• Äldre 23 Sep 15:46
    5162 visningar
    22 svar
    22
    5162

    Blöjfri

    Min son är drygt 3 1/2 år och har fram till nu inte varit intresserad av att sluta med blöja, han har dessutom gått och gömt sig när han ska bajsa då han inte alls vill bajsa på toaletten. Han har av och till visat att han tycker att det är lite roligt att kissa på toaletten. Nu sedan i fredags när vi sa att hans bästa vänner på förskolan har kalsonger vill han också det. Det går jättebra att kissa på toaletten och han säger till när det kommer kiss. Svårare är det med bajsandet som gärna kommer i kalsongerna då han inte är van att säga till och ofta inte hinner. Har försökt att förklara men det verkar inte gå fram. Tips om hur man går vidare mottages gärna då vi verkligen vill att det lyckas nu när det går så bra med kissandet ????

  • Svar på tråden Blöjfri
  • Äldre 23 Sep 15:50
    #1

    Min dotter var 2 år. Jag så att bara bebisar har blöjor, så nu är det slut med det. Sen gömde jag blöjpaketet.

    Hon bajsade på sig en gång, men hur kul var det?

    Går på toa utan problem. Han som är så stor borde väl märka med tiden hur smidigt det är att gå på toa.

    Tyckte det var gränsfall att min tjej var för stor för blöja....

    Hade det inte kommit en flytt emellan hade det blivit ännu tidigare =/

  • Äldre 23 Sep 18:34
    #2

    Pojkar är i regel senare än flickor när det gäller att sluta med blöja och han har inte varit intresserad tidigare, han ville inte kissa på toa och kissade ner sig gånger flera utan att bry sig. Idag upptäckte jag att han bajsat i kalsongerna och han sade inte till.

  • Äldre 23 Sep 18:43
    #3
    zelda skrev 2015-09-23 18:34:55 följande:

    Pojkar är i regel senare än flickor när det gäller att sluta med blöja och han har inte varit intresserad tidigare, han ville inte kissa på toa och kissade ner sig gånger flera utan att bry sig. Idag upptäckte jag att han bajsat i kalsongerna och han sade inte till.


    Låt honom bajsa i kallingarna och byt dem. Det är väl inte värre än att bajsa på sig i en blöja? Så är ni tydliga med att blöjtiden är över och det är dags att lära sig bajsa på toan ist. Han är ju på g, poletten kommer snart att trilla ner. Lösningen är inte att ha blöja iaf.
  • Äldre 23 Sep 18:46
    #4

    Och kom ihåg att bara för att pojkar generellt sett är sena så är det inte omöjligt att få dem blöjfria innan 3!

    Vissa klarar det myyycket tidigare. Min son var 2 år och 3 mån och tidigare än storasyster....

  • Äldre 23 Sep 20:19
    #5

    Jag tror absolut att det är individuellt, har en kompis vars son blev Blöjfri mycket tidigare. Vi har själva varit frustrerade över att det inte funkat tidigare och då har personalen på förskolan lugnat oss med att säga att pojkar ofta är senare.

    Jag vill inte riktigt att detta ska handla om min sons ålder då jag som sagt redan tycker att det är lite frustrerande att det inte funkat tidigare, vi har försökt gånger flera.

    Tanken med inlägget var jag ville ha tips och råd, om någon varit med om något liknande och hittat någon bra knep.

  • Äldre 24 Sep 06:24
    #6

    Gå på rutin? Funkar det?

    Bajsar han oftast samma tid? Om han sitter på toaletten flera ggr runt den tiden kanske? När han bajsar säga "nu kommer det bajs" så han lär sig känna igen känslan.

    Jag har en liten en bara, men rutinpottar.... Funkat jätte bra i 1,5 mån. Nu håller han sig på pottan och bajsar ibland tätt efter.... men tror på lite rutin i det. Då blir det mindre diskussioner om att sitta där. :)

  • Äldre 24 Sep 06:25
    #7

    ....och vi gör det inte för att bli blöjfria, mer för att jag tycker det är drygt att byta bajsblöja och smidigt att skölja potta. ;)

  • Äldre 24 Sep 09:17
    #8
    ostpaj skrev 2015-09-23 15:50:35 följande:

    Min dotter var 2 år. Jag så att bara bebisar har blöjor, så nu är det slut med det. Sen gömde jag blöjpaketet.

    Tyckte det var gränsfall att min tjej var för stor för blöja....


    på vilket sätt tycker du att dina kommentarer hjälper TS!? 

    Det var ju jättebra att din dotter slutade med blöja när hon var 2 år - men som du kanske vet är alla barn inte exakt likadana och vissa barn har svårare att släppa blöjan........
  • Äldre 24 Sep 09:20
    #9
    +1

    TS - finns det något mönster i när han behöver bajsa - efter maten, på em etc? 

    Om du kan se någon rutin kan det ju vara bra att försöka följa den, att alltid efter maten sätta sig på pottan - sitta ett tag, kanske tom läsa en bok där - för att få in rutinen att bajsa på pottan! 

    När mina barn skulle börja med pottan köpte jag flera pottor och hade i olika rum - för när de väl behövde gå var det oftast akut och då var närheten till en potta viktig! 

  • Äldre 24 Sep 10:30
    #10

    Oftast är han en morgonbajsare men kan även bli på eftermiddagen, problemet är att han ofta går undan när han ska bajsa så det är svårt att hinna med. Han vill inte gå på potta utan har sittring på toaletten. Försöker på morgonen att han ska sitta kvar på toan men han är en grabb med mycket spring i benen, har inte ro att sitta kvar.

    Tack för stöttning när det gäller kommentarer!

Svar på tråden Blöjfri