• Kurreburre

Tagit lång tid att bli blöjfri, nu går det sämre igen

Vår son är 3 år och 2 månader och har varit utan blöja sen i slutet av våren/början av sommaren hemma, under juli månad tog vi bort den helt på dagtid. Det hände mycket olyckor i början men när han började dagis igen efter semestern i mitten av augusti så gick det bra hemma. Inte helt oväntat blev det många olyckor igen på dagis men det tog lång tid innan det blev bättre och gick okej. Dagis ville gärna ha på honom blöja igen men vi stod på oss. Förutom om de ska gå iväg på en utflykt eller vara ute en längre tid, då är det okej att de sätter på honom blöja. Det har börjat gå bättre, vissa dagar inga olyckor, andra dagarna en eller två olyckor. Men för några veckor sen började han med att det alltid kom en liten skvätt i kalsongerna först innan han sa till att han var kissig. Och nu den senaste veckan har det hänt riktiga olyckor tre-fyra gånger/dag, även hemma har han kissat på sig helt och hållet. Han bryr sig inte ett dugg om det händer en olycka. Vi börjar bli villrådiga hur vi ska hantera det hela. Jag vill verkligen inte sätta på honom blöja igen, det känns inte bra. Men jag undrar så varför han inte fixar det efter så lång tid? Han är iofs väldigt lat och bekväm av sig och inte så villig eller intresserad av att lära sig nya saker. Skulle han få välja själv så tror jag att han skulle vilja ha blöja till han börjar skolan. Jag tycker inte att man behöver ha blöja när man är så stor, man kan fysiskt klara av det utan problem. Eller kan det finnas medicinska problem som gör att han inte fixar det?
  • Svar på tråden Tagit lång tid att bli blöjfri, nu går det sämre igen
  • Eleonor01

Han är inte redo! Pojkar är senare än flickor oftast. Låt han ha blöja tills han visar att han e redo. Händer det så många olyckor å han inte bryr sig så är han inte redo. Pusha inte honom. Det kommer

• Nyfikna72

Ta inte på blöja igen utan låt det ske olyckor. Det lär garanterat vända.

• mammalovis

Nu framgår det inte om han går på småbarnsavdelning, 3-5 eller 1-5årsavdelning och det kan ju göra att rutinerna ser olika ut. Likaså kan det bli en förändring om han bytt avdelning och inte känner sig trygg med all personal. Min dotter höll sig tills jag kom när hon gick 5 timmarsdagar i samma ålder, bajsar gör hon i princip bara hemma.

Om det är en förskola som har att barnen går på toa innan utgång, efter lunch, efter mellanmål o s v och han går frivilligt eller de påminner regelbundet om att försöka, så tycker jag 3-4 olyckor är mycket på en dag. Då är ju frågan mer om han har en uinvägsinfektion, om han behöver kissa typ 8-9 gånger per dag - OM han kissar på rutin/vid påminnelse också.

Annars är frågan om det är en ren protest från hans sida eller om det är att han leker och glömmer bort det? Det är ju skillnad på tempot hemma och på förskolan. Så frågan är väl varför han börjat "misslyckas" hemma också?

Sedan är ju frågan vad ni vinner på att kämpa vidare om han tycker det är helt okej med olyckorna 3-4 gånger per dag. Säger han till själv att han kissat på sig eller är det något personalen får upptäcka? Kanske mår han bättre av att börja om med up and go igen, hinner han inte, så hinner han inte och då är det kanske skönt att slippa alla klädombyten på förskolan ett tag. Hemma är det ju lättare att påminna då ni har färre barn att påminna.

Vissa barn bestämmer sig för att hålla sig helt enkelt och till slut går det inte. Min dotter började på en nybyggd förskola med samma personal som innan efter sommaren och då var ena fröken så förvånad att hon hade två olyckor på en dag (4,5 år). När jag frågade om deras rutiner så framkom det att de prioriterade blöjbarnen och inte tänkt på resten utan bara sagt till dem och inte haft koll på att de verkligen gick. Nu vet jag att jag har en tjej som inte gärna går frivilligt när vi är iväg på resor heller, utan man måste säga till henne att hon ska. Sedan dess har det fungerat i princip problemfritt. Hon ville nog inte gå ifrån leken när de var på nya ställen utanför avdelning, tänker jag.

• Skånetjej01

Min flicka blev blöj fri när hon va lite mer än 2, o det gick jätte bra. Men kanske ett halv år senare så hände det olyckor vi kunde få hem 3-4 påsar med kissiga kläder men vi kämpade på o tvätt maskinen gick varm efter ett tag så slutade hon med det och det gick hur bra som helst igen.

• Kurreburre

Det är så himla svårt att veta vad det beror på och vad som är rätt och fel.

Sonen går kvar på 1-3 års avdelningen, inga 3-åringar fick gå upp. Så inga förändringar där. Det är ca 5 barn av 15 som är blöjfria.

Jag tänker att mycket har att göra med att han är så ointresserad av att lära sig, vill ha det bekvämt och enkelt. Men jag ska ringa BVC och höra vad de säger tänker jag. Har han fått urinvägsinfektion så är det ju synd om honom, då måste vi ju lösa det problemet.

Svar på tråden Tagit lång tid att bli blöjfri, nu går det sämre igen