• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Frutopia

Har fortfarande inga symptom att prata om, ömma bröst och trött men annars inget annat. Är nu i 6+2 och har inte känt nån ökning eller förändring i symptom. Jag har vul den 20:e så jag vill egentligen bara få bekräftade att jag faktiskt är gravid :)

• Junilängtan

Jag är också i vecka 6+2, jag kände för några dagar sedan av det första illamåendet. Det har jag dock bara fått då jag ätit dåligt eller fått i mig för mycket socker. Annars har jag lite molvärk till och från, men den känns inte alls lika mycket som första veckan efter plusset.

Däremot har mina bröst blivit mycket fylligare, kan inte ens använda mina gamla bhar. Fast jag är inte det minsta öm om brösten.

• ÖnskaTroHoppas

Jag kan trösta dig med att jag blödde mellan v 6-16 i förra graviditeten (ibland störtfloder, ibland mindre bara) och ut kom ett friskt barn i slutändan ändå

Sälma Riit skrev 2015-10-11 17:34:09 följande:

Med första barnet fick jag undra i nio månader, haha. Inte strålade jag. Vet att jag kan komma och må illa tiden ut, men det blev iaf bättre framåt v 16-17. Känner precis som du att varför klaga nu när det äntligen gick.

Har börjat blöda också. Fan. Blödde rätt mycket runt plusset och trodde därför att det var kört, men man kan ju blöda osv. På vul hade jag bruna och rosa flytningar, men hon kunde inte se att det var någon blödning. Nu lite mer färsk blod, men förmodligen ingen fara. Men det hade ju onekligen känts bättre utan blod.

• ettplusettlikamednoll
    missmissis skrev 2015-10-11 17:33:08 följande:
    Hej. Tror att det är för att kolla så att den lever och sitter rätt. Har själv haft utomkveds så det är skönt att se att den sitter i livmodern. Så här står det på Fertilitetscentrums hemsida:

Om testet är positivt  följs det upp med ett ultraljud på kliniken efter ytterligare ett par veckor för att se att det är en normal graviditet. 

Sen kanske lite för statistiken med.? Med tanke på att alla kämpat för att komma hit tycker jag det är skönt med tidigt vul. Vid en spontan grav. kanske man knappt vet om att man är gravid i början men vi har väntat sedan insättning. I och med vulet blir man ju utskriven också och de har inget ansvar längre utan det övergår till Mvc.
    Okej... Det låter ju i den texten som om det skulle vara en stor risk att saker och ting inte står rätt till.. 
    Jag frågade ju på min klinik hur stor risken är att det inte finns något levande och hon svarade bara att det var omöjligt att säga och att det inte finns några siffror på det, men det tror jag ju som jag skrev tidigare inte en sekund på..
    Känner mig inte ett dugg lugnad av det. Hade hellre hört att fostret lever på 70% men att resterande 30% får negativa besked eller hur det nu ligger till... Så man vet vad man ska ställa sig in på :(

Vill bara att tiden ska gå så att vi kan få göra det här ultraljudet!

Var det någon mer som har sitt tidiga VUL i den här veckan? :)
  • Sälma Riit
    ÖnskaTroHoppas skrev 2015-10-11 20:16:46 följande:

Jag kan trösta dig med att jag blödde mellan v 6-16 i förra graviditeten (ibland störtfloder, ibland mindre bara) och ut kom ett friskt barn i slutändan ändå

Jag är inte jättenervös eftersom blödningarna hade börjat när vi var på vul i fredags, men man vill ju liksom inte behöva oroa sig :)
  • missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 20:22:48 följande:

Okej... Det låter ju i den texten som om det skulle vara en stor risk att saker och ting inte står rätt till.. 

Så tolkar inte jag det alls. .:) "för att se att det är en normal graviditet". För att konstatera att den sitter på rätt plats och undersöka att hjärtat slår. Det är ingen riskbedömning i det. Bara ta reda på fakta. Statistik finns på min klinisk hemsida. Över insatta embryon och sen födda barn, tror jag.

Vi kan inget annat än vänta. Försök ha tilltro även om du är nervös.
  • missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:44:21 följande:

Önskar också att jag kunde få kräkas så att det blir mer konkret...

Hahaha, jag tror jag dör!! :)Fattar vad du menar men ändå inte.. Att känna sig "förgiftad" typ magsjuk önskar jag ingen. Kräks inte ofta men ibland tänker jag att det skulle få illamåendet att gå över en stund. Inte roligt att tokhulka. Du vet så magen vänder sig ut och in men det kommer inget. I bilen, när jag läser saga för dottern (som sa "men läs då mamma), ja lite till och från. Du har ju jättemånga symptom på din beskrivning. Trötthet är väl den tydligaste för alla då det tar såå mkt energi till att bygga ett barn. :)
  • Jasmin Karlsson

V 9 (8+0) idag. Var på inskrivning hos barnmorskan idag. De (barnmorska och student) mätte blodtrycket, hb och socker som var bra. Fick även lämna blodprov för massa andra saker (blodgrupp mm). Fick foldrar om kost osv, vi pratade lite om hur jag mått. På onsdag ska jag på vul och det är mycket spännande just nu, att få se hur många foster det är...

• frucgsvensson
    Frutopia skrev 2015-10-11 18:43:13 följande:

Har fortfarande inga symptom att prata om, ömma bröst och trött men annars inget annat. Är nu i 6+2 och har inte känt nån ökning eller förändring i symptom. Jag har vul den 20:e så jag vill egentligen bara få bekräftade att jag faktiskt är gravid :)

Har inte heller någon känning av en graviditet. Går in i vecka 7 imorgon. Det enda symtomet jag har är att jag är förstoppad och ont i bröstvårtorna. Eller ja, är lite tröttare och orkar inte göra så mycket, men känner ingen som helst molvärk eller svullen om magen som jag gjorde i början. Börjar undra om jag ens är gravid..
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15