• Erika004

Hon tog tag i min hund

Hej!

Var i hundrastgården för några dagar sen och då kom en kvinna med en tik och dom började leka. Min hund har precis blivit könsmogen och såklart väldigt intresserad av motsatta könet ;) Så han försökte ju med henne och tiken sa inte ifrån alls. Alla andra tikar han försökt med har sagt ifrån och då slutar han. Men nu till saken. Jag försöker säga till honom men han lyssnar verkligen inte på mig???? kvinnan börjar fya och säga till min hund sedan tar hon tag i hans nackskinn och drar bort honom!!! Jag blir liksom ställd och säger att jag nog ska gå men ångrar att jag inte sa ifrån!!! Skulle kanske gått ifrån direkt. Men hur gör man i en sådan situation om tiken inte säger ifrån? Att han vill para sig är ju inte konstigt? Han gör ju inte fel? Jag vill ju inte stå och fya min hund när han faktiskt bara följer sin instinkt? Tacksam för lite tips ?

• Svar på tråden Hon tog tag i min hund
  • Jemp

Ja det är väl bra att hon försvarar sin hund?

Det du beskriver är stress/dominansbeteende, förutsätter att tiken inte löper.

Det lär stressa tiken och skyddas hon inte är risken att hon plötsligt biter ifrån ordentligt.

• Aniiee

Du, DU skulle ha gripit tag i din hund i nattskinnet och rutit till att nu räcker det.

Det är DITT ansvar att det inte blir tjuvparningar på din hane. DU ska ha pli som fan på din okastrerade hund, DU ska gå emellan, DU ska ta till handgripligheter om du måste och om DU inte gör det så tar JAG över DITT ansvar och ser till att din hund inte hoppar på mina tikar.

Skärp dig!

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Erika004

Det var därför vi gick för det funkade inte och det får vi ju såklart jobba på.. Tack för svar jag skrev här för att få råd och tar åt mig av vad ni skriver. Aniiee Skärp dig själv du kommer inte långt med den tonen....

• Aniiee
    Erika004 skrev 2015-09-16 00:30:01 följande:

Det var därför vi gick för det funkade inte och det får vi ju såklart jobba på.. Tack för svar jag skrev här för att få råd och tar åt mig av vad ni skriver. Aniiee Skärp dig själv du kommer inte långt med den tonen....

Nej, tack, jag är skärpt nog för både mig själv och alla handfallna hanhundsägare med sina "nej, men gör inte så, lille rex, det blir inte bra", med en röst så lågmäld och osäker att en kanin inte hade hört det om så hundägare talade den direkt i dess långa öra, och ett "ja, men han följer ju bara sina instinkter" när man själv väl har tagit saken i egna händer och fredat sina tikar från handfallna ägarens pilska tonårshanne.

Du är din hunds ledare, du ska visa din hund var skåpet ska stå, vare sig en tik säger ifrån själv eller inte. Om du inte gör det så måste någon annan göra det, och helst ge dig en lektion i hundhavande när de håller på.

Är jag frustrerad på hanhundsägare som inte fattar att de faktiskt måste lyfta på baken och gå emellan? Efter 20 år med 12 tikar? Ja. Extremt. Jag möter riktiga mähän till hanhundsägare varje vecka. Om hunden är på en tik på det sättet har det redan gått mycket längre än vad du som ledare bör tillåta, du borde ha agerat för länge sedan, men nej, många hanhundsägare agerar inte förs det är knullat och klar. Inte för att din hund hann så långt, förhoppningsvis, eftersom ägaren till tiken gjorde ditt jobb.....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Velouria
    Aniiee skrev 2015-09-15 23:53:07 följande:

Du, DU skulle ha gripit tag i din hund i nattskinnet och rutit till att nu räcker det.

Det är DITT ansvar att det inte blir tjuvparningar på din hane. DU ska ha pli som fan på din okastrerade hund, DU ska gå emellan, DU ska ta till handgripligheter om du måste och om DU inte gör det så tar JAG över DITT ansvar och ser till att din hund inte hoppar på mina tikar.

Skärp dig!

Vackert sagt, helt enkelt.
    Vad vill du?
  • green34

Skärp dig!

• Oansvarigt

Självklart skulle DU ha tagit bort din hund från tiken och sagt till han, det är inte alls ett okej beteende av din hund att hålla på så.

• Gizmo

Skärp dig!
  • viseversa

Jag hade också tagit bort din hund från min tik. Eftersom du själv sket i det har hon all rätt att försvaras sin tik mot din ouppfostrade hund. I fortsättningen kanske du kan ta bort honom själv?

Svar på tråden Hon tog tag i min hund