Klea skrev 2015-09-22 23:43:15 följande:
Har två förnamn och ett efternamn. Står i ordning tilltalsnamn och sedan det andra namnet.
Kan tycka det är lite märkligt om vi går omkring med ett eget system som är helt bortom internationellt. Hur blir det då med passet? Hur ser andra länders pass ut t.ex.?
Gjorde två flygningar med samma resebyrå fast nått halvår mellan det. På den första har de kört in båda namnen på E-biljetten, på nästa så har de bara för och efternamn....
Känns ju onödigt att bli stoppad av nitisk check-in personal för att jag inte skrev middlename där det var tänkt. Bara för att Sverige ska vara så egensinnigt...
Jag tror inte att det blir problem för dig, särskilt inte som förnamnet på din biljett kommer motsvara det första namnet i ditt pass. Som "äsch" länkade till artikeln på Wikipedia kan middle name betyda olika saker i olika länder, men i engelskspråkiga länder avses vanligen det förnamn som inte är ens tilltalsnamn (vilket blir logiskt eftersom tilltalsnamnet i engelskspråkiga länder är tänkt att stå först).
I USA har som sagt de flesta bara ett tilltalsnamn (first name) ett andranamn (middle name) och ett efternamn (last name). I de fall då föräldrarna vill att barnet ska ha två "efternamn" dvs ett mellannamn och ett efternamn, har jag förstått det som att de då oftast bara ger ETT förnamn och sätter mellannamnet där det andra förnamnet brukar stå, dvs som middle name.
Exempel:
Lily Elizabeth Carter (förnamn, andranamn, efternamn)
Lily Johnson Carter (förnamn, mellannamn, efternamn)
Båda varianterna heter på engelska first name, middle name, last name.
I rutan för middle name kan man alltså skriva antingen ett förnamn såsom Elizabeth, eller ett mellannamn, såsom Johnson. Jag tror förvirringen uppstått i Sverige eftersom Skatteverket döpte det icke huvudsakliga efternamnet till mellannamn, medan mellannamn (middle name) vanligen i andra länder avser ett förnamn som inte är ens tilltalsnamn.