• Anonym (Förmångaungar)

Kompis varje dag?

Vi är en nyfamilj med 4 barn på heltid. De 2 yngsta går på fritids eftersom vi båda jobbar till sen em. De två äldre går hem efter skolan. Det näst äldsta barnet har nu börjat ta med en kompis hem på mellis och ett par timmars lek varje dag. Pojken ska eg gå på fritids till typ 17 men går alltså hit istället. Jag tycker inte det är ok. Min regel är kompis 2 gånger i veckan, och ev på helgen. Maken har svårt att säga nej...

• Svar på tråden Kompis varje dag?
  • Anonym (Förmångaungar)

Angående städningen menar jag mer att barnen måste städa sina rum och gemensamma utrymmen. Om pojken stannar till 18. Sedan ska man laga mat och röja i köket. Våra små måste börja göra sig iordning för sängen runt 19. Sedan ska det läsas saga etc. Det är absolut ok iaktta han är här bland, men inte varje vardag... Tidigare började jag alltid med maten direkt när jag kom hem men det kan jag inte göra nu... Måste dra ut på det lite gör jag vill inte bjuda på mellis OCH middag 5 dagar i veckan. Med 4 barn hemma har vi ofta någon matgäst, och lika ofta någon som äter hos en kompis. Med ett undantag! Pojken som är här varje dag....

• Mälaröbo

Min 10-åring måste vara på fritids till efter mellis. Efter det är det ok med kompisar hemma 2ggr/vecka på vardagar.

• Slika

Jag förstår att det är jobbigt, TS! Men jag vill bara flika in att kanske, kanske är det så att barnet kommer från en dysfunktionell familj och han mår bra av att få vara i en trevlig familj, som funkar. Kanske du har lättare att acceptera att han är där ofta om du inte ser honom som snyltare - utan ett barn i behov av ett vänligt varmt sammanhang? När mina föräldrar grälade som värst i barndomen var jag glad att kunna ha mina kompisars föräldrar som extraföräldrar.

• Anonym (n)

alltså, har de fritids ska väl ungen vara på fritids? Eller menar du att de inte betalar för fritids utan räknar med att barnet går till er istället? Vad säger fritidspersonalen?

I vårt område bor en massa barn i olika åldrar och ganska ofta har våra barn med sig kompisar hem. Ibland kan det vara så mycket som 4-5 extra barn/ungdomar i huset och det är givet att vi inte kan ge dem mat och fika hela tiden. Alla kompisarna bor inom gång eller cykelavstånd så de får helt enkelt gå hem när de blir hungriga. Tonåringarna är "värst" med att ha vänner hemma nästan varje dag. 

• cosinus

Mina barn som går hem direkt efter skolan får ta med kompisar så ofta de vill. Det gör de ändå inte men i praktiken kanske de leker med någon kompis 2-4 dagar i veckan efter skolan. Är olika om de är hos oss eller någon annan.

Eftersom det är rätt mycket aktiviteter senare på kvällen tycker jag det är jättebra om de s a s kan göra bort kompisleken innan middag. Sen får de givetvis leka även efter middagen om de inte ska iväg någonstans.

Att andra barn äter mellis hos oss ser jag som ett icke-problem. Att det är barn i vårt hus när jag kommer hem är också helt ok. Däremot skulle jag inte acceptera att det finns barn i huset jag inte får skicka hem. Ska jag vara ansvarig då ska det vara överenskommet inte. Jag ska inte komma hem och hitta en unge jag inte kan be cykla/gå hem om jag skulle behöva det.

• Anonym (Förmångaungar)

Tack för alls svar! Jag tror att familjen är bra. Det är nog inga problem där ( men vi har ett annat barn här 2 kvällar i veckan som har det lite tufft hemma. Men där är det bestämt vilka kvällar och tider som gäller mellan oss föräldrar)

Killen vill helt enkelt inte gå på fritids. Men föräldrarna betalar för platsen såvitt jag vet. Han ska ju vara på fritids men går hit med vår son istället.

Men det är ju som Cosinus skriver ett problem att vi inte kan säga åt honom att gå hem. Igår skulle han hämtas 16.30 och de kom vid 18... Utan någon kontakt alls mellan oss vuxna. De ringer och han springer ut.

Jag tror att vi får bestämma att kompisar hemma är ok 2 veckokvällar. Så kan de ju vara hos andra familjer 2-3 kvällar... Om man nu måste umgås varje kväll

• MajaMaria79

Är inte det enklaste att bara ringa upp föräldrarna och komma överens om hur det ska vara?
    Kanske att de kan leka två dagar i veckan eller något? Då behöver inte din son vara den som säger det till den andre pojken utan ni föräldrar pratar med respektive barn. 

Kanske kan din son hälsa på dem på helgen? Så det blir lite mer rättvist. 

Här har dottern 7år, kompisar i stort sett varje dag. I och med att jag arbetar natt så kan jag hämta tidigt och då vill de ofta vara här och leka. Av någon anledning så vill dottern alltid vara här oavsett i och för sig. Det innebär att jag bjuder andras barn på mellanmål minst 4 dagar per vecka, och jag tycker att det är helt oproblematiskt. 
    Fast då är jag iofs med och styr. 

Mellantjejen hade ett slag ofta med sig 3-5 kompisar hem helt spontant, men det funkade inte riktigt eftersom de faktiskt åt oss hur huset. Det kunde gå 2 bröd, 2 liter yoghurt och 2 liter juice samt mängder med pålägg, utan att man hade planerat för det. 

