Ekonomiassistent, lön?
Är 28 000 kronor per månad en rimlig lön för en ekonomiassistent med högskoleutbildning inom ekonomi och 1 års erfarenhet? Eller är det för mycket/lite?
Är 28 000 kronor per månad en rimlig lön för en ekonomiassistent med högskoleutbildning inom ekonomi och 1 års erfarenhet? Eller är det för mycket/lite?
38.000 var bara ett exempel men säg då 37.000 istället. För att jag personligen tycker att det är helt sjukt att vid inkomster över "taket" betala extra mycket i skatt men inte kvalificera sig för varken mer pension eller högre sjukpeng om jag blir sjuk.
Du ska kanske inte förutsätta så mycket då utan vara mer öppen för att det finns mängder av alternativ att få ersättning för ett gott arbete än en statisk månadslön.
Det krävdes ingen högskoleutbildning på 3 år för att bli godkänd revisor tidigare och de som blivit godkända enligt reglerna då behåller fortsatt sitt godkännande.
Vad som krävdes var 20 poäng i vart och ett av ämnena handelsrätt, beskattning, ekonomistyrning och redovisning. Hur man skaffade sig kunskaperna för att tentera av dessa 20 poäng finns knappast reglerat någonstans. Nu skulle jag inte kunna jobba som det idag eftersom jag inte förnyade mitt "godkännande" efter 5 år då jag istället gick över till att arbeta på företag.
38.000 var bara ett exempel men säg då 37.000 istället. För att jag personligen tycker att det är helt sjukt att vid inkomster över "taket" betala extra mycket i skatt men inte kvalificera sig för varken mer pension eller högre sjukpeng om jag blir sjuk.
Du ska kanske inte förutsätta så mycket då utan vara mer öppen för att det finns mängder av alternativ att få ersättning för ett gott arbete än en statisk månadslön.
Det krävdes ingen högskoleutbildning på 3 år för att bli godkänd revisor tidigare och de som blivit godkända enligt reglerna då behåller fortsatt sitt godkännande.
Vad som krävdes var 20 poäng i vart och ett av ämnena handelsrätt, beskattning, ekonomistyrning och redovisning. Hur man skaffade sig kunskaperna för att tentera av dessa 20 poäng finns knappast reglerat någonstans. Nu skulle jag inte kunna jobba som det idag eftersom jag inte förnyade mitt "godkännande" efter 5 år då jag istället gick över till att arbeta på företag.
Hej,
Du har helt rätt att civilekonomer ofta börjar som assistenter i början för att sen jobba sig upp.
Jag är civilekonom och fick jobb som ekonomiassistent direkt efter studierna, hade 0 års erfarenhet och fick 24 tkr i ingångslön. Efter 1,5 år bytte jag till ett annat företag och fick titeln "kvalificerad ekonomiassistent" med 26 tkr i lön. Efter 1,5 år där fick jag jobb som controller på ett mindre företag och min lön är idag 33,5 tkr och då har jag ca 5 års erfarenhet.
Och ja, håller med om att 34 tkr låter väldigt lågt för ekonomichef. Med flera års erfarenhet dessutom borde den lönen ligga en bra bit över 40 tkr åtm!
Jag hade ca 28 000 som ingångslön och började jobba som bokförare. Tror inte jag sku ha fått den lönen utan högskoleutbildning. Sedan har jag jobbat som assistant controller och jag sku bra ha kunnat kalla den positionen för ekonomiassistent (min kollega som jobbade med samma uppgifter var financial assistant). Där hade jag ca 30 000 som lön. Nu har jag jobbat 4 år sen examen och tjänar 38 000 + årlig bonus som controller.
Om det krävs högskoleutbildning för jobbet ska ju lönen inte ligga på 20 000. Även om det handlar om assistentuppgifter. Vi ska snart anställa en assistent (med väldigt basic uppgifter som reskontra i början men möjlighet att gå vidare) och lönen kommer vara närmare 30 000 än 20 0000 eftersom vi anställer en civilekonom.
I storstadsområden Stockholm, Göteborg, Malmö håller jag med om att + 40' är fullt rimligt under förutsättning att
bolaget har en någorlunda hög omsättning ( 100MSEK)
Ekonomichef på landsbygden på mindre tillverkande företag, tjänsteföretag etc
är 34-35' inte alls ovanligt. Man bor hellre kvar på orten till lägre lön än flyttar till storstad och de
ökande kostnaderna det innebär.
Medianlönen för en civilekonom är 30 700, medelålder 33,4 år och 6,8 års arbetlivserfarenhet.
Visst kan du kräva lönen, men ni är inte så få civilekonomer, så de kan mycket väl plocka in en med samma utbildning med lägre löneanspråk, vilket inte alls är ovanligt.
Visst, man ska inte lägga sig på för låga löner, men jag, liksom flera andra, som nykläckt civilingenjör insåg att de där lönerna som han hörde talas om, de kom senare. Först in på en lägre lön, sedan när man har erfarenhet så kan man höja sin lön.
Sedan är det väldigt mycket vilken bransch du arbetar inom. Jag hade aldrig kunnat kräva 40 000 i lön (och det är fortfarande en låg lön för en civilingenjör med många års erfarenhet) för vi kan inte få de timpriserna som krävs för att jag ska arbeta ihop min lön.
Hade du sökt arbete här, så hade du garanterat fått lägre lön än ingenjörerna, för det är vi som drar in pengarna till företaget. Men när vår assistenttjänst var ute, med en betydligt lägre lön än vad du önskar, så var det närmare 400 sökande varav hälften var civilekonomer (säger rätt mycket om tillgången till jobb då i varje fall)
Ett tips, om du vill veta vad som är realistiskt att ha som löneanspråk, så tar du kontakt med den fackliga representanten så kan han/hon berätta hur lönespannet ligger.
Jag hade ca 28 000 som ingångslön och började jobba som bokförare. Tror inte jag sku ha fått den lönen utan högskoleutbildning. Sedan har jag jobbat som assistant controller och jag sku bra ha kunnat kalla den positionen för ekonomiassistent (min kollega som jobbade med samma uppgifter var financial assistant). Där hade jag ca 30 000 som lön. Nu har jag jobbat 4 år sen examen och tjänar 38 000 + årlig bonus som controller.
Om det krävs högskoleutbildning för jobbet ska ju lönen inte ligga på 20 000. Även om det handlar om assistentuppgifter. Vi ska snart anställa en assistent (med väldigt basic uppgifter som reskontra i början men möjlighet att gå vidare) och lönen kommer vara närmare 30 000 än 20 0000 eftersom vi anställer en civilekonom.