• Olivera

Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?

Hej!

Min 4månaders verkar få reaktioner (utslag, magont) på vanlig mjölkbaserad ersättning, men reagerar inte (vad jag kan märka?) på bröstmjölken, trots att jag äter mjölkprodukter.

Är det möjligt att ha den nivån av känslighet, och har någon nån rekommendation?

Uppenbarligen tänker jag inte ge henne mjölkbaserad ersättning mer, men BVC vill att hon ska få tillägg igen pga utplanad tillväxt.

Vårt BVC har varit extremt tveksamma och motvilliga att tro att det är mjölken hon är känslig mot, och hittills inte velat skriva ut mjölkfri ersättning.

Såhär har det sett ut: hon fick tillägg redan på BB, hade kolik från dag ett och fick vid 1,5 månad också fullt med utslag över kinder mage och armar. (bvc höll med om att det var allergi, men trodde inte att det hade samband med magontet eller mjölk, utan att det berodde på något okänt annat i min kost)

Vid 2 månader började hon själv vägra ersättning, och blev efter några dagar helt fri från både koliken och utslagen. Sedan dess (2 månader) har hon helammat och varit besvärsfri så vitt vi kan se. Har dock planat ut i sina kurvor, och därför vill BVC att vi ska ge tillägg igen.

Häromdagen började vi prova ge en lite liten mängd ersättning, kanske 15 ml per dag, och tycker hon har blivit gnällig och lös i magen. (kan också bero på att hon fick drickvaccin i förra veckan) Hon började också få utslag på kinderna, som idag (efter tre dagar) spridit sig till bröstkorg, mage och armar.

Summa summarum: är det möjligt att reagera bara på "ren" komjölk? Eller är det som BVC tror, något annat? Förstår att ingen här kan svara på det så, men har någon en tanke för att hjälpa oss vidare?

Tusen tack!!

• Svar på tråden Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?
  • Olivera

Tusen tack allihopa!! Så otroligt värdefullt att få höra lite från folk med erfarenhet!

Ja magkänslan säger ju absolut att jag inte vill ge henne ersättningen mer, ringde BVC igen och de sa att jag skulle prova ersättningen igen under en vecka innan de vill skriva remiss, för att se att det verkligen är den hon reagerar på. Men jag vill inte utsätta henne för magsmärtor etc en vända till, tycker sambandet med ersättningen och symptomen känns uppenbart vid det här laget (även om det kanske är något annat än mjölken i den hon reagerar på, det kan jag ju inte veta säkert)

BVC-sköterskan sa även att mp-allergi är en väldigt ovanlig födoämnesallergi hos små barn, men på 1177 står att det är den allra vanligaste? Så jag ska ringa allergimottagningen på barn- och ungdomssjukhuset imorgon och i alla fall få lite råd från någon lite mer påläst (och f.ö. även byta bvc... )

Jag äter faktiskt inte jättemycket mjölkprodukter som det är, så kan ganska lätt ta bort all "synlig" mjölk, och säkert med lite påläsning även dolda ingredienser. Är redan vegetarian, så är van att lusläsa och hålla koll :)

Himla bra tips att försöka gå direkt på mjölkfri gröt också, har förstått att smaken på ersättningen är lite speciell.. Hon har ju ändå precis börjat smaka lite gröt. I bästa fall kanske viktuppgången löser sig då!

Verkligen tack allihopa, guld värt! Och har någon fler tips/tankar så bara ös på :)

• Olivera
    Dockan skrev 2015-09-24 06:54:04 följande:

Vår son reagerade på ersättning bara (blev tokförstopoad av minsta mängd, ont i magen och gnällig - dock inte utslag). Jag åt inte mjölkfritt, men äter mest mjölk i mat och enstaka latte på helgen.

Vi fick också tillmata lite i början, men just pga ovanstående gjorde jag ett megajobb med att öka produktionen för att kunna helamma. Vår BVC sköterska menade precis som du är inne på, att mindre mängder i BM inte behöver ge så mycket reaktion men att de reagerar på ersättningen ändå. Som hon sa, "man vet egentligen inte så mycket om hur födoämnen hos mamman går över i mjölken och ibland tycks det som att det skiljer sig lite åt hos mammorna".

