Mjölkallergi - reagerar på ersättning men inte amning?
Hej!
Min 4månaders verkar få reaktioner (utslag, magont) på vanlig mjölkbaserad ersättning, men reagerar inte (vad jag kan märka?) på bröstmjölken, trots att jag äter mjölkprodukter.
Är det möjligt att ha den nivån av känslighet, och har någon nån rekommendation?
Uppenbarligen tänker jag inte ge henne mjölkbaserad ersättning mer, men BVC vill att hon ska få tillägg igen pga utplanad tillväxt.
Vårt BVC har varit extremt tveksamma och motvilliga att tro att det är mjölken hon är känslig mot, och hittills inte velat skriva ut mjölkfri ersättning.
Såhär har det sett ut: hon fick tillägg redan på BB, hade kolik från dag ett och fick vid 1,5 månad också fullt med utslag över kinder mage och armar. (bvc höll med om att det var allergi, men trodde inte att det hade samband med magontet eller mjölk, utan att det berodde på något okänt annat i min kost)
Vid 2 månader började hon själv vägra ersättning, och blev efter några dagar helt fri från både koliken och utslagen. Sedan dess (2 månader) har hon helammat och varit besvärsfri så vitt vi kan se. Har dock planat ut i sina kurvor, och därför vill BVC att vi ska ge tillägg igen.
Häromdagen började vi prova ge en lite liten mängd ersättning, kanske 15 ml per dag, och tycker hon har blivit gnällig och lös i magen. (kan också bero på att hon fick drickvaccin i förra veckan) Hon började också få utslag på kinderna, som idag (efter tre dagar) spridit sig till bröstkorg, mage och armar.
Summa summarum: är det möjligt att reagera bara på "ren" komjölk? Eller är det som BVC tror, något annat? Förstår att ingen här kan svara på det så, men har någon en tanke för att hjälpa oss vidare?
Tusen tack!!