• Digestive

När det politiska systemet börjar krackelera i en demokrati..

..för att folk tycker saker; hur mycket har gått fel i den demokratin då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När det politiska systemet börjar krackelera i en demokrati..
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-09-22 20:44:48 följande:
    Du kanske borde titta på din inledande fråga igen. Den handlade inte om ifall det är okej att stänga ute någon från funktioner i samhället, utan om det är att betrakta som trakasserier eller inte - OM det händer, får jag då förmoda. Det är två vitt skilda frågor och din inledande fråga går inte att besvara. Allt som är fel är inte per definition trakasserier.
    Jag är mer intresserad av ditt svar på min fråga om vilka funktioner i samhället du kan tänka dig att utestänga personer ifrån pga deras åsikter.
  • Palestrina
    oOOo oOOo skrev 2015-09-22 20:48:10 följande:
    Jag är mer intresserad av ditt svar på min fråga om vilka funktioner i samhället du kan tänka dig att utestänga personer ifrån pga deras åsikter.
    Ingen, men det har jag heller aldrig påstått.
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-09-22 19:51:06 följande:
    Jag tror att det beror på vilken funktion i samhället man blir utestängd 
    Så här svarade du på om det var att betrakta som trakasserier att bli utestängd.
    Således finns det någon funktion du anser inte är att betrakta som trakasserier att bli utestängd från annars hade du ju bara svarat ja på frågan ovan och inte att det beror på vilken funktion det gäller.

Så, vilken funktion menar du det är ok att utestänga folk från pga deras åsikter i en demokrati.
  • Palestrina
    oOOo oOOo skrev 2015-09-22 21:06:21 följande:
    Så här svarade du på om det var att betrakta som trakasserier att bli utestängd.
    Således finns det någon funktion du anser inte är att betrakta som trakasserier att bli utestängd från annars hade du ju bara svarat ja på frågan ovan och inte att det beror på vilken funktion det gäller.

Så, vilken funktion menar du det är ok att utestänga folk från pga deras åsikter i en demokrati.
    Om jag ändrar svaret på min första fråga till "ja", innebär det att du slutar trakassera mig då och istället kommer med ett konkret exempel? Vem vet, jag kanske till och med håller med dig om att personen i fråga har blivit trakasserad.
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-09-22 21:19:36 följande:
    Om jag ändrar svaret på min första fråga till "ja", innebär det att du slutar trakassera mig då och istället kommer med ett konkret exempel? 
    Jag kan sluta trakassera dig men jag har inget exempel.

För min del är jag nöjd med att du svarade att det beror på bara för att du trodde jag hade ett exempel
  • Palestrina
    oOOo oOOo skrev 2015-09-22 21:23:31 följande:
    Jag kan sluta trakassera dig men jag har inget exempel.

För min del är jag nöjd med att du svarade att det beror på bara för att du trodde jag hade ett exempel
    Det finns så mycket paranoida människor, jag tog dig för en av dem. Lite synd ändå att du inte hade något exempel, det hade gjort diskussionen så mycket intressantare.
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-09-22 21:31:21 följande:
    Det finns så mycket paranoida människor, jag tog dig för en av dem. Lite synd ändå att du inte hade något exempel, det hade gjort diskussionen så mycket intressantare.
    Jag tycker det är intressant ändå. Din passivitet i frågan belyser det där intressanta fenomenet att gärna vilja tro att vi är demokratiska. Det är ju i princip religion i Sverige med demokrati.
  • Palestrina
    oOOo oOOo skrev 2015-09-22 21:35:11 följande:
    Jag tycker det är intressant ändå. Din passivitet i frågan belyser det där intressanta fenomenet att gärna vilja tro att vi är demokratiska. Det är ju i princip religion i Sverige med demokrati.
    Du kan såklart tolka min ovilja att tillskrivas åsikter för "passivitet i frågan". Jag bedömer risken att jag eller någon annan ska stängas ute från några samhällsfunktioner i Sverige på grund av våra åsikter som synnerligen liten. Näthat och hot förekommer dock, vilket är tillräckligt illa.
  • oOOo  oOOo
    Palestrina skrev 2015-09-22 21:53:33 följande:
    Du kan såklart tolka min ovilja att tillskrivas åsikter för "passivitet i frågan". 
    Nja, passiviteten grundar sig mer i att du säger någon du sedan inte kan stå för i förlängningen. Att inte ta ställning är ibland ett tydligt ställningstagande
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-09-22 20:35:42 följande:
    Den är meningsfull . Alltid intressant att se hur olika personers syn på ett demokratiskt samhälle ser ut.
    Tydligen är det ok för vissa att utestänga personer från vissa samhällsfunktioner pga deras åsikter i en demokrati.
Svar på tråden När det politiska systemet börjar krackelera i en demokrati..