• Lindybelindy

    Ångest över sovande

    Hej behöver verkligen råd. Min dotter som är tre år har alltid sovit i vår säng mellan mig och sin pappa. Vi tycker det varit bekvämt (hon sover länge och tryggt, drömmer hon något läskigt finns vi till hand snabbt osv) och mysigt. Framförallt är jag en sån mamma som älskar att sova med mina barn. Känslan av att hon är trygg gör mig trygg och får mig att sova gott om natten. Nu till problemet.

    Hon sover med oss. Även så nattas hon fort av mig eller sambon (hennes pappa) vi ligger bredvid henne tills hon somnar. Om hon inte somnar framför en film. Nu har hon nyligen fått en lillebror som är två månader. Han sover i sin vagga (sån som går att rulla) ute i vardagsrummet där jag för tillfället sover i soffan. Han vaknar, har svårt att komma till ro och vill oftas ligga på mig. Så det är en bra lösning innan vi fått till en rutin. Sambon sover då med storasyster i sängen. Lillebror väcker annars storasyster på natten och jag känner mig kuvad på något vis. Sambon jobbar även nätter och nu till problemet. Jag låter säkert som en hönsmamma kanske men jag nattar dottern och sambon är i vardagsrummet och tar hand om lillebror. Han somnar och systern somnar. Jag smyger ut och tar över i soffan och sambon går till jobbet. Tror ni dottern känner sig ensam i sängen hela natten? Hur skulle ni göra? Jag har ångest. Vill inte att hon ska känna sig ensam och bortvald. Men jag får panik av att ligga där inne när jag behöver fixa på nätterna. Min dröm är att få ha båda i sängen men sängen sitter fast med gavel mitten av rummet och jag är rädd att lillebror ska ramla ned. Helst vill jag ha han i mitten bredvid mig och syster. Hur stora ska dom vara för att kunna sova bredvid varandra utan plötslig spädbarnsdöd osv? (har bunkrar upp på systern sida, gör jag det på andra också får vi tre inte plats.) jag har stora problem mer detta :( vill att alla ska vara trygga och nöjda.

  • Svar på tråden Ångest över sovande
  • Flickan och kråkan

    Nu tror jag inte att din dotter är otrygg i föräldrasäng om hon sover gott hela natten, men vi tillhör också den skara som gillar att samsova om samsover länge så förstår dina tankar.

    Vi har tre barn i åldern 2 till snart 8 år och samsov med alla tre till förra sommaren. Nu förtiden samsover vi enbart med vår yngsta, men inte helt ovanligt att både en och två storebröder gör oss sällskap under natten. Går lite i perioder.

    Hur som. Vi har löst platsfrågan genom att bredda vår dubbelsäng med vanliga sängar efter behov. När vi sov med tre barn hade vi en 90-säng på ena sidan och en 120-säng på andra. Skulle det kunna vara en lösning? Att ni får plats med ytterligare en säng bredvid er dubbelsäng?

    Ett annat alternativ kan ju vara att skaffa en madrass till dottern som hon kan sova på i vardagsrummet tillsammans med dig och lillebror.

    Om ni har en hel bäddmadrass och den inte är för nerlegad så kan man sova på tvären. Då får ju den som sover vid gaveln en vägg på ena sidan och ingen risk att ramla ur.

    Lite spridda tankar från en annan mamma som gillar samsovning .

  • mariejohansen

    Min spontana tanke här är väl hur extremt svårt ni kommer få det, den dagen hon ska sova i sin egen säng i sitt eget rum... Lite väl mycket daltande.

  • Flickan och kråkan
    mariejohansen skrev 2015-09-15 21:56:46 följande:

    Min spontana tanke här är väl hur extremt svårt ni kommer få det, den dagen hon ska sova i sin egen säng i sitt eget rum... Lite väl mycket daltande.