Med det vill jag ha sagt att alla varianter kan vara helt okej, bara man som vuxen får vara med och påverka.

• Anonym (jo)

Kan de inte gå hem efter mellis på fritids. Det kom jag överens om med min son när han började komma hem med två kompisar var i varannan dag. Och så hämtar föräldrarna barnen innan middag. Det fungerar bra här.

• Anonym674

Du säger att pojken inte har några problem hemma, men jag får en dålig känsla av pojkens föräldrar. Att de kommer förbi och hämtar, utan att någonsin säga ett ord? De ber inte om ursäkt när de är jättesena..? Antingen är de bara ofantligt egoistiska, eller så är det något som inet står rätt till i familjen.
    Du kan väl börja med att försiktigt fråga pojken om han tycker det är bätte att vara hos er för att han tycker det är jobbigt hemma. Försök luska ur honom exakt vad det är som gör att han föredrar att vara här. Om han blir märkbart obekväm med frågorna, mumlar, undviker ögonkontakt osv, då tror jag du har ditt svar... 

• Anonym (Förmångaungar)

Nej familjen är det nog inget fel på. Liksom oss har de många barn. Han är ju inte här istället för att vara hemma, utan istället för fritids. Att de ringer och han springer ut är inte så konstigt eftersom han går i femman. Jag gör likadant ibland med våra stora barn. De tror väl förmodligen att vi är ok med detta, det är väl vad de båda barnen säger. Men jag känner mig utnyttjad! Häromdagen skulle de ju hämta 16.30 efter jobbet och kom 17.45 eftersom de passade på att uträtta saker. Så kan man inte göra mot fritids! Då fick pojken tillslut ringa eftersom jag ville börja med maten - åt familjen.

Men jag tror att lösningen är enkel: Alla barnen får ha kompis 2 dagar i veckan. Då är de välkomna att stanna till 20-tiden. Om barnen sedan väljer att ta med en kompis som åker hem ganska tidigt är det deras val och en kompis-dag är förbrukad.

Det är ju inte synd om dem för det. Alla våra barn har aktiviteter 2 kvällar vardera i veckan. Om de sedan får ha kompis 2 dagar så kan de hälsa på hos någon den sista dagen, eller vara med familjen

• Anonym (sss)
    Anonym (Förmångaungar) skrev 2015-09-19 06:44:45 följande:

Nej familjen är det nog inget fel på. Liksom oss har de många barn. Han är ju inte här istället för att vara hemma, utan istället för fritids. Att de ringer och han springer ut är inte så konstigt eftersom han går i femman. Jag gör likadant ibland med våra stora barn. De tror väl förmodligen att vi är ok med detta, det är väl vad de båda barnen säger. Men jag känner mig utnyttjad! Häromdagen skulle de ju hämta 16.30 efter jobbet och kom 17.45 eftersom de passade på att uträtta saker. Så kan man inte göra mot fritids! Då fick pojken tillslut ringa eftersom jag ville börja med maten - åt familjen.

Men jag tror att lösningen är enkel: Alla barnen får ha kompis 2 dagar i veckan. Då är de välkomna att stanna till 20-tiden. Om barnen sedan väljer att ta med en kompis som åker hem ganska tidigt är det deras val och en kompis-dag är förbrukad.

Det är ju inte synd om dem för det. Alla våra barn har aktiviteter 2 kvällar vardera i veckan. Om de sedan får ha kompis 2 dagar så kan de hälsa på hos någon den sista dagen, eller vara med familjen

kan barnen inte äta mellanmål på fritids innan dom går hem till er då?
  • Simben

Jag förstår dig ts. Även om jag är för att barn ska få leka med kompisar och speciellt äldre barn som då kan sköta det på egen hand så är det orimligt att ni ska agera fritids varje dag åt samma barn anser jag. Om det här barnet bor en mil från skolan borde barnet ha rätt till skolskjuts och då borde ert barn även kunna följa med honom hem. Låter som om barnets föräldrar inte litar på sitt barn att vara själv hemma då det är väldigt ovanligt att barn utan diagnoser som går i femman fortfarande går på fritids. Ska barnet gå på fritids tills hen skaffar moppe då eller hur har föräldrarna tänkt? Nej jag hade inte heller blivit glad över att samma barn är med hem till18-tiden varje dag faktiskt.

• Anonym (Hua!)

Jag har visserligen bara en 7-åring och hon har nästan aldrig med sig någon kompis efter skolan då vi kommer hem så sent och är trötta efter en lång dag på jobbet och skolan. Fredagar är ett undantag,då är det ok att ta hem en kompis och middag på det! Även min dotter följer med sina kompisar hem,även där fredagar i regel då vi är lediga dagen efter. Bävar för den tid då hela huset är fullt av ungar när man kommer hem trött efter jobbet! Tycker att det är helt ok att bjuda kompisar på middag om det finns någon jämvikt där. Men som ensamstående mamma har jag inte möjlighet att försörja andras barn med mat hur mycket som helst och surt när man behöver något och det är slut! Vi har långt till affären dessutom! Men ännu är vi inte där...så det ska bli intressant att se hur man gör. När jag var barn var det mer regel än undantag att man gick hem och åt och träffades efter maten en stund igen,så skulle jag önska att det blev här med i framtiden.

Svar på tråden Kompis varje dag?