• Anonym (lön)

Ekonomiassistent, lön?

Är 28 000 kronor per månad en rimlig lön för en ekonomiassistent med högskoleutbildning inom ekonomi och 1 års erfarenhet? Eller är det för mycket/lite? 

• Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?
  • Anonym (xx)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:09:10 följande:
    Låter klokt att inte anställa folk med högskoleexamen om ni inte är villiga att betala därefter. 
    Låter klokt att inte anställa folk med högskoleexamen om ni inte är villiga att betala därefter. 
    Om tjänsten inte kräver den kunskapen varför ska lönen då vara högre bara för den anställde nöjer sig med det jobbet trots att den är överkvalificerad? 
  • Anonym (xx)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:06:01 följande:
    22-24 för en civilekonom?! Du skojar va? Skrattande
    Jobba som ekonomiassistens som civilekonom? Hur gick det med studierna egentligen? 

Även om du har en civilekonomexamen i ryggsäcken så är lönen fortfarande en ekonomiassistens om det är ett sådant jobb du söker. Sen kan du ju alltid jobba dig upp till ökat ansvar = utökad tjänst utöver en ekonomiassistens uppgifter / eller helt annan "bättre" tjänst = högre lön
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:17:16 följande:
    Jobba som ekonomiassistens som civilekonom? Hur gick det med studierna egentligen? 

Även om du har en civilekonomexamen i ryggsäcken så är lönen fortfarande en ekonomiassistens om det är ett sådant jobb du söker. Sen kan du ju alltid jobba dig upp till ökat ansvar = utökad tjänst utöver en ekonomiassistens uppgifter / eller helt annan "bättre" tjänst = högre lön
    Det gick jättebra med studierna. Varför undrar du det? Ekonomiassistent är ett vanligt första jobb bland nyutexaminerade civilekonomer. Men det verkar du inte ha koll på. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:15:04 följande:
    Om tjänsten inte kräver den kunskapen varför ska lönen då vara högre bara för den anställde nöjer sig med det jobbet trots att den är överkvalificerad? 
    Vem har påstått att lönen ska vara högre? De vill inte ha ekonomer med högskoleutbildning så jag antar att de inte heller skriver det som krav i annonser på lediga tjänster. Tycker att de betalar rimliga löner till de anställda de har nu. 
  • Anonym (xx)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:20:38 följande:
    Det gick jättebra med studierna. Varför undrar du det? Ekonomiassistent är ett vanligt första jobb bland nyutexaminerade civilekonomer. Men det verkar du inte ha koll på. 
    Njae det kan jag verkligen inte hålla med om! Det är skillnad på ekonomer och ekonomer! Utbildningen finns på mer eller mindre varenda liten högskola....så visst det finns många därute..... 

Men visst för många är det nog ekonomiassisten man får börja på, men långt ifrån alla! Lycka till! 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:07:44 följande:
    Att kontera fakturor ingår inte i arbetsuppgifterna. 

Varför sålla ut gymnasiestudenter som jobbar som brevbärare? Är det något fel på dem? 
    Du kanske ska komma ut i verkligheten?
    Varför anställa en oerfaren spoling när det finns de med mer erfarenhet som mer än gärna vill ha jobbet? Inte på grund av en examen per se, utan för att de är just äldre och vet hur arbetsplatser fungerar.

Men ett jobb som ekonomiassistent behöver man ingen högskoleexamen för. Om du till och med är utbildad civilekonom så är du definitivt överkvalificerad för en sådan tjänst. Jag tror att du värderar dig lite väl lågt. Du ska satsa på att söka jobb på en mycket högre nivå. Vilken inriktning har du? 
    Redovisningsekonom, controller, banktjänsteman, analytiker, inköpare, marknadsförare, finansmäklare, fondförvaltare, projektledare, HR. Det finns mycket du kan kvalificerar dig till och som ligger inom ditt löneanspråk.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:20:38 följande:
    Alltså, som extrajobb under studietiden ja. Eventuellt något år efter examen på samma plats på heltid och med utökat ansvar.
    Men som helt nytt förstajobb. Nej, det kan jag inte påstå är speciellt vanligt för en civilekonom.
  • Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 14:36:16 följande:
    Du kanske ska komma ut i verkligheten?
    Varför anställa en oerfaren spoling när det finns de med mer erfarenhet som mer än gärna vill ha jobbet? Inte på grund av en examen per se, utan för att de är just äldre och vet hur arbetsplatser fungerar.

Men ett jobb som ekonomiassistent behöver man ingen högskoleexamen för. Om du till och med är utbildad civilekonom så är du definitivt överkvalificerad för en sådan tjänst. Jag tror att du värderar dig lite väl lågt. Du ska satsa på att söka jobb på en mycket högre nivå. Vilken inriktning har du? 
    Redovisningsekonom, controller, banktjänsteman, analytiker, inköpare, marknadsförare, finansmäklare, fondförvaltare, projektledare, HR. Det finns mycket du kan kvalificerar dig till och som ligger inom ditt löneanspråk.
    Det kan du fråga arbetsgivarna. Jag har ingen aning om varför de efterfrågar nyutexaminerade högskoleekonomer med inriktning mot redovisning. Faktum är dock att de gör det. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:30:23 följande:
    Njae det kan jag verkligen inte hålla med om! Det är skillnad på ekonomer och ekonomer! Utbildningen finns på mer eller mindre varenda liten högskola....så visst det finns många därute..... 

Men visst för många är det nog ekonomiassisten man får börja på, men långt ifrån alla! Lycka till! 
    Jag läste på Stockholms universitet, civilekonomprogrammet med inriktning redovisning. Alla av mina studiekamrater började antingen som revisorsassistent på någon redovisningsbyrå eller som ekonomiassistent. Jag själv jobbar för närvarande på en av "de fyra stora" som revisorsassistent eller som de så fint kallar det junior revisor. Det är dock en assistentjänst, jag är ingen revisor. Lön 1 år efter examen: 31 000. Så ja, jag anser att 34 är för lite för en person med flera års erfarenhet och som dessutom är chef. Men kanske en ok lön för en outbildad. 

Vad är då ett vanligt första jobb för ekonomer enligt dig? 

Vad har du läst själv och vad har du för erfarenheter inom ekonomijobb? 
  • Anonym (?)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:47:30 följande:

Jag läste på Stockholms universitet, civilekonomprogrammet med inriktning redovisning. Alla av mina studiekamrater började antingen som revisorsassistent på någon redovisningsbyrå eller som ekonomiassistent. Jag själv jobbar för närvarande på en av "de fyra stora" som revisorsassistent eller som de så fint kallar det junior revisor. Det är dock en assistentjänst, jag är ingen revisor. Lön 1 år efter examen: 31 000. Så ja, jag anser att 34 är för lite för en person med flera års erfarenhet och som dessutom är chef. Men kanske en ok lön för en outbildad. 

Vad är då ett vanligt första jobb för ekonomer enligt dig? 

Vad har du läst själv och vad har du för erfarenheter inom ekonomijobb? 

Hur lång är utbildningen? Vad innebär arbetet? Är det invecklat?
Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?