• isabella95

rättegång-förlora jobbet?

Hej, Jag kommer gå upp i rättegång nästa månad misstänkt för misshandel. Personen jag "slog" påstår att jag slog med knyten näve.
    Men jag slog med öppen hand mot näsan så personen fick näsblod. 

jag hade ju dock en bra anledning men vill inte skriva ut allt här. 

Jag ska iallafall på rättegång för misstänkt mot misshandel.. Jag arbetar på dagis och är jätte rädd för att förlora jobbet. Om jag skulle bli dömd för misshandel eller ringa misshandel skulle de synas i mitt belastningsregister som jag ansöker om eller skulle min chef få reda på detta direkt ? 

Jag är livrädd för jag vill plugga till förskolelärare och det kommer väl vara omöjligt med en dom i belastningsregistet? tänker på all praktik och sånt som ingår i utbildningen. 

Jag ber om konkreta svar och var gärna helt 100% säker innan du svarar! 

• Svar på tråden rättegång-förlora jobbet?
  • Trippelmamma76

Ja det syns i belastningsregistret om du söker nytt jobb. Man får inte anställa inom förskola och skola utan att begära utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Jag vet inte om det finns "goda anledningar" att misshandla någon, utom möjligen om det var i självförsvar eller försvar av någon annan person. Du får väl hoppas att du inte blir dömd i så fall.

• isabella95
    Trippelmamma76 skrev 2015-09-21 20:07:04 följande:

Ja det syns i belastningsregistret om du söker nytt jobb. Man får inte anställa inom förskola och skola utan att begära utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Jag vet inte om det finns "goda anledningar" att misshandla någon, utom möjligen om det var i självförsvar eller försvar av någon annan person. Du får väl hoppas att du inte blir dömd i så fall.

Det var att försvara en annan person. 

• MEE83

Blir du dömd för misshandel så gallras det väl bort efter 10 år har jag för mig. 

Är det inte mest sexualbrott som förskolorna kollar efter? 

Livet är ju inte kört bara för att man blir dömd dock, jag skulle kunna ta ett flertal exempel, men jag vet en snubbe som blåste upp värderingarna av sina tradingpositioner enormt mycket(han jobbade som trader på ett finansiellt institut), han och några till lämnade ett svart hål efter sig på flera 100 miljoner kronor, värden som inte existerade. 

Sedans 2008 och fram tills nyligen har han jobbat för ekobrottsmyndigheten, som finansmarknadsanalytiker, och varit högst delaktig i deras verksamhet när det gäller till exempel insiderbrott. Alltid underhållande när sådant händer. Flört

Han är en riktig fulspelare på i princip alla plan. Men det krävs ju ibland fula fiskar som kan knepen och trixen, för att på så sätt hålla koll på vad som händer...

• Trippelmamma76

Nej det är inte bara sexualbrott man kollar efter. Givetvis gäller det även våldsbrott. Narkotikabrott är ju också allvarligt i sammanhanget.

MEE83 skrev 2015-09-21 22:02:17 följande:

Blir du dömd för misshandel så gallras det väl bort efter 10 år har jag för mig. 

Är det inte mest sexualbrott som förskolorna kollar efter? 

Livet är ju inte kört bara för att man blir dömd dock, jag skulle kunna ta ett flertal exempel, men jag vet en snubbe som blåste upp värderingarna av sina tradingpositioner enormt mycket(han jobbade som trader på ett finansiellt institut), han och några till lämnade ett svart hål efter sig på flera 100 miljoner kronor, värden som inte existerade. 

Sedans 2008 och fram tills nyligen har han jobbat för ekobrottsmyndigheten, som finansmarknadsanalytiker, och varit högst delaktig i deras verksamhet när det gäller till exempel insiderbrott. Alltid underhållande när sådant händer. 

Han är en riktig fulspelare på i princip alla plan. Men det krävs ju ibland fula fiskar som kan knepen och trixen, för att på så sätt hålla koll på vad som händer...

• Kapitalismen

Det hoppas jag verkligen att de kollar noga. Vem vill att en dömd misshandlare ska ha hand om ens barn? Verkar farligt.

• MEE83

Det finns väldigt många som har "misshandlat" andra, men som aldrig dömts, att hamna i fysiska konfrontationer har jag i princip alltid tagit som givet, det är känts som ett oundvikligt faktum, har man otur blir man dömd. 

