• Olivera

Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?

Hej!

Min 4månaders verkar få reaktioner (utslag, magont) på vanlig mjölkbaserad ersättning, men reagerar inte (vad jag kan märka?) på bröstmjölken, trots att jag äter mjölkprodukter.

Är det möjligt att ha den nivån av känslighet, och har någon nån rekommendation?

Uppenbarligen tänker jag inte ge henne mjölkbaserad ersättning mer, men BVC vill att hon ska få tillägg igen pga utplanad tillväxt.

Vårt BVC har varit extremt tveksamma och motvilliga att tro att det är mjölken hon är känslig mot, och hittills inte velat skriva ut mjölkfri ersättning.

Såhär har det sett ut: hon fick tillägg redan på BB, hade kolik från dag ett och fick vid 1,5 månad också fullt med utslag över kinder mage och armar. (bvc höll med om att det var allergi, men trodde inte att det hade samband med magontet eller mjölk, utan att det berodde på något okänt annat i min kost)

Vid 2 månader började hon själv vägra ersättning, och blev efter några dagar helt fri från både koliken och utslagen. Sedan dess (2 månader) har hon helammat och varit besvärsfri så vitt vi kan se. Har dock planat ut i sina kurvor, och därför vill BVC att vi ska ge tillägg igen.

Häromdagen började vi prova ge en lite liten mängd ersättning, kanske 15 ml per dag, och tycker hon har blivit gnällig och lös i magen. (kan också bero på att hon fick drickvaccin i förra veckan) Hon började också få utslag på kinderna, som idag (efter tre dagar) spridit sig till bröstkorg, mage och armar.

Summa summarum: är det möjligt att reagera bara på "ren" komjölk? Eller är det som BVC tror, något annat? Förstår att ingen här kan svara på det så, men har någon en tanke för att hjälpa oss vidare?

Tusen tack!!

• Svar på tråden Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?
  • Alexi

Jag tror att är man känslig men inte allergisk kan man reagera när man får stor mängd men inte genom bröstmjölken. Jag skulle helamma om jag vore du och också dra ner kraftigt på ditt eget intag av mjölkprodukter.

• Serah

Man kan visa allergi eller överkänslighet genom att inte gå upp i vikt. Så nig kan det vara nåt åt det håller med mjölk. Lita på din instinkt och undvik mjölkprotein helt ett tag för att se om vikten blir bättre.

Jag har själv hållt mig borta från just mjölk då jag märkte att vår lilla fick magont när jag ätit något med mjölk i (helammar). Inte lika kraftig reaktion som er bebis med eksem, bara väldigt ont i magen och mycket skrik. Jag har ibland provat att äta nåt då och då för att se om det gått över men alltifrån direkt efter amning till nån timme efter så får liten ont i magen. (Måste bara lägga till att jag provat det endast två ggr, vill inte plåga bebis helt i onödan).

BVC lät först tveksam och hon ville först kolla upp med en annan läkare innan jag uteslöt mjölk helt från min kost men jag har inte fått nåt svar än (var tre månader sen). Min lilla mår bra utan mjölk. Så då mår vi andra bra också.

Lycka till!

• cosinus

Jag skulle fortsätta att amma och även ta bort mjölken ur den egna kosten (har ätit helt mjölkfritt med två av barnen när de ammar och man vänjer sig relativt fort)

Är hon 4 månader så kan ni ju faktiskt börja med mjölkfri gröt också i liten skala om nu BVC tjorvar med att skriva ut ersättning och vikten är ett problem. Den mjölkfria ersättningen smakar inte direkt jättegott så risken att hon vägrar är ändå rätt stor i o m att hon hunnit bli så pass stor.

• 2barns mamma13

Hej

Min son som nu är lite över 8 månader har en kraftig mjölkproteinallergi.

Han fick lite hormonplitor under sin första månad som sen vid 1-1,5 månad såg ut som brännskador i ansiktet, hade utslag på övriga kroppen också(hemska!), han bajsade JÄMT 5-6 gånger om dagen, var snuvig, började gå upp dåligt i vikt m.m

Jag åkte in till Barn&ungdomsmedicin på sjukhuset med honom och dom misstänkte med en gång att det handlade om mjölkallergi, bara av att se hans kinder!

