• Anonym (mm)

Argument mot abort

Heej.
    Vi ska ha en debattgrej på engelskan, och vi ska argumentera för och emot abort.
    Jag ska argumentera emot och undrar om ni har några motargument?
    Vilka kommer ni på?

De enda jag hör är typ "Det är mord", "Alla har rätt till liv" och "Tänk vad barnen hade kunnat bli i framtiden", men det är ju inte tillräckligt och går inte att utveckla (speciellt inte på engelska omg). 

Har redan ett motargument när det gäller att man oftast försvarar abort med "Tänk om våldtagna kvinnor måste vara tvungna att behålla barnen, de skulle må jättedåligt", när de flesta aborten inte ens sker på grund av våldtäkter eller andra "hälsoorsaker". 
    Vet dock inte hur jag ska formulera detta på engelska bc min engelska är sämre än sämst. Men jaja. 

Men har ni några argument mot abort? Även om man är för abort så kan man ju försöka se det ur andras perspektiv.

Ok innan jag får hela familjeliv efter mig: Denna skoluppgift har inget att göra med ens egna åsikter/vad man själv tycker om abort, utan man skulle bara välja för eller emot, vilket jag gjorde.

• Svar på tråden Argument mot abort
  • Anonym (mm)
    Anonym (Google) skrev 2015-09-16 16:25:29 följande:

www.abortnej.se/om-argumenten-för-abort/

Efter en snabb googling hittade jag MASSOR bla länken ovan där det (trots namnet på länken) finns motargument....

Jag frågade om motargument, inte om ni kunde googla åt mig.

Jag har uppenbarligen redan googlat, och nej, det finns inte massor med motargument (iallafall inte på svenska som jag letat efter), vilket inte är så konstigt med tanke på att majoriteten är för abort. 
  • Anonym (B)

Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort. Du får såklart kolla upp det men jag tycker att man har hört ofta att de som föder fram ett barn inte ångrat att de valde att göra det trots oplanerad graviditet medan många ångrar att de gjort abort i efterhand.

En annan sak jag tänkt på när jag läst trådar på sådana här forum är att det verkar vara många killar som tänker sig att abort är en slags preventivmedel utan att ha diskuterat igenom detta med sin flickvän i förväg och sedan blir irriterade om flickvännen inte vill göra abort efter att de blivit oplanerat gravida. Om abort var olagligt så skulle dessa killar vara tvungna att tänka sig för mer preventivt istället. Såklart även tvärtom - par där tjejen vill använda abort som preventivmedel men inte killen.

• Anonym (Google)

Och som jag skrev innehåller länken argument mot abort och dessutom på svenska......

• fjanten

Googla på ja till livet så finns det en del på svenska.

• Selfish Geene

Mitt bästa argument mot abort innan jag blev fullständig förespråkare för rätten till abort var att man inte får tillfoga andra människor lidande i onödan.

Det håller visserligen bara som argument för riktigt sena aborter och övertrumfas av argumentet att ingen är skyldig att upplåta sin kropp till någon annan, inte ens om denne behöver den för att leva

• Selfish Geene
    Anonym (B) skrev 2015-09-16 16:55:41 följande:

Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort. Du får såklart kolla upp det men jag tycker att man har hört ofta att de som föder fram ett barn inte ångrat att de valde att göra det trots oplanerad graviditet medan många ångrar att de gjort abort i efterhand.

En annan sak jag tänkt på när jag läst trådar på sådana här forum är att det verkar vara många killar som tänker sig att abort är en slags preventivmedel utan att ha diskuterat igenom detta med sin flickvän i förväg och sedan blir irriterade om flickvännen inte vill göra abort efter att de blivit oplanerat gravida. Om abort var olagligt så skulle dessa killar vara tvungna att tänka sig för mer preventivt istället. Såklart även tvärtom - par där tjejen vill använda abort som preventivmedel men inte killen.

Argumentet att en abort inte kan göras ogjord om kvinnan ångrar sig skulle vara ett bättre argument FÖR abort!

För vad är värre, en ångrad abort eller ett barn man ångrar att man skaffade? ;)
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 17:56:29 följande:
    Argumentet att en abort inte kan göras ogjord om kvinnan ångrar sig skulle vara ett bättre argument FÖR abort!

För vad är värre, en ångrad abort eller ett barn man ångrar att man skaffade? ;)
    Varför det? Det kan användas på båda sidor, men varför skulle det vara bättre för än emot?

En ångrad abort är definitivt värst om du frågar mig, och som sagt även troligare vad jag hört än att man ångrar att man skaffade ett barn.

• Selfish Geene
    Anonym (B) skrev 2015-09-16 18:24:32 följande:

Varför det? Det kan användas på båda sidor, men varför skulle det vara bättre för än emot?

En ångrad abort är definitivt värst om du frågar mig, och som sagt även troligare vad jag hört än att man ångrar att man skaffade ett barn.

Tror du inte att du skulle tycka att det var värre att tvingas leva resten av ditt liv med ett barn du inte vill ha än att leva resten av ditt liv med en abort du ångrade att du gjorde?
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 18:51:03 följande:
    Tror du inte att du skulle tycka att det var värre att tvingas leva resten av ditt liv med ett barn du inte vill ha än att leva resten av ditt liv med en abort du ångrade att du gjorde?
    Nej, det skrev jag ju. Bara för att du tydligen känner så betyder det inte att jag känner så. Dessutom har man ju även valet adoption om man verkligen känner att man ångrar sig när barnet väl är fött.
  • Selfish Geene
    Anonym (B) skrev 2015-09-16 19:00:21 följande:

Nej, det skrev jag ju. Bara för att du tydligen känner så betyder det inte att jag känner så. Dessutom har man ju även valet adoption om man verkligen känner att man ångrar sig när barnet väl är fött.

