• Klea

"Middlename" i passet??

Hej,
    Skulle göra en flygplansbokning utomlands och kommer till sidan där man ska fylla i namn.

Kan skriva i
    FIRST NAME
    MIDDLE NAME
    LAST NAME

I mitt pass står bara Efternamn / Surname
    och Given names / Förnamn

Står ingenting om mellannamn och grejor. Har ett tilltalsnamn som följs av ett andra namn (mellannamn eller andranamn??) samt efternamnet dårå.

Hur sjutton ska jag tolka det där? Kan tydligen bli hur fel som helst om det står fel i biljetten, så nitiska folk har blivit efter 9/11...

• Svar på tråden "Middlename" i passet??
  • äsch

Andranamn räknas som förnamn. Surname och last name är samma sak.

• äsch

Lämna alltså middle name tomt, om du inte har något extra efternamn.

• Klea

Så nån som heter typ Bengt Svensson-Larsson har Svensson eller Larsson som middlename, mellannamn?

• äsch

Ja, då blir Svensson mellannamn. Hade Bengt dock hetat Svensson-Larsson, så hade det stått som efternamn.

• äsch

Ursäkta otydligheten. Heter han Svensson-Larsson så blir det efternamn. Heter man Svensson Larsson så blir Svensson mellannamn och Larsson efternamn.

• MallaL

"Middle name" på engelska är ditt andra förnamn, inom engelsk kultur förutsätts att att du har två förnamn varav det första är tilltalsnamnet, du heter t ex John Eric Smith, då är Eric ditt "middle name".

Tyvärr har svenska myndigheter bestämt att mellannamn är ett extra efternamn, vilket blir lite knepigt internationellt.

• Seven Costanza

Jag bor i USA och här är first name ens första förnamn, middle namn ens andra förnamn och last name ens efternamn. I USA förutsätts alltid det första förnamnet vara ens tilltalsnamn och andra förnamn och eventuellt tredje förnamn blir då middle name (de flesta har dock bara två förnamn medan i Sverige är det ju vanligt med tre förnamn).

En skillnad är att i Sverige är ju förnamnsplaceringen fri dvs du behöver inte sätta tilltalsnamnet först utan du kan ha Madeleine som tilltalsnamn även om du heter Anna Sofia Madeleine. I USA förutsätts alltid ditt förstanamn vara ditt tilltalsnamn så du fyller i dina namn i den

• äsch

Det där kan vara olika. Middle name (precis som på svenska, mellannamn) kan syfta på andranamn, men behöver inte göra det. Jag har fyra namn i mitt pass och när jag har bokat biljetter har jag frågat just detta. Mina tre förnamn ska stå på given name(s) och mitt efternamn på efternamn. Min son har två förnamn och två efternamn. Hans båda förnamn ska stå på förnamn, hans första efternamn på mellannamn och hans efternamn på efternamn.
    Ja, det är jobbigt sånt där.

• Seven Costanza

Postade för snabbt. Här kommer hela inlägget.

Jag bor i USA och här är first name ens första förnamn, middle namn ens andra förnamn och last name ens efternamn. I USA förutsätts alltid det första förnamnet vara ens tilltalsnamn och andra förnamn och eventuellt tredje förnamn blir då middle name (de flesta har dock bara två förnamn medan i Sverige är det ju vanligt med tre förnamn).

En skillnad är att i Sverige är ju förnamnsplaceringen fri dvs du behöver inte sätta tilltalsnamnet först utan du kan ha Madeleine som tilltalsnamn även om du heter Anna Sofia Madeleine. I USA förutsätts alltid ditt förstanamn vara ditt tilltalsnamn så du fyller i dina förnamn i den ordning de står i passet oavsett vilket som ÄR ditt tilltalsnamn.

Middle name på engelska är alltså INTE samma som svenskt mellannamn. Svenskt mellannamn är ju en sorts efternamn fast inte ditt huvudefternamn, medan middle name är ett andra förnamn.

• MallaL

Det krångliga är alltså att Sverige har hittat på att "mellannamn" varken är förnamn eller efternamn, utan ett eget påfund, internationellt finns oftast bara förnamn eller efternamn. Eftersom det svenska "mellannamnet" inte har efternamnsstatus kan man skriva det som "middle name" trots att "middle name" på engelska betyder ditt andra förnamn.