    Varför det? Min äldsta sov tillsammans med oss tills han var 6,5. Hans lillebror tills han var nästan 5,5. Att börja sova egen säng i eget rum var så odramatiskt det kunde bli. De gick och la sig, somnade och så var det inte mer med det. Ibland kommer de traskade när de drömt något läskigt, eller för att de vill ha sällskap när de vaknar runt 5-snåret och vill mysa. Sover du själv helt ensam? Om du inte gör det, klarar då du inte att sova själv?
  • mariejohansen
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-15 22:07:20 följande:

    Varför det? Min äldsta sov tillsammans med oss tills han var 6,5. Hans lillebror tills han var nästan 5,5. Att börja sova egen säng i eget rum var så odramatiskt det kunde bli. De gick och la sig, somnade och så var det inte mer med det. Ibland kommer de traskade när de drömt något läskigt, eller för att de vill ha sällskap när de vaknar runt 5-snåret och vill mysa. Sover du själv helt ensam? Om du inte gör det, klarar då du inte att sova själv?


    Men gud, blev du så kränkt av mitt inlägg? Du behöver inte så försvara dig så utförligt. Jag talar av erfarenhet av vad jag sett och hört från vänner och bekanta. Tack för ditt besvär, lite överdrivet och ingående förklarat dock.
  • Flickan och kråkan
    mariejohansen skrev 2015-09-15 22:11:54 följande:

    Men gud, blev du så kränkt av mitt inlägg? Du behöver inte så försvara dig så utförligt. Jag talar av erfarenhet av vad jag sett och hört från vänner och bekanta. Tack för ditt besvär, lite överdrivet och ingående förklarat dock.


    Kränkt? Nej. Du skrev ett okunnigt och oerfaret svar till TS som jag svarade på. Att tycka det är trivsamt att sova tillsammans med människor man älskar är högst naturligt. Som sagt skulle jag tippa på att även du gör det. Majoriteten av världens barn gör just detta och har gjort i alla tider.
  • mariejohansen
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-15 22:19:24 följande:

    Kränkt? Nej. Du skrev ett okunnigt och oerfaret svar till TS som jag svarade på. Att tycka det är trivsamt att sova tillsammans med människor man älskar är högst naturligt. Som sagt skulle jag tippa på att även du gör det. Majoriteten av världens barn gör just detta och har gjort i alla tider.


    Ännu en trångsynt människa. Du kan alltså helt omöjligt förstå att det inte går till på samma vis i alla hem? Eller att alla moment inte håller i alla hushåll? Är det okunnigt att sitta på en annan erfarenhet? Om du anser det, och inte kan tänka dig att tänka utanför din egen fyrkant, så bör du söka hjälp i ett helt annat ämne.
  • Flickan och kråkan
    mariejohansen skrev 2015-09-15 22:21:50 följande:

    Ännu en trångsynt människa. Du kan alltså helt omöjligt förstå att det inte går till på samma vis i alla hem? Eller att alla moment inte håller i alla hushåll? Är det okunnigt att sitta på en annan erfarenhet? Om du anser det, och inte kan tänka dig att tänka utanför din egen fyrkant, så bör du söka hjälp i ett helt annat ämne.


    Ta och läs dina egna inlägg och ta en funderare över vem som är inskränkt och inte kan tänka utanför ramarna. Jag har inte någonstans sagt att man SKA samsova. Jag tipsar ts om lösningar eftersom DERAS familj gillar att samsova. DU däremot är tydlig med att det ts gör är fel. Du lägger fram din personliga värdering som en allmän sanning. Och ja, det är okunnigt. Du kommer dessutom med helt obefogad påhopp på mig som person.
  • mariejohansen
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-15 22:31:11 följande:

    Ta och läs dina egna inlägg och ta en funderare över vem som är inskränkt och inte kan tänka utanför ramarna. Jag har inte någonstans sagt att man SKA samsova. Jag tipsar ts om lösningar eftersom DERAS familj gillar att samsova. DU däremot är tydlig med att det ts gör är fel. Du lägger fram din personliga värdering som en allmän sanning. Och ja, det är okunnigt. Du kommer dessutom med helt obefogad påhopp på mig som person.


