• Erika004

Hon tog tag i min hund

Hej!

Var i hundrastgården för några dagar sen och då kom en kvinna med en tik och dom började leka. Min hund har precis blivit könsmogen och såklart väldigt intresserad av motsatta könet ;) Så han försökte ju med henne och tiken sa inte ifrån alls. Alla andra tikar han försökt med har sagt ifrån och då slutar han. Men nu till saken. Jag försöker säga till honom men han lyssnar verkligen inte på mig???? kvinnan börjar fya och säga till min hund sedan tar hon tag i hans nackskinn och drar bort honom!!! Jag blir liksom ställd och säger att jag nog ska gå men ångrar att jag inte sa ifrån!!! Skulle kanske gått ifrån direkt. Men hur gör man i en sådan situation om tiken inte säger ifrån? Att han vill para sig är ju inte konstigt? Han gör ju inte fel? Jag vill ju inte stå och fya min hund när han faktiskt bara följer sin instinkt? Tacksam för lite tips ?

• Svar på tråden Hon tog tag i min hund
  • viseversa
    Aniiee skrev 2015-09-15 23:53:07 följande:

Du, DU skulle ha gripit tag i din hund i nattskinnet och rutit till att nu räcker det.

Det är DITT ansvar att det inte blir tjuvparningar på din hane. DU ska ha pli som fan på din okastrerade hund, DU ska gå emellan, DU ska ta till handgripligheter om du måste och om DU inte gör det så tar JAG över DITT ansvar och ser till att din hund inte hoppar på mina tikar.

Skärp dig!

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
    Tummen upp!
  • viseversa

Och du tycker på allvar att hans ska ha rätt att hoppa på tikar för "han vill ju para sig" du skiter fullständigt i dom andra hundarna och deras ägare. Är det också okej att en människa hoppar på tjejer för han "vill ju" vilket inte är konstigt.

• VemÄrJagVemVet
    Erika004 skrev 2015-09-16 00:30:01 följande:

Det var därför vi gick för det funkade inte och det får vi ju såklart jobba på.. Tack för svar jag skrev här för att få råd och tar åt mig av vad ni skriver. Aniiee Skärp dig själv du kommer inte långt med den tonen....

Jag tycker Aniiee har helt rätt. Och kvinnan gjorde helt rätt. Var glad att du inte råkade ut för en idiot som sparkat till din hund för det hade fortfarande varit delvis ditt fel.

Om du skaffar hund är det helt och hållet DITT ansvar att hålla ordning på den. "Jag försökte säga till honom men han lyssnade inte". Vad är det för något??? Vadå "försökte säga till"? Och dina bortförklaringar om instinkter senare säger mig att du inte försökte speciellt mycket eller bestämt. Det där bäddar för en stackars hund som inte kommer att ha en aning om att han gör fel när han blir vuxen. Är det dessutom en stor ras eller tom blandras är det stor risk att han blir en av dem som hamnar på Blocket pga "ändrade familjeförhållanden", "Ingen möjlighet att ha honom kvar", o.s.v.

Se till att gå (minst) en kurs i hur en hund ska hanteras. Helst igår. För hundens skull. Om du bryr dig, alltså.
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2015-09-15 23:53:07 följande:
    Du, DU skulle ha gripit tag i din hund i nattskinnet och rutit till att nu räcker det.

Det är DITT ansvar att det inte blir tjuvparningar på din hane. DU ska ha pli som fan på din okastrerade hund, DU ska gå emellan, DU ska ta till handgripligheter om du måste och om DU inte gör det så tar JAG över DITT ansvar och ser till att din hund inte hoppar på mina tikar.

Skärp dig!
  • Jdowbdgwo

Det är ditt ansvar att hålla koll på DIN hund. Att tiken vill para sig har ingen som helst betydelse, det är inte tidens ansvar att säga ifrån det är ditt att se till så att din hund inte vill jacka på allt å alla.

