• nihka

    Alla dessa fantastiska insatser för att hjälpa flyktingar

    I kristider går människor samman för varandra vilket alla de fantastiska insatser för att hjälpa bl a flyktingarna från krigets Syrien vittnar om. För människor som flyr från krig och förföljelse och hoppas på att överleva och sedan trygga en framtid för sig och sin familj kan hoppet infrias.

    Och nästan alla tycks göra något för att hjälpa till. Länder, etablerade organisationer, företag, spontana frivilliggrupper, privatpersoner mfl - nästan alla tycks göra något - stort eller litet - för att bidra. Någon som vill hjälpa, men som ännu inte bestämt sig för hur kanske får tips här?

    Frågan lyder: Vad har du hört om eller gjort själv för att hjälpa?

  • Svar på tråden Alla dessa fantastiska insatser för att hjälpa flyktingar
  • jenny99

    Ingenting har jag gjort.Jag hjälper gärna människor omkring mig istället med annat.

  • Anonym (Inte mycket)

    Ingenting för flyktingarna just nu. Däremot skänker jag pengar varje månad till välgörenhet och jag har ett fadderbarn i Zimbabwe. Skänker också begagnade kläder och saker till Emmaus eller andra second hand butiker. Jag jobbar också med studiehandledning till ensamkommande flyktingbarn, fast det ingår visserligen i mina arbetsuppgifter så tror knappast det räknas. Trivs dock med mitt jobb och älskar mina elever.

    Som ensamstående förälder har jag inte direkt råd med att bidra mer.

  • lövet2

    Ingenting den här omgången. Jag var engagerad på olika sätt för 13-14 år sedan, när vi hade en flyktingförläggning inpå knutarna, men den här gången har jag inte sett skymten av några flyktingar. Eventuellt öppnar de den gamla förläggningen igen, och då får jag väl se vad det blir.

  • Blueskillen

    [quote=75775719][quote-nick]

    Samtidigt växer motståndet. Det välkomnar jag.

    [/quote]

    Ytterligare en lögn. Det var länge sedan jag såg så mycket kärlek på Malmö C, Twitter,Facebook, insamlingar hemma i området och till organisationer med mera för våra nya svenskar. Man blir verkligen rörd över detta fantastiska engagemang.

  • Anonym (get the fuck out of here)

    Det stämmer nästan, kris har en tendens att svetsa samman folk.


    Det ser vi på östländer, vi ser på Tyskland som nu erbjuder singel resa ut från eu framför bidrag.
    Nu står Sverige verkligen ensamt om att att vilja förstöra europeiska kulturer.


    Ungern är dom första som har gjort fantastiska insatser.


     


     

  • Litet My

    Div smsgåvor, rensat ut säckvis med kläder och barnkläder till insamlingar, sonens klass har leksaksinsamling (skänkt massor dit) till förmån till flyktingarna. Just nu är jag mammaledig så jag har inte så mycket pengar men gör det jag kan.

  • Jennie med ie

    Förrutom ekonomisk hjälp engagerar jag mig dagligen i att påverka och förändra attityder och öka respekten för andra människor, även de med annan bakgrund och annat ursprung än vi. 

  • familjenstyg
    Blueskillen skrev 2015-09-19 14:58:01 följande:

    Ytterligare en lögn. Det var länge sedan jag såg så mycket kärlek på Malmö C, Twitter,Facebook, insamlingar hemma i området och till organisationer med mera för våra nya svenskar. Man blir verkligen rörd över detta fantastiska engagemang.


    Den kärleken har tagit slut, volontärerna lämnar Malmö C: ( www.sydsvenskan.se/malmo/volontarer-lamnar-malmo-c/ ).

    Vilket visar på det vanliga problemet när det gäller hjälpverksamhet. När nyhetens behag är över går de flesta tillbaka till sina normala liv. Kvar blir bara de som inte syns på Facebook utan stretar på år efter år. Bättre en månadshundring till det långsiktiga arbetet än en tillfällig Facebookinsats.
  • Kapitalismen

    Jag betalar skatt. Skatten betalar för varenda flyktning Sverige tar emot samt socialbidrag och studiemedel till vänsterpartisterna på Malmö C som hjälper till. 

  • nihka

    Blueskillen skrev 2015-09-19 14:58:01 följande:

    Det var länge sedan jag såg så mycket kärlek på Malmö C, Twitter,Facebook, insamlingar hemma i området och till organisationer med mera för våra nya svenskar. Man blir verkligen rörd över detta fantastiska engagemang.


    Ja, det blir man!

Svar på tråden Alla dessa fantastiska insatser för att hjälpa flyktingar