    Du har helt klart inte alls förstått vad jag ville ha sagt till ts. Tygla ditt humör och lägg inte näsan i blöt om du inte blivit tilltalad. Natti natti.
  • CissiJissi

    Jaja flickanochkråkan, inte alltid man ska bli förstådd, jag tror jag lyckades läsa dina inlägg så som du menade dem i alla fall, tråkigt att det skulle missförstås så väldigt! Jag tror inte du behöver mitt inlägg men ville bara skriva det ändå ;) ogillar missförstånd!!:)

    Ts! Min man och jag gjorde som ovan, breddade sängen! 160 säng och 90 säng! Prima!

  • Lindybelindy
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-15 21:53:04 följande:

    Nu tror jag inte att din dotter är otrygg i föräldrasäng om hon sover gott hela natten, men vi tillhör också den skara som gillar att samsova om samsover länge så förstår dina tankar.

    Vi har tre barn i åldern 2 till snart 8 år och samsov med alla tre till förra sommaren. Nu förtiden samsover vi enbart med vår yngsta, men inte helt ovanligt att både en och två storebröder gör oss sällskap under natten. Går lite i perioder.

    Hur som. Vi har löst platsfrågan genom att bredda vår dubbelsäng med vanliga sängar efter behov. När vi sov med tre barn hade vi en 90-säng på ena sidan och en 120-säng på andra. Skulle det kunna vara en lösning? Att ni får plats med ytterligare en säng bredvid er dubbelsäng?

    Ett annat alternativ kan ju vara att skaffa en madrass till dottern som hon kan sova på i vardagsrummet tillsammans med dig och lillebror.

    Om ni har en hel bäddmadrass och den inte är för nerlegad så kan man sova på tvären. Då får ju den som sover vid gaveln en vägg på ena sidan och ingen risk att ramla ur.

    Lite spridda tankar från en annan mamma som gillar samsovning .


    Tack för svar :) vi har en barnsäng (växarsäng) bredvid vår säng som är hennes. Tanken är att hon skulle sova där. Men sen har vi liksom inte orkar hålla på. Jag är lite så att när det kommer till saker som att sova i egen säng osv kommer det när barnen är redo. Just nu är hon trygg med att sova i vår säng. Det dumma är att vårt sovrum är ganska litet men har funderar på att fixa fram en extra säng som byggs på våran säng. Helst av allt vill jag ha båda mina barn i sängen. Hur gammalt behöver barnet vara tills det är ok att ligga bredvid sin syster? För övrigt så har hon hittills sovit hela natten i våran säng själv. Tror det är tryggt att bara få sova där med dofter osv. Dörren står lite på glänt och en nattlampa är tänd i fall hon kommer upp. Om hon skulle vakna på natten så tar jag ut hennes madrass ifrån hennes säng och lägger bredvid mig så får hon sova där :) i vardagsrummet med oss. Vi bor för övrigt ganska litet så sovrummet är precis bredvid vardagsrummet. Är mina barn trygga och mår bra så mår jag bra :)
  • Jemp

    Lillebror sover i vagga eller på dig? Kan han inte göra det i sängen också, vaggan i sovrummet? Risken att ramla ur är väl inte mindre i soffan?

    Finns ju spjälsängar att sätta ihop med dubbelsängen, då kan han ligga bredvid dig utan risk att ramla ut.

    Jag tycker inte heller det låter som att storasystern skullle känna sig undanskuffad men det måste ju vara bättre för dig både att kunna sova i sängen och att slippa ångest.

  • Lindybelindy
    Jemp skrev 2015-09-16 00:23:44 följande:

    Lillebror sover i vagga eller på dig? Kan han inte göra det i sängen också, vaggan i sovrummet? Risken att ramla ur är väl inte mindre i soffan?

    Finns ju spjälsängar att sätta ihop med dubbelsängen, då kan han ligga bredvid dig utan risk att ramla ut.

    Jag tycker inte heller det låter som att storasystern skullle känna sig undanskuffad men det måste ju vara bättre för dig både att kunna sova i sängen och att slippa ångest.


