:
    Det enda jag bryr mig om vad det beträffar 12-åringen är att han inte ska göra det igen. Inget annat.
    Och det räcker!
    Det är precis det som behövs om en unge/ungdom gör något liknande.
  • Anonym (grustag)
    K med lilla E skrev 2015-09-17 17:57:17 följande:
    Jag håller med dig i den här diskussionen. Jag har heller inget medlidande till övers för denne 12-åring och mina erfarenheter är också att det läggs stora resurser på gärningsmannen men väldigt lite åt brottsoffer och deras anhöriga, de får oftast klara sig helt på egen hand och reda ut sina trauman.

Den här 12-åringen kan vara precis fyllda 12 och han kan vara nästan 13, vi vet inte och är han nästan 13 år så är det inte länge tills han blir straffmyndig. Han borde kunna skilja på rätt och fel och har han problem med sig från barndomen så är det ju jättebra om han får hjälp med det, därmed inte sagt att man måste känna någon sympati med honom eller att han inte har något ansvar för sina handlingar. Man kan inte skylla allt på en trasig barndom.
    Det här var tamigfan det värsta jag läst på länge, vad tänker du med människa?
  • Anonym (grustag)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-17 18:48:25 följande:
    Trasig barndom? Han är fortfarande ett barn. Ditt resonemang kring hans ålder blir ju också ganska förvirrande. Om han är nästan 15 så är han ju nästan 9 också.

Jag håller inte alls med om att det saknas möjligheter för barn som är brottsoffer att få hjälp. De kan söka på både soc och bup. Ska man hårddra det så är det ju viktigare att gärningsmannen får vård för att undvika fler offer i framtiden.
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?