Tips för att få det lugnare hemma - någon?
Har två söner på 4 och 8 år och det är oftast väldigt högljutt och livligt hemma. Normalt kanske med två barn men vi skulle behöva få det lugnare! Kan ta några exempel då vi har det jobbigt:
* Storebror har en kompis hemma. De två vill leka ifred och stänger in sig på rummet. Lillebror skriker och gråter för att han vill vara med. Han ställer sig utanför deras dörr och skriker. Storebror blir till slut arg och kommer ut, och det uppstår handgripligheter. Det är svårt för mig att roa lillebror hela tiden, om det t.ex. är eftermiddag och man måste ordna mat eller dylikt. Han har också svårt att leka själv mer än ett par minuter. Om de stora låter lillebror vara med ändå så slutar det efter en kort stund med bråk och slagsmål eftersom den lilla tar sönder de storas saker eller är allmänt störande mot dem. Känns mest jobbigt när stora har kompisar hemma p.g.a. detta med lillebror!
* Vid måltiderna är det ofta mycket skrik och tjafs. Lillebror har mycket fantasi och frågar mycket. Stora är då hela tiden "polis" och rättar lilla så fort han säger något som i storebrors värld är "fel". Han påtalar då att lillebror har fel vilket gör att den lilla blir väldigt arg och ledsen = skrik och bråk. Detta upprepas i stort sett varje måltid och kan även vara övrig tid på dagen då lilla säger eller gör något som stora anser är "fel". Kan tillägga att stora har lite speciella behov (ingen diagnos men lite misstänkt åt autismspektrum) så han klarar inte att lillebror kommer t.ex. med fakta som är "fel" utan att det blir jobbigt och han måste rätta honom.
Så det är nog just de här situationerna med kompisar hemma och vid maten som driver mig till vansinne. Snälla är det någon som har lite tips hur vi ska göra för att få det lugnare. Känns ibland som om barnen är på varandra och skriker och slåss hela tiden vilket driver mig till vansinne. Helgerna blir väldigt jobbiga till slut och man nästan längtar tills de ska till skola och dagis vilket är tråkigt =(