Visst fortplantning är ett naturligt beteende men alla hundar får inte para sig för de. Vilda som tama.

Den andra kvinnan gjorde rätt eftersom din hund inte lyssnar på dig. Ursäkta inte hans beteende med att han precis blivit könsmogen. Kan du inte lära honom nu hur man beter sig bland andra hundar kommer du ha en mycket köpt hund som gärna rymmer till löpande tikar och vill säker jacka på allt å alla. Vissa hundar klarar inte av att hantera sina hormoner och blir då väldigt stressade och har svårt att koppla av. Det bästa man kan göra är att kastrera.

• Jdowbdgwo

Ursäkta min mobil som ändrar orden skulle stå tikens* jucka* kåt*

Jag rekommenderar verkligen kastrering av hanar. Min är kastrerad sen 1 år och det är jag glad att jag gjorde han hade varit mycket jobbigare att uppfostra kan jag tänka mig. Har en rhodesian ridgeback så dem är nog knepiga att uppfostra kastrerade.

• Dexter dot com

Juckande är oftast en överslagshandling pga av stress och frustration vilket ingen hund mår bra av så självklart ska du stoppa hunden innan den går upp i varv dvs innan den ens blir ivrig. Fundera på hur du kan aktivera din hund mentalt för att sänka stressen och få den balanserad och harmonisk.
    Ang den andra ägaren tycker jag du hade tur att det inte var mig du träffade.....jag hade blivit skogstokig kan jag lova. Avskyr verkligen folk som inte kan hantera sina hundar och inte tar sitt ansvar!

• Erika004

Om ni på fullaste allvar tror att jag stod handfallen och inte ingrep.. jo med MINA bara HÄNDER så såg jag självklart till att det inte hände något.. som sagt han lyssnar inte på mina ord.. och vi har en del att jobba på. Jag hade aldrig tillåtit honom och det funkade inte just då så därför gick vi. Skrev att jag ville ha tips i sådana situationer... Jag reagerade på att hon tog tag i honom och visste inte hur han skulle reagera när någon är hårdhänt mot honom... jag är kanske lite ovan vid denna situation, har haft en hane i 16 år som vi tyvärr fick avliva förra året och aldrig varit med om liknande, därför skriver jag här och ber om råd... mitt inlägg var kanske lite otydligt så döm inte TACK

• VemÄrJagVemVet
    Erika004 skrev 2015-09-17 21:28:40 följande:

Om ni på fullaste allvar tror att jag stod handfallen och inte ingrep.. jo med MINA bara HÄNDER så såg jag självklart till att det inte hände något.. som sagt han lyssnar inte på mina ord.. och vi har en del att jobba på. Jag hade aldrig tillåtit honom och det funkade inte just då så därför gick vi. Skrev att jag ville ha tips i sådana situationer... Jag reagerade på att hon tog tag i honom och visste inte hur han skulle reagera när någon är hårdhänt mot honom... jag är kanske lite ovan vid denna situation, har haft en hane i 16 år som vi tyvärr fick avliva förra året och aldrig varit med om liknande, därför skriver jag här och ber om råd... mitt inlägg var kanske lite otydligt så döm inte TACK

Du har fått råd. Gå minst en kurs. Helst igår. 

Utöver det, ditt inlägg gör saken nu ännu mer förvirrande. Vadå, hade du redan tagit tag i din hund när hon lyfte bort honom i nackskinnet? Hur kunde hon göra det om du redan agerat och var på väg att gå???
  • Erika004

Förstår att det blir förvirrande när jag själv läste vad jag skrivit... jag stod och föste bort honom hela tiden och sedan ingrep hon även fast jag kände att jag hade koll...(fast inte verbalt) är tacksam för tipsen jag fått och vi har gått på valpkurs och nu även fortsättnings kurser.. ville bara ha råd i sådanna situationer för jag vill såklart göra rätt..

Svar på tråden Hon tog tag i min hund