    Ja självklart kan jag sova så men jag skrev i mitt inlägg att bebisen vaknar mycket på nätterna och bökar osv så jag känner mig kvävd att vara med honom i sovrummet där jag knappt kan röra mig och känner känslan att jag måste vara tyst för tillfället. Hoppas få in en någorlunda rutin snart och då vill jag samsova med båda. Han sover för övrigt en liten stund i sin vagga. Så det blir nog att ta in en extrasäng i sovrummet sen. Just när min sambo jobbar natt får jag ångest över dottern i sovrummet annars har hon sin pappa hos sig och slipper vara ensam medan jag har hand om lillebror.
  • Flickan och kråkan
    mariejohansen skrev 2015-09-15 22:34:14 följande:

    Du har helt klart inte alls förstått vad jag ville ha sagt till ts. Tygla ditt humör och lägg inte näsan i blöt om du inte blivit tilltalad. Natti natti.


    Vad är det att inte förstå? Du är väldigt tydlig i inlägg #2. Det du skriver är fel. Man daltar inte med små barn för att man ger dem närhet och man får inte extremt svårt att få dem att sova i egen säng för att man samsovit relativt länge. Ditt påstående blir inte mer riktigt för att du svarar med spydiga kommentarer. Svara sakligt om du har några argument och skippa de personliga påhoppen om du vill behålla något slags trovärdighet.
  • Annelie 76

    Bebisen kommer troligtvis sova bättre snart och då kan du flytta in i sovrummet igen. Skaffa en till stor säng och ställ den ena mot väggen. En bäddmadrass på högkant mot väggen gör att det blir mjukt. Ha ett barn på vardera sida om dig, tror de kommer störa varandra annars. Funkar jättebra så länge bebisen ligger still (vi var tvungna att ställa en spjälsäng bredvid för att bebisen riskerade krypa ur sängen).

  • mariejohansen
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-16 05:57:51 följande:

    Vad är det att inte förstå? Du är väldigt tydlig i inlägg #2. Det du skriver är fel. Man daltar inte med små barn för att man ger dem närhet och man får inte extremt svårt att få dem att sova i egen säng för att man samsovit relativt länge. Ditt påstående blir inte mer riktigt för att du svarar med spydiga kommentarer. Svara sakligt om du har några argument och skippa de personliga påhoppen om du vill behålla något slags trovärdighet.


    Flickan och kråkan skrev 2015-09-16 05:57:51 följande:

    Vad är det att inte förstå? Du är väldigt tydlig i inlägg #2. Det du skriver är fel. Man daltar inte med små barn för att man ger dem närhet och man får inte extremt svårt att få dem att sova i egen säng för att man samsovit relativt länge. Ditt påstående blir inte mer riktigt för att du svarar med spydiga kommentarer. Svara sakligt om du har några argument och skippa de personliga påhoppen om du vill behålla något slags trovärdighet.


    Gud vad du lägger energi på mig. Du tycker inte själv att du går till överdrift?
  • Penida

    Jag tycker du ska lägga ner din ångest bums;) Ert äldsta barn är så pass gammalt att hon till och med kan komma knallandes  till dig om det skulle vara något. Om hon är nöjd finns det ingen anledning att ligga jämte henne om du vill eller behöver göra något annat. De växer upp och skulle hon inte vara trygg visar hon det:) 


    Avskyr CIO-metoder
  • Lindybelindy
    Penida skrev 2015-09-16 18:19:38 följande:

    Jag tycker du ska lägga ner din ångest bums;) Ert äldsta barn är så pass gammalt att hon till och med kan komma knallandes  till dig om det skulle vara något. Om hon är nöjd finns det ingen anledning att ligga jämte henne om du vill eller behöver göra något annat. De växer upp och skulle hon inte vara trygg visar hon det:) 


    Tack för detta inlägg :) fick mig att inte lägga så höga krav på mig själv som mamma. Jag försöker verkligen göra mina barn nöjda..
Svar på tråden Ångest över sovande