• Ungakillen95

Ryker från fritös

Hej allihopa!
    Har köpt en ny fritös på SIBA men nu när jag pluggade in den och skulle fritera pommes så började det ryka. Vet någon vad detta kan bero på? Ser inte ut som något matos mer elektronisk rök som det bränns..

Snabba svar uppskattas då jag är hungrig som ett djur 

• Svar på tråden Ryker från fritös
  • Ungakillen95

Ska kanske tillägga att jag drog på 180 grader. Helt ny olja och dessutom började ryka efter 30 sekunder ungefär så tror inte det beror på överhettning av oljan

• Zodomy

Man ska ju köra in den en stund innan den funkar som den ska. Lack och konstigheter som ska brännas bort innan den funkar som den ska. Börjar det brinna så häll inte på vatten. Tänk på det.

• Ungakillen95
    Zodomy skrev 2015-09-15 21:19:14 följande:

Man ska ju köra in den en stund innan den funkar som den ska. Lack och konstigheter som ska brännas bort innan den funkar som den ska. Börjar det brinna så häll inte på vatten. Tänk på det.

Tack det vet jag, man ska kväva elden med locket till fritösen. Så om du var i min situation skulle du köra på? 
  • Ungakillen95

Update: Köket brann upp.

Nejdå, jag stängde av maskinen väntade i 20 min och sedan försökte igen då kom det ingen rök. Kanske berodde på att oljan var ny eller liknande? Blev gott iallafall och jag är mätt Solig

• Ungakillen95
    Kapitalismen skrev 2015-09-15 22:43:59 följande:

Haft i extra virgin olive oil av misstag?
    Den kommer ryka som fan vid 180g

Nope körde frityrolja från willys. Men har redan friterat nu så antar att det var en engångsföreteelse Cool
  • klyban

Låter som du spillt på nått sätt.
    Annars skippa frityrolja, det är oftast bara raps och solrosolja.
    Den oljan du använde ska inte ryka nått direkt vid 180g.

Svar på tråden Ryker från fritös