Vår son har inga planade kurvor, men är tunn (ligger typ 1,3 kurvor under medel), men så ser nog han ut helt enkelt. Mår bra och utvecklas som han ska, äter mycket mat och vi undviker inte mjölk i mat men ger inte bara yougurt till mellanmål exempelvis. Inte heller förstoppad nu...

Mjölkproteinallergi är ju vsnligt - men växer ofta bort. Laktosallergi är ju däremot jätteovanligt för spädisen, var det som din BVC menade?

Exakt så var det för oss! Slet som ett djur med att öka produktionen eftersom hon verkade på dåligt på ersättningen i början. Tänkte också att bvc kanske menar att det är laktosintolerans som är så ovanligt, men det vet ju jag också att det är.. Och vi har bara pratat om mjölkproteinallergi (och bara på mitt initiativ). Så mitt förtroende för dem är lite rostigt ändå... 

Skönt att höra att det eventuellt kan vara olika känsligt, hoppas att det växer bort fort (eller i allra bästa fall kanske inte ens är nåt, även om det känns lite osannolikt)

En annan fråga: har ni andra fått remiss vidare till tex Barnmottagning eller så? Enligt 1177 ska man automatiskt ges remiss til någon med allergikompetens och eventuellt dietist om allergi misstänks... Men mitt bvc vill inte remittera, utan säger att vi ska köpa en mjölkfri ersättning och testa om hon tål den bara.. När jag frågade vilken vi ska ta sa de att alla är samma och det bara är att ta en.... Ursäkta gnäll men jag är lite förskräckt över att liksom lämnas helt själv med detta, försöker läsa om olika ersättningar etc nu, och ska lista om oss på måndag.. Vårdsystemet är en djungel verkligen!

• Olivera

Skutt: Åh vad jobbigt det låter, heja er och hoppas verkligen det blir bättre snart!!

Dockan: Tack, jag lutar åt precis det, att helamma och försöka börja mjölkfri mat så fort som möjligt eller vad man ska säga. Jag är lite osäker på hur det är med vikten, hon har planat ut och ligger nu på "normalkurvan" som är två kurvor under "hennes", (förutom huvudomfång som ligger kvar på hennes kurva)

Men BVC säger att det å ena sidan stämmer med amningpuckeln men å andra sidan att hon absolut måste börja helst äta mat och i annat fall ersättning. Pratade med BVC nyss och hon sa ganska strängt att hur som helst räcker inte bara bröstmjölk längre utan dottern måste få mer näring.

Dottern mår bra i övrigt, pigg och glad förutom att hon har konstig mage nu igen då (diarreer, gasig och magont) Hon är väldigt aktiv fysiskt så hon behöver säkert ganska mycket kalorier för att hålla vikten uppe. Men hon är stark som en liten björn :) Till saken hör väl också det att jag alltså fått kämpa med mjölkproduktionen, och "nöjd" blir hon väl, men hon ammar fortfarande två gånger i timmen, jämt. (dock ganska korta pass, hon är en aktiv bäbis som sagt.. ) Så jag oroar mig för att mjölken kanske inte räcker nu i amningpuckeln..

Men jag tycker också det känns tidigt att ge mat i nån större utsträckning redan, (hon är 4,5 månad) men BVC säger att det vore det bästa. "Smaksensationer" får hon ju alltså redan sen någon vecka. Och så ger vi en liten sked mjölkfri gröt med olja i varje dag, så hon ska få mer rena kalorier.

Hå hå jaja. Tack för alla råd och tankar! Det är verkligen värdefullt, känns så svårt att navigera själv i det här med mat och näring och allergier...

• Olivera
    straw2008 skrev 2015-09-28 13:07:06 följande:

Ska du ta bort mjölk ska du även ta bort mjölkprotein samt sojaprotein. Inte lätt att helamma på den kosten.. just sayin.

Hej! Okej, trodde att soja inte är säkert att det också ger problem? Men näringsmässigt ska det nog kunna gå även utan soja, äter inte så mycket varken soja eller mjölkprodukter nu heller (och inte vassle alls pga vegetarian) Lite surt att vara utan getosten igen när jag just " fått tillbaka" den efter graviditeten, men det var kul så länge det varade ;)
Svar på tråden Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?