Jag började äta mjölkfritt men detta hjälpte inte så efter 1 månad med mjölkfri kost satte dom honom på enbart mjölkfri ersättning i två veckor för att se skillnaden medans jag fick pumpa som en galning för att hålla igång amningen om det mot förmodan inte var mjölken som var boven. MEN redan efter ett dygn med mjölkfri ersättning så bajsade han EN gång om dagen!

Jag slutade min mjölkfria kost tillslut när jag förstod att han faktiskt mådde bästa av att inte få mat från mig, vilket var väldigt jobbigt att acceptera!

Efter någon månad tyckte dom ändå jag skulle provocera med vanlig ersättning, och herregud, det slutade med att jag satt på akuten med honom på grund av reaktionen han fick av det :( sen dess är jag väldigt noga med hans mat (givetvis) och det tog ganska lång tid innan jag ens vågade ge honom mjölkfri gröt för jag var så rädd att han skulle reagera på även det. Han är nämligen under utredning för fler allergier,katt&gräs bland annat men han är för liten för att testerna ska ge utslag och jag vill inte förvärra hans problem igen då han redan har det jobbigt med extremt torr hud.

För att komma till saken då ;) jag tycker du ska ringa Barn&ungdomsmedicin på det sjukhuset ni tillhör. Där finns allergisköterskor som kan hjälpa er! BVC är inte alltid så bra på sånt här. Vår BVC sköterska har alltid hänvisat oss till dom sen vi började få dit(var änna stammisar där i två månader) för att hon varit ärlig mot mig och sa att hon helt enkelt inte känner att hon är tillräckligt haj på detta med allergier. Bättre att barnen mår bra än att hon ska verka duktigt och inte erkänna "sina brister".

Eftersom du skriver att hon gått upp dåligt förmodar jag att hon behöver mer än maten hon redan får av dig så då kvittar det ju om du äter mjölkfritt, eftersom hon verkar tåla maten hon får av dig som det är.

Ring dom imorgonbitti och rådfråga iaf!

Hoppas det löser sig med lillan! :)

• cosinus
    2barns mamma13 skrev 2015-09-20 23:23:44 följande:

Eftersom du skriver att hon gått upp dåligt förmodar jag att hon behöver mer än maten hon redan får av dig så då kvittar det ju om du äter mjölkfritt, eftersom hon verkar tåla maten hon får av dig som det är.

Ring dom imorgonbitti och rådfråga iaf!

Hoppas det löser sig med lillan! :)

Bebisar är ju dock inget under av kommunikation så det kan ju hända att barnet påverkas fast man inte märker det tydligt av de små mängderna som går över i bröstmjölken.

När vi lyckades identifiera att en av mina söner var allergisk mot ägg så blev han bra bara de tog bort äggen från dagisfrukosten (de serverade kokt ägg till frukost varje dag och han gillade ägg) men läkaren menade på att det var lika bra att han fick helt äggfritt i 2 år även om han till synes inte reagerade på ägg när det ingick i små mängder i lunchen.

Självklart kan hon ringa barnmottagningen men rent krasst så brukar det ju inte hända jättemycket. Ev tar de ett blodprov/pricktest som kanske inte ens ger utslag eftersom barnet är så litet och då kommer man till prova uteslut, prova provocera och det kan man ju göra själv (och det har hon ju delvis redan gjort). Eg behöver man ju inte läkarna föränn det kommer till kostintyg till dagis.

Jag kan låta lite bitter och det är jag kanske men jag är så sjukt less på att behöva bevisa allergier och hade det inte varit för intygen som behövs för skola/dagis hade jag aldrig orkat blanda in läkarna någe mer, varken BVC, de på VC eller barnmottagningen faktiskt. Har en läkartid senare idag och det ska faktiskt bli lite kul. Blev skickad till barnmottagningen av VC som inte trodde mig när jag ville ha ytterligare ett intyg till sonen så nu får vi väl se vad de säger där. 
  • 2barns mamma13
    cosinus skrev 2015-09-21 08:04:08 följande:

Bebisar är ju dock inget under av kommunikation så det kan ju hända att barnet påverkas fast man inte märker det tydligt av de små mängderna som går över i bröstmjölken.