Premissen var att man ska avstå abort för att möjligheten finns att man ångrar sig efteråt, jag belyser bara faktumet att det fungerar åt andra hållet också, om du inte kan veta ifall du kommer ångra aborten kan du rimligen inte heller veta om du kommer ångra att du INTE gjorde abort, båda scenariona är lika oåterkalleliga och därför kan man inte säga att det är ett bra argument för varken det ena eller det andra
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 20:56:06 följande:
    Premissen var att man ska avstå abort för att möjligheten finns att man ångrar sig efteråt, jag belyser bara faktumet att det fungerar åt andra hållet också, om du inte kan veta ifall du kommer ångra aborten kan du rimligen inte heller veta om du kommer ångra att du INTE gjorde abort, båda scenariona är lika oåterkalleliga och därför kan man inte säga att det är ett bra argument för varken det ena eller det andra
    Läs mitt första inlägg noggrant igen. Nu går det bara runt i cirklar här.
  • Selfish Geene
    Anonym (B) skrev 2015-09-16 21:17:59 följande:

Läs mitt första inlägg noggrant igen. Nu går det bara runt i cirklar här.

Så här skrev du: "Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort"

Påståendet fungerar lika bra på abort som att INTE göra abort, dvs kvinnan kan även ångra att hon valde att fullfölja graviditeten (hur ofta det ena eller andra inträffar är oväsentligt men kvinnor som väljer abort verkar ofta nöjda med beslutet efteråt, det finns studier på det.)

Eftersom din spontana tanke inte flyttar vågskålen fungerar den inte som argument
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 21:57:48 följande:
    Så här skrev du: "Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort"

Påståendet fungerar lika bra på abort som att INTE göra abort, dvs kvinnan kan även ångra att hon valde att fullfölja graviditeten (hur ofta det ena eller andra inträffar är oväsentligt men kvinnor som väljer abort verkar ofta nöjda med beslutet efteråt, det finns studier på det.)

Eftersom din spontana tanke inte flyttar vågskålen fungerar den inte som argument
    Innan jag lämnar denna cirkeldiskussion lämnar jag dig med ett: Läs meningen efter den mening du citerade.
  • Selfish Geene
    Anonym (B) skrev 2015-09-17 19:23:56 följande:

Innan jag lämnar denna cirkeldiskussion lämnar jag dig med ett: Läs meningen efter den mening du citerade.

Förutom att antagandet inte är sant, (de flesta som gör abort är i efterhand glada att de gjorde det och mycket få ångrar att de valde att avbryta graviditeten) är det oväsentligt för argumentet som var att man inte kan veta i förväg om man kommer ångra beslutet vilket det än är.
  • Kjell2

Om man anser att liv uppstår vid befruktning, och inte vid födsel, blir abort mord och bör i konsekvensens namn förbjudas oavsett.

Det här är en argumentation som är rätt svår att komma runt då frågan landar i när liv uppstår vilket är mer en åsikt/tro fråga. Så länge någon tycker att liv uppstår vid befruktning så blir abort inte rätt.

Men få abortsmotståndaren använder detta argument fullt ut, de är för inkonsekventa för det, så är det i praktiken sällan användbart.

• Anonym (leva)

Det främsta argumentet mot abort är självklart, det är ett mord! 
    Sverige är tyvärr unikt i världen när det gäller detta folkmord som abort är. I Italien ex så vägrar många läkare att utföra abort, man skulle önska att fler läkare i Sverige visade civilkurage och vägrade utföra dessa mord. 

• Jamesdio

Alldeles oavsett om man ångrar en abort eller inte leder den ofta till någon förändring, ett sår i själen, funderingar kring om man hade rätt eller inte att avsluta ett begynnande liv, tankar om hur hade detta barn varit, sett ut. Tankar som följer med en under resten av livet. Det behöver inte innebära ånger direkt, men en närvaro i sinnet som gör sig påmind under vissa skeenden under resten av livet.

• Scooter85

Några tänkbara argument:

- Är en traumatisk upplevelse för många tjejer/kvinnor, före, under, och/eller efter en abort. Känslolivet och samvetet harmonierar alltid inte med rådande politiska normer.

- Antalet aborter i Sverige är ca 1/3 av antalet barn som faktiskt föds. Det kan indikera att aborten av många används mer eller mindre som ett preventivmedel, eller iaf plan B till dessa. En fortsatt sådan utveckling riskera att leda till att människovärde och graviditeters värde omedvetet degraderas .

- En grundläggande mänsklig rättighet är rätten till liv. Jämför med pacifism, dödsstraff, aktiv dödshjälp där man kan anamma en och samma ståndpunkt.

- Oavsett om man ser ett foster som en människa eller inte så är det människoliv (vad annars?). Ett foster är förstås inte medvetet om att livet avslutas, men detsamma gäller om man avlivar en nyfödd bebis, så ur det perspektivet är det samma sak.

Svar på tråden Argument mot abort