• En blå giraff

Tips för att få det lugnare hemma - någon?

Har två söner på 4 och 8 år och det är oftast väldigt högljutt och livligt hemma. Normalt kanske med två barn men vi skulle behöva få det lugnare! Kan ta några exempel då vi har det jobbigt:

* Storebror har en kompis hemma. De två vill leka ifred och stänger in sig på rummet. Lillebror skriker och gråter för att han vill vara med. Han ställer sig utanför deras dörr och skriker. Storebror blir till slut arg och kommer ut, och det uppstår handgripligheter. Det är svårt för mig att roa lillebror hela tiden, om det t.ex. är eftermiddag och man måste ordna mat eller dylikt. Han har också svårt att leka själv mer än ett par minuter. Om de stora låter lillebror vara med ändå så slutar det efter en kort stund med bråk och slagsmål eftersom den lilla tar sönder de storas saker eller är allmänt störande mot dem. Känns mest jobbigt när stora har kompisar hemma p.g.a. detta med lillebror!

* Vid måltiderna är det ofta mycket skrik och tjafs. Lillebror har mycket fantasi och frågar mycket. Stora är då hela tiden "polis" och rättar lilla så fort han säger något som i storebrors värld är "fel". Han påtalar då att lillebror har fel vilket gör att den lilla blir väldigt arg och ledsen = skrik och bråk. Detta upprepas i stort sett varje måltid och kan även vara övrig tid på dagen då lilla säger eller gör något som stora anser är "fel". Kan tillägga att stora har lite speciella behov (ingen diagnos men lite misstänkt åt autismspektrum) så han klarar inte att lillebror kommer t.ex. med fakta som är "fel" utan att det blir jobbigt och han måste rätta honom.

Så det är nog just de här situationerna med kompisar hemma och vid maten som driver mig till vansinne. Snälla är det någon som har lite tips hur vi ska göra för att få det lugnare. Känns ibland som om barnen är på varandra och skriker och slåss hela tiden vilket driver mig till vansinne. Helgerna blir väldigt jobbiga till slut och man nästan längtar tills de ska till skola och dagis vilket är tråkigt =(

• Svar på tråden Tips för att få det lugnare hemma - någon?
  • Zodomy

Belöningssystem är kalasbra i sånna här situationer. En varsin belöning för bra beteenden. Tex klarar man förmiddagen utan att skrika eller bråka så får man en guldstjärna, klarar man en eftermiddagen får man en till och klarar man kvällen/läggning får man en till. När man får tre st så får man en liten belöning. Typ ett kinderägg eller något annat litet. Kanske dumt med godis vid läggning. Men något som barnet tycker om. Sen ge barnet ett långsiktigare mål. Klarar man 10st så åker man till badhuset, klarar man till 20 så gör man något annat roligt osv. För små barn kan systemet bli svårt men då kan man tex, fylla i en orm och när man kommer till huvudet (som är 20 rutor bort) så får man belöningen. Dum metod enligt vissa men beprövad och fungerar. Min farmor la fram 20 enkronor när jag sov hos henne och för varje påhitt, utbrott eller svordom så tog hon en krona ur högen.

• Zodomy

Kom åt enterknappen.

Farmors metod var ju en bestraffningsmetod. Men jag fick det som var kvar när jag skulle åka hem, och det var jag som valde hur mycket pengar jag ville ha med mig därifrån..

• Alexi

Vi tycker att det är klart jobbigt när storasyster (6,5 år) har kompisar hemma för lillebror (4,5 år) blir utanför, det blir massor med konflikter osv. Så det är inte så vi uppmuntrar besök jätteofta faktiskt. Dottern är rätt mycket hemma hos andra. Vi tänker att det blir lättare så småningom.

• scanmia

Litet tips för den andra situationen. Diskutera regler om att inte trycka ner andra, om att fantasi och funderingar och fabuleringar är ok, men viktigast av allt ge honom en utväg att visa för er vuxna att han vet bättre utan att såra lillebror. Här hemma betyder "You betcha!" just det (obs måste sägas snällt). När storebror vill att vi verkligen ska veta att han vet att lillebror har fel är det vad han kan säga. Och visst använder även jag mig det ibland för det gåååår ju inte att diskutera om allt här i världen.

Första situationen är svårare och det är nog mest att hoppas på att de växer ur det. Låt inte lillebror terra storebror genom att skrika och banka på hans dörr utan plocka bort honom. Kanske skulle det fungera att låta lillebror organisera lyx-mellis till alla? Typ fruktspett och kakor, eller smoothies? Han får göra något snällt för gästen och storebror. Kanske kan ni ha en speciell låda med favoritpyssel eller lego eller något som bara kommer fram när storebror har kompis hemma? Muta med skärmtid?  

• En blå giraff

Tack för svar och bra tips! Hoppas på en förbättring. Mycket jobbigt just nu med 4-åringen som inte alls kan leka själv utan gnäller och bråkar om ingen aktiverar honom. Jag tror det är för att han tidigare varit van vid att han och storebror jämt leker och han aldrig behövt leka själv. Storebror har tidigare haft svårt att få kompisar men det har lossnat nu vilket är positivt. Dock har ju då lillebror plötsligt blivit mer ensam vilket han är frustrerad över. Jag tycker tyvärr också det är jobbigt än att ta hem egen kompis åt 4-åringen eftersom de kan tröttna efter 30 minuter på att leka, man vet aldrig. Och då blir det bara ett till barn att ta hand om och roa.

Svar på tråden Tips för att få det lugnare hemma - någon?