När vi lyckades identifiera att en av mina söner var allergisk mot ägg så blev han bra bara de tog bort äggen från dagisfrukosten (de serverade kokt ägg till frukost varje dag och han gillade ägg) men läkaren menade på att det var lika bra att han fick helt äggfritt i 2 år även om han till synes inte reagerade på ägg när det ingick i små mängder i lunchen.

Självklart kan hon ringa barnmottagningen men rent krasst så brukar det ju inte hända jättemycket. Ev tar de ett blodprov/pricktest som kanske inte ens ger utslag eftersom barnet är så litet och då kommer man till prova uteslut, prova provocera och det kan man ju göra själv (och det har hon ju delvis redan gjort). Eg behöver man ju inte läkarna föränn det kommer till kostintyg till dagis.

Jag kan låta lite bitter och det är jag kanske men jag är så sjukt less på att behöva bevisa allergier och hade det inte varit för intygen som behövs för skola/dagis hade jag aldrig orkat blanda in läkarna någe mer, varken BVC, de på VC eller barnmottagningen faktiskt. Har en läkartid senare idag och det ska faktiskt bli lite kul. Blev skickad till barnmottagningen av VC som inte trodde mig när jag ville ha ytterligare ett intyg till sonen så nu får vi väl se vad de säger där. 

mjölkfritt kost för henne kan väll iofs vara bra! Samtidigt som det givetvis är skillnad på att ammas eller äta ren mjölkersättning!

Kanske TS inte äter så mycket mjölk normalt och då har ju dottern ett försprång redan.

Att ha att göra med barnmottagningen vet jag själv av stor erfarenhet att det kan vara svårt! Vad gällde mjölkallergin var det lätt för oss men när han fortfarande hade hemska utslag där huden gick sönder var det inte lika lätt. En av läkarna viftade bara bort det som hormonplitor, henne bad jag om att aldrig få igen för vem som helst såg att det var mer än så!

Innan dom tog tag i det ordentlig hade jag varit på dom två-tre gånger i veckan under två månader! Bara "akutbesöken" vi gjorde hos dom var 1-2 gånger per vecka, jättejobbigt men tillslut lyssnade dom iaf!

Pricktest gjorde dom aldrig när det gällde mjölkallergin utan gick på symtom!

Och jag vet att pricktest överhuvudtaget är jätteonödigt att göra då dom knappt aldrig visar rätt, speciellt inte på små barn!

Om hon inte får hjälp av BVC så återstår ju bara att kontakta allergisköterska/läkare! Dottern kommer ju äta välling/ersättning länge till förmodligen.. Och mjölkfri ersättning på apotek är väldigt dyrt!! Medans det är mycket billigare på recept, vi får betala 120kr för tio burkar!
  • Olivera

Tusen tack allihopa!! Så otroligt värdefullt att få höra lite från folk med erfarenhet!

Ja magkänslan säger ju absolut att jag inte vill ge henne ersättningen mer, ringde BVC igen och de sa att jag skulle prova ersättningen igen under en vecka innan de vill skriva remiss, för att se att det verkligen är den hon reagerar på. Men jag vill inte utsätta henne för magsmärtor etc en vända till, tycker sambandet med ersättningen och symptomen känns uppenbart vid det här laget (även om det kanske är något annat än mjölken i den hon reagerar på, det kan jag ju inte veta säkert)

BVC-sköterskan sa även att mp-allergi är en väldigt ovanlig födoämnesallergi hos små barn, men på 1177 står att det är den allra vanligaste? Så jag ska ringa allergimottagningen på barn- och ungdomssjukhuset imorgon och i alla fall få lite råd från någon lite mer påläst (och f.ö. även byta bvc... )

Jag äter faktiskt inte jättemycket mjölkprodukter som det är, så kan ganska lätt ta bort all "synlig" mjölk, och säkert med lite påläsning även dolda ingredienser. Är redan vegetarian, så är van att lusläsa och hålla koll :)

Himla bra tips att försöka gå direkt på mjölkfri gröt också, har förstått att smaken på ersättningen är lite speciell.. Hon har ju ändå precis börjat smaka lite gröt. I bästa fall kanske viktuppgången löser sig då!

