• Anonym (spatialtolerans)

Sova på flyget, hur gör ni?

Skulle önska lite råd om hur man som relativt lättväckt ska lyckas få lite sömn på en långflygning (9 timmar).

Har prövat det mesta tror jag. Fönsterplats, öronproppar, rödvin, sova lite dagen innan, hörselkåpor...

Jag vet inte om det beror på att jag inte kan slappna av (rädsla eller oro) eller om det är ljud som väcker mig.

En gång var jag skittrött när jag flög hem och hade typ somnat till när damen bredvid började fippla med sitt bälte och råkade knuffa till mig... Men med det borträknat har jag typ aldrig somnat på en långflygning. Blir som de där nätterna man inte kan somna hemma, men här går det inte ens att sträcka ut sig och springa som man vill. Har stolsgrannen somnat då är man lite inklämd... Ännu värre är om denne håller på och gör massa saker...

Har iofs inte prövat med ögonmask. Att köra avslappnande musik i lurarna hjälper inte för motorljudet läcker in i de lurar man får på planet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-18 23:56
    Kan tilläggas att jag reser själv, utan barn.

• Svar på tråden Sova på flyget, hur gör ni?
  • Filiplopp

Jag dricker inget uppiggande varken före eller under flygning. T ex kaffe eller te. Dricker rödvin till maten och lyssnar på musik. Tar av mig skorna. Fungerar för mig.

athanatos skrev 2015-09-18 23:57:40 följande:

Testa första klass, där kan man sova väldigt bra.

Jobbar man som chef så kanske man har råd med det, men det kanske du gör eftersom du har mage att dra in första klass?

Bättre förslag tack!
  • glutten

Jag har också jättesvårt att sova på flyg, kan ibland lyckas sova en halvtimme i taget men knappt mer än så. Mina tips är ändå: ögonmask, något att lägga över dig så att du känner dig lite skyddad, en nackkudde så du sitter bekvämt - och viktigast av allt, egna (bra) hörlurar som du kan lyssna på musik/nedladdat radioprogram i. Det gäller att skärma av sig så mycket som möjligt liksom, och att lyssna på något som är avslappnande är absolut viktigast för mig.

• Anonym (Drömmaren)

En gång köpte jag ett kit med nackkudde, ögonmask och öronproppar, de funkade hyfsat.

Det viktigaste för mig är att ha något som täcke och kudde, och en keps som dämpar ljuset. Jag lutar alltid stolen bakåt till max och försöker ligga på sidan i fosterställning och dagdrömma tills jag somnar. Varma mjukiskläder rekommenderas, jag tycker det är lättare att somna i ett par rymliga mjukisbyxor än ett par jeans och jag struntar i att använda bh under resan, för jag har svårare att somna med den på

• m0desty

Noise-cancelling-hörlurar och ögonmask. Men det är svårt att sova på flyg, allt för mycket som stör.

• Fröken Smilla

Jag hade i många år svårt att sova på flygplan, och det som hjälpte mig var en ljudbok. Jag tänkte att jag iaf skulle ha nåt att lyssna på om jag nu skulle vara vaken så länge, men somnade efter 5 minuter av den sövande rösten! Hade aldrig hänt förr!

Sen hjälper det med filt och så brukar jag ha en stödkrage istället för en nackkudde, för då kan man luta sig åt vilket håll som helst. Jag är lång och hittar sällan bekväma ställningar men kragen hjälper, och en kudde i ryggen gärna med.

• Anonym (ZzZZzz)

Om jag ska flyga på morgonen typ vid 8-9 sover jag bara 2-3 timmar under natten. Går och lägger mig typ 03 går upp 05-06 åker till Arlanda och sitter där och väntar dödstrött. När planet åker kan jag sova typ 4-5 timmar direkt. Om jag flyger på kvällen är det inga problem att bara sova vid samma tid som jag brukar somna.

Sist jag flög samma sträcka hade jag oturen att få ett plan där högtalarutropen var 5 ggr högre volym än den man satt tvn på. Att de dessutom gjorde typ reklamutrop eller informationsutrop på flera språk i flera minuter gjorde inte saken bättre... Så det blir nog egna hörlurar. Har ingen mp3 men en Sony xPeria. Hoppas den håller hela resan för jag kan behöva den med batteri när jag är framme.

Det där med stödkrage förrsten, det finns infällbara grejor i stolen vid nacken som man kan använda och luta sig mot, så har struntat i stödkragen (den skulle dessutom bara ta plats i väskan därefter).

• Zarch

Varar flygresan i mer än 8 timmar så brukar jag ta en sömntablett, kanske inte passar för alla men har märkt att det är det enda som fungerar.

• flygrl
    Anonym (spatialtolerans) skrev 2015-09-19 10:10:47 följande:

Har ingen mp3 men en Sony xPeria. Hoppas den håller hela resan för jag kan behöva den med batteri när jag är framme.

Jag skaffade en iPod Touch just för att inte dra ur batteriet i mobilen. Mobilen kan ju va livsviktig i vissa lägen.

iPod Touch har fördelen att också kunna anslutas till wifi och kan ju i stort allt en iPhone/smartphone kan vilket är praktiskt på resa.

Eller skaffa en bra nödladdare så kan du ju ladda upp mobil batteriet om nödvändigt. En del plan har också ladduttag vid varje plats (jag reser inte Business class :)

Som tur är har jag själv lätt att somna på flyg. :)
  • Påven Johanna
    Anonym (spatialtolerans) skrev 2015-09-19 01:13:24 följande:
    Jobbar man som chef så kanske man har råd med det, men det kanske du gör eftersom du har mage att dra in första klass?

Bättre förslag tack!
    Har mage att dra in första klass? Du får det att låta som om hens förslag var en förolämpning. Oerhört märklig reaktion.

Jag lyssnar på ljudbok tills jag blir sömnig (och reser business class).
  • Submariner

Vid resor >10 timmar brukar jag ta en sömntablett för att sova sammanhängande. Är gravid nu så får stå ut med att sova och vakna hela tiden om vi ska åka långt. 

• nnnnnnnn

varför inte ta en åksjuketablett strax före start?
     tex postafen

de gör att man blir lite tröttare och mer avslappnad

• MAN78

Jag skulle också försöka uppgradera till Business (eller allra helst First). Det gör stor skillnad!

Nu vet jag inte vilket bolag du åker med, men sök på Optiontown. Ofta lyckas man uppgradera till en bråkdel av kostnaden.

Svar på tråden Sova på flyget, hur gör ni?