• Söderomslottsskogen

    "Större" risker med kejsarsnitt - vilka risker?

    Läser ganska ofta hur både läkare, tyckare och förstå-sig-påare upprepar att "kejsarsnitt medför alltid större risker för både mor och barn". Utan att säga något om vilka dessa hemska risker är?

    Får ofta känslan av att vårdpersonal anser att allt som kan hända vid en vaginal förlossning är "helt naturligt" och "sånt man får räkna med". Inga risker eller komplikationer alls med andra ord.

    När jag själv letar information läser jag att den vanligaste "risken" för mamman med KS är infektion. Något man väl enkelt botar med en antibiotikakur, eller? Vid vaginala förlossningar är det vanligt med sfinkterruptur, urininkontinens och framfall. Många blir aldrig återställda.

    För barnen ger KS ibland andningssvårigheter i början, men dessa är övergående och ger i regel inga bestående men. Vid vaginala förlossningar finns alltid en liten risk för syrebrist och CP-skador.

    Den här bloggaren skriver mycket av det jag själv tänkt: mirijam.blogspot.se/2015/04/risker-vid-planerat-kejsarsnitt-siffror.html

    Är enda anledningen att vården är emot planerade kejsarsnitt att de inte tar förlossningsskador på allvar?

    Att de på riktigt tycker att en infektion är värre än framfall, urininkontinens och söndertrasade underliv?

    Om inte, vilka är de där fruktansvärda riskerna med KS alla hänvisar till? Och varför är de värre än ex analinkontinens?

  • Svar på tråden "Större" risker med kejsarsnitt - vilka risker?
  • Karpalo

    Vet inte exakt riskerna men ett ks är ju faktiskt inte något litet ingrepp då buken öppnas, även om det är rutiningrepp. Alla operationer medför en del risker, stora som små.

  • Dasha

    kanske de menar att det statistiskt sett tar längre tid att bli helt återställd?

    typ, efter en vanligt normalt komplikationsfritt kejsarsnitt:

    Efter en månad kan man röra på sig ungefär som vanligt,
    det tar ett helt år innan såret är fullständigt läkt.
    (1177)

    däremot efter en vanlig normal komplikationsfri vaginalförlossning:

    man kan röra sig som vanligt direkt, och efter en månad kan man ha sex och leva som vanligt.

  • Furstinna

    Där finns risker med allt.

    Jag är bered att ta riskerna med ett ks men absolut inte de son följer vid en vaginal förlossning. Jag vill inte spräcka hela underlivet!!

  • Söderomslottsskogen
    Karpalo skrev 2015-09-20 12:48:18 följande:

    Vet inte exakt riskerna men ett ks är ju faktiskt inte något litet ingrepp då buken öppnas, även om det är rutiningrepp. Alla operationer medför en del risker, stora som små.


    Att föda barn är något av det mest riskfyllda man kan göra som kvinna - oavsett hur det går till. En vagnial förlossning är knappast odramatisk den heller. Var 8:e kvinna dör av vaginal förlossning om den sker utan assistans, och trots all den medicinska hjälp som finns idag får hälften av alla som föder vaginal skador för livet.

    Frågan var ju varför riskerna med KS anses värre än de med vaginal förlossning? Inte om det överhuvudtaget finns risker med ingreppet, det är klart det gör.
  • Söderomslottsskogen
    Dasha skrev 2015-09-20 12:56:19 följande:

    kanske de menar att det statistiskt sett tar längre tid att bli helt återställd?

    typ, efter en vanligt normalt komplikationsfritt kejsarsnitt:

    Efter en månad kan man röra på sig ungefär som vanligt,

    det tar ett helt år innan såret är fullständigt läkt.

    (1177)

    däremot efter en vanlig normal komplikationsfri vaginalförlossning:

    man kan röra sig som vanligt direkt, och efter en månad kan man ha sex och leva som vanligt.


    Fast det beror väl på vad man menar med helt återställd? Om jag skulle välja på "helt återställd" som i att operationsåret är helt läkt i alla lager och jag aldrig mer kommer att besväras av det, och "helt återställ" som i att vården struntar i att jag har urininkontinens och framfall, då väljer jag det första. Även om den återställningen tar längre tid...
  • Söderomslottsskogen
    Furstinna skrev 2015-09-20 12:56:42 följande:

    Där finns risker med allt.

    Jag är bered att ta riskerna med ett ks men absolut inte de son följer vid en vaginal förlossning. Jag vill inte spräcka hela underlivet!!


    Var inställd på en vaginal förlossning innan jag blev gravid, men ju mer jag läser ju mer känner jag som du!

    Klart att jag skulle kunna spräcka hela underlivet för att få ett barn. Men varför utsätta sig för den risken om man kan komma undan med en liten infektion och ett ärr på magen?
  • Citrona
    Dasha skrev 2015-09-20 12:56:19 följande:

    kanske de menar att det statistiskt sett tar längre tid att bli helt återställd?

    typ, efter en vanligt normalt komplikationsfritt kejsarsnitt:

    Efter en månad kan man röra på sig ungefär som vanligt,
    det tar ett helt år innan såret är fullständigt läkt.
    (1177)

    däremot efter en vanlig normal komplikationsfri vaginalförlossning:

    man kan röra sig som vanligt direkt, och efter en månad kan man ha sex och leva som vanligt.


    Jag gjorde KS och kunde röra mig fint bara ett par dagar efteråt, gick vagnpromenader 4 dagar efter snittet. Hade sex 3 veckor efter.

    Nu har jag ingen källa på detta så ta det som ni vill men: I USA gör väldigt många planerade snitt då försäkringsbolagen rekommenderar det eftersom det är en rutinoperation med mindre risker. Ingen källa som sagt såå ;)
  • Carabellis kusp

    Hela resonemanget om en liten infektion faller platt den dag vi inte har fungerande antibiotika. Den dagen är en post operativ infektion dödlig med stor sannolikhet. Och den dagen är snart här.

  • Una Flux

    Ur sjukvårdens perspektiv är ett snitt dyrare vad det gäller personal och material kostnad. Ur kroppsligt perspektiv finns diverse små, mellan och stora problem med ärr, muskel skador, infektion mm vid vaginal förlossning. Vid snitt finns risken med ärr, muskel skador och infektion. Det finns inget kroppsligt skydd när man skär i kroppen, så sammanväxtning av orkan kan ske med risk för tarmvred och att bukväggen kan bli försvagad med brock som resultat. Jag har gjort båda. Fick ärr som inte stör mig, men syns vid båda. Hade ont efteråt, men på olika sätt efter båda. Avslag var lika. Mamma blev jag vid båda fallen. Det var lika, men ändå mycket olika.

Svar på tråden "Större" risker med kejsarsnitt - vilka risker?