Verkligen tack allihopa, guld värt! Och har någon fler tips/tankar så bara ös på :)

• Serah

Men om hon reagerar så kraftigt som hon gör så gör du klokt i att inte lyssna på BVC. Helt galet att de tycker du ska plåga din dotter en hel vecka innan de ger remiss.

Och det spelar väl ingen roll om mp är vanligt eller ej? Jag tycker iaf det låter som om det vore mp allergi så som du beskriver det. Nä, som sagt, klokt av dig att lyssna på din magkänsla och att försöka byta BVC.

• Dockan

Vår son reagerade på ersättning bara (blev tokförstopoad av minsta mängd, ont i magen och gnällig - dock inte utslag). Jag åt inte mjölkfritt, men äter mest mjölk i mat och enstaka latte på helgen.

Vi fick också tillmata lite i början, men just pga ovanstående gjorde jag ett megajobb med att öka produktionen för att kunna helamma. Vår BVC sköterska menade precis som du är inne på, att mindre mängder i BM inte behöver ge så mycket reaktion men att de reagerar på ersättningen ändå. Som hon sa, "man vet egentligen inte så mycket om hur födoämnen hos mamman går över i mjölken och ibland tycks det som att det skiljer sig lite åt hos mammorna".

Vår son har inga planade kurvor, men är tunn (ligger typ 1,3 kurvor under medel), men så ser nog han ut helt enkelt. Mår bra och utvecklas som han ska, äter mycket mat och vi undviker inte mjölk i mat men ger inte bara yougurt till mellanmål exempelvis. Inte heller förstoppad nu...

Mjölkproteinallergi är ju vsnligt - men växer ofta bort. Laktosallergi är ju däremot jätteovanligt för spädisen, var det som din BVC menade?

• Olivera
    Dockan skrev 2015-09-24 06:54:04 följande:

Vår son reagerade på ersättning bara (blev tokförstopoad av minsta mängd, ont i magen och gnällig - dock inte utslag). Jag åt inte mjölkfritt, men äter mest mjölk i mat och enstaka latte på helgen.

Vi fick också tillmata lite i början, men just pga ovanstående gjorde jag ett megajobb med att öka produktionen för att kunna helamma. Vår BVC sköterska menade precis som du är inne på, att mindre mängder i BM inte behöver ge så mycket reaktion men att de reagerar på ersättningen ändå. Som hon sa, "man vet egentligen inte så mycket om hur födoämnen hos mamman går över i mjölken och ibland tycks det som att det skiljer sig lite åt hos mammorna".

Vår son har inga planade kurvor, men är tunn (ligger typ 1,3 kurvor under medel), men så ser nog han ut helt enkelt. Mår bra och utvecklas som han ska, äter mycket mat och vi undviker inte mjölk i mat men ger inte bara yougurt till mellanmål exempelvis. Inte heller förstoppad nu...

Mjölkproteinallergi är ju vsnligt - men växer ofta bort. Laktosallergi är ju däremot jätteovanligt för spädisen, var det som din BVC menade?

Exakt så var det för oss! Slet som ett djur med att öka produktionen eftersom hon verkade på dåligt på ersättningen i början. Tänkte också att bvc kanske menar att det är laktosintolerans som är så ovanligt, men det vet ju jag också att det är.. Och vi har bara pratat om mjölkproteinallergi (och bara på mitt initiativ). Så mitt förtroende för dem är lite rostigt ändå... 