• MallaL
    äsch skrev 2015-09-22 19:49:22 följande:

Jag skulle tro att det egentligen inte spelar någon roll, så länge namnen står i den ordning de står i passet.

en.m.wikipedia.org/wiki/Middle_name

Precis, jag har mitt tilltalsnamn sist, jag heter typ Anna Sofia Karlsson, Sofia är tilltalsnamn. När jag åker till USA skriver jag alltid first name: Anna, middle name: Sofia, annars stämmer det inte med ordningen i passet, och då kan det bli krångel vid inresan (mina barn fick självklart tilltalsnamnet först)
  • Seven Costanza
    äsch skrev 2015-09-22 19:37:48 följande:

Det där kan vara olika. Middle name (precis som på svenska, mellannamn) kan syfta på andranamn, men behöver inte göra det. Jag har fyra namn i mitt pass och när jag har bokat biljetter har jag frågat just detta. Mina tre förnamn ska stå på given name(s) och mitt efternamn på efternamn. Min son har två förnamn och två efternamn. Hans båda förnamn ska stå på förnamn, hans första efternamn på mellannamn och hans efternamn på efternamn.

Ja, det är jobbigt sånt där.

Jo okej, det blir mer komplicerat om man har flera förnamn och flera "efternamn" varav det ena i Sverige räknas som mellannamn. Jag svarade utifrån att jag förstod det på TS som att hon inte hade något mellannamn (extra efternamn) och då är det ju simpelt: skriv förnamnen i den ordning de står i passet, det första som first namn och övriga som middle name och sedan ditt efternamn som last name.
  • Klea

Har två förnamn och ett efternamn. Står i ordning tilltalsnamn och sedan det andra namnet.

Kan tycka det är lite märkligt om vi går omkring med ett eget system som är helt bortom internationellt. Hur blir det då med passet? Hur ser andra länders pass ut t.ex.?

Gjorde två flygningar med samma resebyrå fast nått halvår mellan det. På den första har de kört in båda namnen på E-biljetten, på nästa så har de bara för och efternamn....

Känns ju onödigt att bli stoppad av nitisk check-in personal för att jag inte skrev middlename där det var tänkt. Bara för att Sverige ska vara så egensinnigt...

• Seven Costanza
    Klea skrev 2015-09-22 23:43:15 följande:

Har två förnamn och ett efternamn. Står i ordning tilltalsnamn och sedan det andra namnet.

Kan tycka det är lite märkligt om vi går omkring med ett eget system som är helt bortom internationellt. Hur blir det då med passet? Hur ser andra länders pass ut t.ex.?

Gjorde två flygningar med samma resebyrå fast nått halvår mellan det. På den första har de kört in båda namnen på E-biljetten, på nästa så har de bara för och efternamn....

Känns ju onödigt att bli stoppad av nitisk check-in personal för att jag inte skrev middlename där det var tänkt. Bara för att Sverige ska vara så egensinnigt...

Jag tror inte att det blir problem för dig, särskilt inte som förnamnet på din biljett kommer motsvara det första namnet i ditt pass. Som "äsch" länkade till artikeln på Wikipedia kan middle name betyda olika saker i olika länder, men i engelskspråkiga länder avses vanligen det förnamn som inte är ens tilltalsnamn (vilket blir logiskt eftersom tilltalsnamnet i engelskspråkiga länder är tänkt att stå först).

I USA har som sagt de flesta bara ett tilltalsnamn (first name) ett andranamn (middle name) och ett efternamn (last name). I de fall då föräldrarna vill att barnet ska ha två "efternamn" dvs ett mellannamn och ett efternamn, har jag förstått det som att de då oftast bara ger ETT förnamn och sätter mellannamnet där det andra förnamnet brukar stå, dvs som middle name.

Exempel:

Lily Elizabeth Carter (förnamn, andranamn, efternamn)

Lily Johnson Carter (förnamn, mellannamn, efternamn)

Båda varianterna heter på engelska first name, middle name, last name.

I rutan för middle name kan man alltså skriva antingen ett förnamn såsom Elizabeth, eller ett mellannamn, såsom Johnson. Jag tror förvirringen uppstått i Sverige eftersom Skatteverket döpte det icke huvudsakliga efternamnet till mellannamn, medan mellannamn (middle name) vanligen i andra länder avser ett förnamn som inte är ens tilltalsnamn.
  • Klea

Fick svar från flygbolaget nu i alla fall...

Skulle skriva ihop mina båda förnamn (given names) i FIRST NAME rutan.

Så blir typ som ELSAANNA

Om det är Elsa Anna Svensson som är namnet.

(bara för att jag hade en Frost affisch i bakgrunden :P)

Ser lite märkligt ut att de ska skrivas ihop men det var tydligen viktigt.

• snedtak
    Klea skrev 2015-09-22 23:43:15 följande:

Det är väl snarare så att det inte finns ett internationellt enhetligt system, så vårt svenska är precis lika annorlunda som "alla" andra.
    I Kina står tex. familjenamnet först. I spansktalande länder kan man ibland ha upp till 4 efternamn (mammas dubbla och pappas dubbla). I Holland kan ett efternamn bestå av 3 delar med mellanslag emellan (van der Waal). Det finns tex. indiska förnamn som endast består av en enda bokstav. osv. osv.

www.kalzumeus.com/2010/06/17/falsehoods-programmers-believe-about-names/
Svar på tråden "Middlename" i passet??