Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Argument mot abort

Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort. Du får såklart kolla upp det men jag tycker att man har hört ofta att de som föder fram ett barn inte ångrat att de valde att göra det trots oplanerad graviditet medan många ångrar att de gjort abort i efterhand.

En annan sak jag tänkt på när jag läst trådar på sådana här forum är att det verkar vara många killar som tänker sig att abort är en slags preventivmedel utan att ha diskuterat igenom detta med sin flickvän i förväg och sedan blir irriterade om flickvännen inte vill göra abort efter att de blivit oplanerat gravida. Om abort var olagligt så skulle dessa killar vara tvungna att tänka sig för mer preventivt istället. Såklart även tvärtom - par där tjejen vill använda abort som preventivmedel men inte killen.

• Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 17:56:29 följande:
    Argumentet att en abort inte kan göras ogjord om kvinnan ångrar sig skulle vara ett bättre argument FÖR abort!

För vad är värre, en ångrad abort eller ett barn man ångrar att man skaffade? ;)
    Varför det? Det kan användas på båda sidor, men varför skulle det vara bättre för än emot?

En ångrad abort är definitivt värst om du frågar mig, och som sagt även troligare vad jag hört än att man ångrar att man skaffade ett barn.

• Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 18:51:03 följande:
    Tror du inte att du skulle tycka att det var värre att tvingas leva resten av ditt liv med ett barn du inte vill ha än att leva resten av ditt liv med en abort du ångrade att du gjorde?
    Nej, det skrev jag ju. Bara för att du tydligen känner så betyder det inte att jag känner så. Dessutom har man ju även valet adoption om man verkligen känner att man ångrar sig när barnet väl är fött.
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 20:56:06 följande:
    Premissen var att man ska avstå abort för att möjligheten finns att man ångrar sig efteråt, jag belyser bara faktumet att det fungerar åt andra hållet också, om du inte kan veta ifall du kommer ångra aborten kan du rimligen inte heller veta om du kommer ångra att du INTE gjorde abort, båda scenariona är lika oåterkalleliga och därför kan man inte säga att det är ett bra argument för varken det ena eller det andra
    Läs mitt första inlägg noggrant igen. Nu går det bara runt i cirklar här.
  • Anonym (B)
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 21:57:48 följande:
    Så här skrev du: "Spontant tänker jag att föräldrarna, och då kanske framförallt kvinnan som var gravid, kan ångra sig efteråt och då går det aldrig att göra det ogjort"

Påståendet fungerar lika bra på abort som att INTE göra abort, dvs kvinnan kan även ångra att hon valde att fullfölja graviditeten (hur ofta det ena eller andra inträffar är oväsentligt men kvinnor som väljer abort verkar ofta nöjda med beslutet efteråt, det finns studier på det.)

Eftersom din spontana tanke inte flyttar vågskålen fungerar den inte som argument
    Innan jag lämnar denna cirkeldiskussion lämnar jag dig med ett: Läs meningen efter den mening du citerade.
Svar på tråden Argument mot abort