Skönt att höra att det eventuellt kan vara olika känsligt, hoppas att det växer bort fort (eller i allra bästa fall kanske inte ens är nåt, även om det känns lite osannolikt)

En annan fråga: har ni andra fått remiss vidare till tex Barnmottagning eller så? Enligt 1177 ska man automatiskt ges remiss til någon med allergikompetens och eventuellt dietist om allergi misstänks... Men mitt bvc vill inte remittera, utan säger att vi ska köpa en mjölkfri ersättning och testa om hon tål den bara.. När jag frågade vilken vi ska ta sa de att alla är samma och det bara är att ta en.... Ursäkta gnäll men jag är lite förskräckt över att liksom lämnas helt själv med detta, försöker läsa om olika ersättningar etc nu, och ska lista om oss på måndag.. Vårdsystemet är en djungel verkligen!

• Skutt

Allergier är svårt att fastställa på små barn ...Min son har vi hållt på att utreda sedan januari...Jag helammade honom fram till juli.. Tillsist åt jag bara baskost (oxkött potatis ris och gröna grönsaker plus haver och mango) väldigt enformigt:( Han blev ändå det inte bra. Han visar bara på mjölk och ägg i sina prover. Men när han testade gröt och bröd med vete och råg blev han jättedålig igen... Nu äter han bara välling då han har övriga problem med. Vi kokar själv på vatten och majstärkelse och sen har vi i altehra som läkaren skrivit ut på recept. Han är bättre men har fortfarande eksem och nu har han även börjat tappa i vikt...han är nu snart 13 månader och det känns lite hopplöst att inte veta och att hitta mat han kan äta utan att bli dålig ....åh det gör så ont i en när dom får eksem och kliar sönder sig....

• Dockan

Vi fick aldrig någon remiss. Vi helammade istället och då mådde han ju bättre. I mat har vi aldrig undvikit mjölkprotein, lagar mycket själv så ändå diskuterat det en del med BVC. Hon har även frågat om vi har just mjölkprodukter i maten och om han verkar reagera.

En del är nog också det som BVC kallar "omogna tarmar", känsliga i magen och lätt får magknip - där ju just bröstmjölk mer lättsmält.

Hur går hon upp, följer hon sin egen kurva? Amningspuckeln kommer ju runt 4-5 mån, är det den? Ligger hon under medelkurvan? Är hon nöjd när du helammar?

Jag tänker om hon kan klara sig på helamning någon månad till och sen börja smyga in lite smakprov, mat, som är godare än den mjölkfria ersättningen.

• Olivera

Skutt: Åh vad jobbigt det låter, heja er och hoppas verkligen det blir bättre snart!!

Dockan: Tack, jag lutar åt precis det, att helamma och försöka börja mjölkfri mat så fort som möjligt eller vad man ska säga. Jag är lite osäker på hur det är med vikten, hon har planat ut och ligger nu på "normalkurvan" som är två kurvor under "hennes", (förutom huvudomfång som ligger kvar på hennes kurva)

Men BVC säger att det å ena sidan stämmer med amningpuckeln men å andra sidan att hon absolut måste börja helst äta mat och i annat fall ersättning. Pratade med BVC nyss och hon sa ganska strängt att hur som helst räcker inte bara bröstmjölk längre utan dottern måste få mer näring.

Dottern mår bra i övrigt, pigg och glad förutom att hon har konstig mage nu igen då (diarreer, gasig och magont) Hon är väldigt aktiv fysiskt så hon behöver säkert ganska mycket kalorier för att hålla vikten uppe. Men hon är stark som en liten björn :) Till saken hör väl också det att jag alltså fått kämpa med mjölkproduktionen, och "nöjd" blir hon väl, men hon ammar fortfarande två gånger i timmen, jämt. (dock ganska korta pass, hon är en aktiv bäbis som sagt.. ) Så jag oroar mig för att mjölken kanske inte räcker nu i amningpuckeln..

Men jag tycker också det känns tidigt att ge mat i nån större utsträckning redan, (hon är 4,5 månad) men BVC säger att det vore det bästa. "Smaksensationer" får hon ju alltså redan sen någon vecka. Och så ger vi en liten sked mjölkfri gröt med olja i varje dag, så hon ska få mer rena kalorier.