Det finns förstås många som aldrig blivit misshandlade eller misshandlat andra dock, men de allra flesta(killar) jag vuxit upp med har varit på båda sidor av den linjen, en eller flera gånger, någon gång efter 20 så har man väl förhoppningsvis vuxit upp dock, men ibland är det ju ändå omöjligt att undvika. 

Som bosatt i Stockholm, men lojal blåvit(IFK Göteborg) julgran(icke våldsamma supporters) så har jag även efter 20 hamnat i fysiska konfrontationer. Det är inte alltid så lätt att undvika, bortaklacken(IFK) fraktas ju oftast i flock från arenan med poliseskort, efter ca 30 minuters kvarhållande, för att sedan ändå mötas av en kavalkad av ölflaskor, mynt, och pyro regnande ner över leden. Men som bosatt i stan får man ju ta sig hem på egen hand. Har man otur, så är det är ungefär som att springa gatlopp. 

För normalt funtade och tillresta julgranar har det ju aldrig egentligen varit aktuellt att ta sig från till exempel Råsunda(RIP) på egen hand, de tar skydd i flocken, men den val möjligheten har ju inte vi som bor i stan, vi måste ju komma hem, men då får man också räkna med problem ibland. 

• Kapitalismen

Det är väl isåfall bara att vara öppen med att man blivit dömd för misshandel på intervjun om man vet att de kommer kontrollera. Sen kan ju arbetsgivaren ta ställning till om de vill ha en dömd misshandlare som arbetar med barnen istället för någon av de andra sökanden.

• Wolfclaw

När jag gick en kurs i säkerhetstjänst för flera år sedan ställde jag en fråga som rörde detta. Även om det var i nödvärn kan ju rätten få det till att det var mer våld än nöden krävde och således kan du dömas för missandel - alltså, du har felaktigt pucklat på någon i lagens mening.

Så jag frågade, om min fru blir attackerad och jag i panik tar i alldeles för mycket och blir dömd, har jag försatt mina jobbchanser för att jag försökte försvara min fru? Föreläsaren (tror han var från SÄPO) hävdade att man kollar även på omständigheterna. Alltså är det skillnad på om du slagit ner någon i krogkön mot att du tagit för mycket när du handlat i nödvärn.

Dock handlar det väl i slutändan om individuell bedömning och om någon faktiskt läser hela domen. Det ser ju illa ut om man bara ser "N.N. dömd för misshandel".

• alla har olika åsikter
    isabella95 skrev 2015-09-21 20:00:34 följande:

Hej, Jag kommer gå upp i rättegång nästa månad misstänkt för misshandel. Personen jag "slog" påstår att jag slog med knyten näve.

Men jag slog med öppen hand mot näsan så personen fick näsblod. 

jag hade ju dock en bra anledning men vill inte skriva ut allt här. 

Jag ska iallafall på rättegång för misstänkt mot misshandel.. Jag arbetar på dagis och är jätte rädd för att förlora jobbet. Om jag skulle bli dömd för misshandel eller ringa misshandel skulle de synas i mitt belastningsregister som jag ansöker om eller skulle min chef få reda på detta direkt ? 

Jag är livrädd för jag vill plugga till förskolelärare och det kommer väl vara omöjligt med en dom i belastningsregistet? tänker på all praktik och sånt som ingår i utbildningen. 

Jag ber om konkreta svar och var gärna helt 100% säker innan du svarar! 

Som sagt kommer det synas i belastningsregistret. Jag blev dömd 2007 och 2009 och båda står kvar än. Fick ett vikariat som personlig assistent men pga mina domar skulle jag inte kunna få heltid och definitivt inte jobba med barn.
  • MEE83
    Kapitalismen skrev 2015-09-21 23:29:33 följande:

Det är väl isåfall bara att vara öppen med att man blivit dömd för misshandel på intervjun om man vet att de kommer kontrollera. Sen kan ju arbetsgivaren ta ställning till om de vill ha en dömd misshandlare som arbetar med barnen istället för någon av de andra sökanden.

Ja, det kan nog fungera, om det nu inte finns regleringar som gör att man inte kan bli anställd(vet ej). Kan man förklara omständigheterna på ett sätt som lugnar arbetsgivaren så borde det ju inte vara några problem tycker jag.

Sedan finns ju förundersökningsprotokoll och domslut tillgängligt för allmänheten, då det är allmänna handlingar, så där kan ju en arbetsgivare gräva ner sig också om de känner för det. Då får de ju klarhet i vad det är som hänt, på ett ungefär.  

Handlar det om barnmisshandel är den annan sak tycker jag. 
Svar på tråden rättegång-förlora jobbet?