Inlägg från: Klea |Visa alla inlägg
  • Klea

"Middlename" i passet??

Hej,
    Skulle göra en flygplansbokning utomlands och kommer till sidan där man ska fylla i namn.

Kan skriva i
    FIRST NAME
    MIDDLE NAME
    LAST NAME

I mitt pass står bara Efternamn / Surname
    och Given names / Förnamn

Står ingenting om mellannamn och grejor. Har ett tilltalsnamn som följs av ett andra namn (mellannamn eller andranamn??) samt efternamnet dårå.

Hur sjutton ska jag tolka det där? Kan tydligen bli hur fel som helst om det står fel i biljetten, så nitiska folk har blivit efter 9/11...

• Svar på tråden "Middlename" i passet??
  • Klea

Så nån som heter typ Bengt Svensson-Larsson har Svensson eller Larsson som middlename, mellannamn?

• Klea

Har två förnamn och ett efternamn. Står i ordning tilltalsnamn och sedan det andra namnet.

Kan tycka det är lite märkligt om vi går omkring med ett eget system som är helt bortom internationellt. Hur blir det då med passet? Hur ser andra länders pass ut t.ex.?

Gjorde två flygningar med samma resebyrå fast nått halvår mellan det. På den första har de kört in båda namnen på E-biljetten, på nästa så har de bara för och efternamn....

Känns ju onödigt att bli stoppad av nitisk check-in personal för att jag inte skrev middlename där det var tänkt. Bara för att Sverige ska vara så egensinnigt...

• Klea

Fick svar från flygbolaget nu i alla fall...

Skulle skriva ihop mina båda förnamn (given names) i FIRST NAME rutan.

Så blir typ som ELSAANNA

Om det är Elsa Anna Svensson som är namnet.

(bara för att jag hade en Frost affisch i bakgrunden :P)

Ser lite märkligt ut att de ska skrivas ihop men det var tydligen viktigt.

Svar på tråden "Middlename" i passet??