Hå hå jaja. Tack för alla råd och tankar! Det är verkligen värdefullt, känns så svårt att navigera själv i det här med mat och näring och allergier...

• straw2008

Ska du ta bort mjölk ska du även ta bort mjölkprotein samt sojaprotein. Inte lätt att helamma på den kosten.. just sayin.

I kinamockaskogen.....
  • Olivera
    straw2008 skrev 2015-09-28 13:07:06 följande:

Ska du ta bort mjölk ska du även ta bort mjölkprotein samt sojaprotein. Inte lätt att helamma på den kosten.. just sayin.

Hej! Okej, trodde att soja inte är säkert att det också ger problem? Men näringsmässigt ska det nog kunna gå även utan soja, äter inte så mycket varken soja eller mjölkprodukter nu heller (och inte vassle alls pga vegetarian) Lite surt att vara utan getosten igen när jag just " fått tillbaka" den efter graviditeten, men det var kul så länge det varade ;)
  • Kattflickan

Jag tror tvärtom att det är rätt vanligt att spädbarn är känsliga mot mjölkprotein. Jag känner många som haft det problemet och sen har det växt bort. Troligen är det inte fullfjädrad intolerans men känslighet för mjölkprotein. Min dotter hade ont i magen och bajsade konstant som liten. BVC trodde inte det var mjölkprotein. Jag helammade och hon gick upp bra i vikt. Vid fem månaders ålder testade jag mjölkfri kost och efter två dagar blev hon en helt ny, glad bebis. Efter två månader gjorde jag en mjölkprovokation och hon fick ont i magen. Det var bevis nog för mig. Vid ett års ålder försvann känsligheten mot mjölk.

När sonen vid två veckors ålder fick ont i magen gick jag direkt över på mjölkfri kost och då blev han bra. Han är idag tio veckor gammal.

Jag har inga problem att amma med mjölkfri kost, båda mina barn har ökat jättebra i vikt. Sonen väger redan över 7 kg.

TS: som flera varit inne på så kanske det är så att halten av mjölkprotein i din mjölk är så låg att bebisen hanterar det? Kanske är inte ditt barn jätteallergiskt?

• liol1973

Har också en mp allergiker hemma. Mjölken hade två effekter på henne som på påverkad vikten: hennes onda mage gjorde att hon inte klarade av att äta så mkt som hon skulle behövt, och mjölken skadade dessutom tarmen och gjorde att näringsupptaget på den mat hon faktiskt fick i sig blev ordentligt nedsatt. För henne tog det 1.5 månad på mjölkfritt innan aptiten kom igång igen, och nästan ett år innan hon kom ikapp viktmässigt.

Du verkar inte släppa över speciellt mycket mp i bröstmjölken då du inte märker symptom av det, men det kan fortfarande vara tillräckligt för att förhindra tarmen att läka. Och en trasig tarm kan reagera på väldigt mkt som den skulle tåla som frisk.

I och med att vikten påverkats är det i mitt tycke bäst att ta bort alla allergener på en gång och köra så i två månader. Dvs köra mjölkfritt och baljväxtfritt på en gång (jobbigt som vegetarian men quorn fungerar i alla fall :/). Detta då det tar 2 veckor för all mp att lämna din kropp och sedan 2 veckor till innan barnets kropp är helt ren. När barnets tarm fått chans att läka kan du sedan försöka försiktigt med baljväxter igen. De som min dotter reagera starkast på (hon har som många mp-allergiker baljväxter som korsallergi) är soja och guarkärnmjöl så de skulle jag undvika hela första året i vilket fall. Var också uppmärksam på den mjölkfria gröten under de här två månaderna, vad jag vet är det bara enago som är fri från mjölk och baljväxter.

• Cenedra

Hej

Har inte läst alla svar så mitt kanske blir redundant.

Jag har en liten tjej som är väldigt allergisk mot mjölk. Så fort hon får pyttelite mjölk bara på huden får hon nässelutslag. Men hon reagerade inte alls när jag ammade fast jag drack massa mjölk.

Så det är fullt möjligt att vara allergisk mot ersättningen men inte när man blir ammad.

Svar på tråden Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?