• Anonym (Förmångaungar)

Kompis varje dag?

Vi är en nyfamilj med 4 barn på heltid. De 2 yngsta går på fritids eftersom vi båda jobbar till sen em. De två äldre går hem efter skolan. Det näst äldsta barnet har nu börjat ta med en kompis hem på mellis och ett par timmars lek varje dag. Pojken ska eg gå på fritids till typ 17 men går alltså hit istället. Jag tycker inte det är ok. Min regel är kompis 2 gånger i veckan, och ev på helgen. Maken har svårt att säga nej...

• Svar på tråden Kompis varje dag?
  • Anonym (Förmångaungar)

Så när jag kommer hem med de två minsta är detta barn här varje dag. Han vill inte gå på fritids utan äter mellis etc här istället. För vår del betalar vi 858kr per barn för att våra små ska få denna service på fritids... Just nu drar jag ut på matlagningen trots att vi alla är hungriga tills han har åkt. Detta är inget all-inclusive hotell. Han skulle ha blivit hämtad för 45 min sedan enligt vårt barn

• student2013

Kan du inte prata med barnets föräldrar och kanske dem på skolan så dem har kvar barnet där? 

• Anonym (Förmångaungar)

Ja det blir ju dyrt med en extra person i maten varje dag. Dessutom borde väl isåfall alla 4 barnen få ha kompis varje dag, de stökar inte direkt ner men ibland vill man ju vara bara familjen, ibland behöver man städa etc

• hondendärtjejen
    Anonym (Förmångaungar) skrev 2015-09-17 17:12:46 följande:

Så när jag kommer hem med de två minsta är detta barn här varje dag. Han vill inte gå på fritids utan äter mellis etc här istället. För vår del betalar vi 858kr per barn för att våra små ska få denna service på fritids... Just nu drar jag ut på matlagningen trots att vi alla är hungriga tills han har åkt. Detta är inget all-inclusive hotell. Han skulle ha blivit hämtad för 45 min sedan enligt vårt barn

Ni får väl prata med ert barn och kompisen samtidigt och säga att två dagar är ok, inte mer. Eller att dom får gå hem till kompisen ibland. Är dom såpass stora att gå hem själva borde dom ju förstå om ni säger till ordentligt
  • hondendärtjejen
    Anonym (Förmångaungar) skrev 2015-09-17 17:15:13 följande:

Ja det blir ju dyrt med en extra person i maten varje dag. Dessutom borde väl isåfall alla 4 barnen få ha kompis varje dag, de stökar inte direkt ner men ibland vill man ju vara bara familjen, ibland behöver man städa etc

Ja det förstår jag!
  • Anonym (Förmångaungar)

Ni får väl prata med ert barn och kompisen samtidigt och säga att två dagar är ok, inte mer. Eller att dom får gå hem till kompisen ibland. Är dom såpass stora att gå hem själva borde dom ju förstå om ni säger till ordentligt

Gå hem till kompisen funkar inte, han bor säkert en mil från skolan och det är väl därför han som ende elev i klassen fortfarande går på fritids. Så jag förstår att det är trist för honom men att vara hos oss varje dag är ingen lösning. Vi känner inte familjen heller och vi vuxna är inte inblandade i lekplaneringen.... Dags att ta txb makten kanske

• hondendärtjejen
    Anonym (Förmångaungar) skrev 2015-09-17 20:42:56 följande:

Gå hem till kompisen funkar inte, han bor säkert en mil från skolan och det är väl därför han som ende elev i klassen fortfarande går på fritids. Så jag förstår att det är trist för honom men att vara hos oss varje dag är ingen lösning. Vi känner inte familjen heller och vi vuxna är inte inblandade i lekplaneringen.... Dags att ta txb makten kanske

Ok, ja då blir det svårt att vara hos dom. Ni får väl som sagt prata med grabbarna och kanske med fritidspedagogerna/läraren att han inte kan följa med hem varje dag så kanske dom kan bromsa dom innan dom går.
  • Anonym (sss)

Prata med föräldrarna? Om dom inte kan vara där på skoldagarna kanske dom kan leka någon dag på helgen där istället? :) Eller skicka med mellanmål?

Här är det kompislek nästan varje dag, i alla fall 5 dagar i veckan. Men då är dom ibland här och ibland hos kompisarna. Så mellis och middag bjuds det på varje gång men det är ju från båda hållen då. Städa gör jag oavsett hur många barn det är här. Dom kan ju va på rummet eller ute och leka också?

• Anonym (Förmångaungar)

Prata med föräldrarna? Om dom inte kan vara där på skoldagarna kanske dom kan leka någon dag på helgen där istället? :) Eller skicka med mellanmål?

Här är det kompislek nästan varje dag, i alla fall 5 dagar i veckan. Men då är dom ibland här och ibland hos kompisarna. Så mellis och middag bjuds det på varje gång men det är ju från båda hållen då. Städa gör jag oavsett hur många barn det är här. Dom kan ju va på rummet eller ute och leka också?

Ja vi får ta kontakt med föräldrarna. Saken är att vårt hem används som fritids, någon av föräldrarna ringer pojken på hans mobil någon gång mellan 17-18 och då springer han ut och hoppar in i bilen. Ingen kontakt, aldrig en fråga från deras håll om det är ok... Vi har ju som sagt 3 barn till och det här upplägget känns galet.... 8 barn till mellis varje dag varav 4 objudna..... Skulle aldrig funka. Men med de andra barnen är det som du skriver, man ger o tar, de leker på olika håll och får ibland mellis eller mat där de är. Ibland får de skjuts och ibland hämtar man.

Svar på tråden Kompis varje dag?