• Östlund

Skadad av häst - försäkring?

Hej!

Har en fundering. Min Pappas Fru har ett hästmonster som sprang på mig här i Juni, vilket i sin tur skar upp halva pannan ända in i skallbenet, vilket medförde bortdomnad och problem. Hennes försäkring på hästen ska täcka andras skador, men tydligen enbart för ersättning av eventuella förstörda kläder, medicin, sjukhusvistelse, bensinkostnad etc. Så jag ska inte få något för sveda och värk?

(Har ej egen personförsäkring)

Men ändå. Tror inte alla har egen försäkring och vad som helst kan hända när som helst.

Ska jag sitta här med mina problem och inte få ett skit för det?

Pratade med försäkringsbolaget för hästen (Agria) och han sa att det inte skulle ersätta sveda och värk, men däremot kvarstående problem efter 1 år?! Jag har problem redan efter 3 månader!

Ska det vara såhär?

• Svar på tråden Skadad av häst - försäkring?
  • Topcom

Eh asså det är ju just därför man aldrig ska gå utan försäkring. Du får nog skylla dig lite själv faktiskt

• Birgitta02

Vad försäkringsbolaget menar är att efter ett år kan man se huruvida det blir någon kvarstående invaliditet. Det du har nu kan fortfarande vara "akut" och försvinna efter nåt år. Försäkringsbolagen är inte pigga på att lämna ut pengar. Och därför väntar de.

Vad gäller sveda och värk så kontakta det försäkringsbolag som kvinnan har. Hon har kanske andra försäkringar inom sin hemförsäkring. Sen ringer du och pratar med dom.

Du skriver att du inte "får ett skit för det". Men det får du ju: utlägg, förstörda kläder, sjukhusvistelse etc. Det är ju inte något man skall spotta åt. Kolla om du får för utebliven lön också, om du varit sjukskriven.

• Fia 28
    Topcom skrev 2015-09-21 14:19:32 följande:

Eh asså det är ju just därför man aldrig ska gå utan försäkring. Du får nog skylla dig lite själv faktiskt

Precis, det är just därför man har försäkring!
  • Östlund

Har alltid varit den försiktiga typen, PLUS att de krävs att man har råd med allt.

Ursäkta som frågar

• Birgitta02
    Östlund skrev 2015-09-21 14:26:54 följande:
    Har alltid varit den försiktiga typen, PLUS att de krävs att man har råd med allt.
    Ursäkta som frågar
    Det är ju inte det första man tänker på. Hemförsäkring är ju liksom legio att man har. Men att lägga till en egen olycksfallsförsäkring är ibland lite överkurs kan jag tycka. Men kanonbra att ha!
  • Trassel14

När jag var med i en ridolycka på ridskolan så fick jag först ut för sjukhusvistelse, när det hade gått ett år och det visade sig att jag fortfarande hade problem med mitt knä och att det skulle bli en operation då betalade försäkringsbolaget ut för sveda och värk. Detta togs på hästens försäkring. Nu har inte ridskolan Agria på sina hästar utan IF, så det kan ju skilja sig mellan bolagen. Men annars får du gå via kvinnans hemförsäkring och se om du kan få ut något där, annars är det som sagt ens egna försäkring som får täcka det. 

• Kjell2

Du kan alltid stämma hästägaren om du anser att du inte fått ersättning för dina skador.

Svar på tråden Skadad av häst - försäkring?