• PaLo

Hur skydda rätt till a-kassa under föräldraledigheten?

Hej!

Jag är arbetslös idag och får a-kassa. Jag kommer inom kort gå på föräldraledighet eftersom vi väntar vår första bebis.
    Är det någon som vet hur man skyddar sin a-kassa under tiden man är föräldraledig?

Jag har fått olika svar hela tiden beroende på vem jag pratat med. Vissa säger att jag måste ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att fortsätta ha rätt till a-kassa efter föräldraledigheten. En annan på a-kassan säger att de struntar i hur många dagar per vecka jag tar ut föräldrapenning under den period som jag är föräldraledig.

Är det någon av er som faktiskt varit arbetslös och fått a-kassa direkt före den långa föräldraledigheten och sedan gått tillbaka till a-kassa direkt efter?

Jag hoppas ju naturligtvis ha fått tag i ett jobb när det väl är dags, men samtidigt vill man ju inte klanta bort det skyddsnät som a-kassan faktiskt innebär.

• Svar på tråden Hur skydda rätt till a-kassa under föräldraledigheten?
  • Eleonor01
    PaLo skrev 2015-09-26 00:10:26 följande:

Hej!

Jag är arbetslös idag och får a-kassa. Jag kommer inom kort gå på föräldraledighet eftersom vi väntar vår första bebis.
    Är det någon som vet hur man skyddar sin a-kassa under tiden man är föräldraledig?

Jag har fått olika svar hela tiden beroende på vem jag pratat med. Vissa säger att jag måste ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att fortsätta ha rätt till a-kassa efter föräldraledigheten. En annan på a-kassan säger att de struntar i hur många dagar per vecka jag tar ut föräldrapenning under den period som jag är föräldraledig.

Är det någon av er som faktiskt varit arbetslös och fått a-kassa direkt före den långa föräldraledigheten och sedan gått tillbaka till a-kassa direkt efter?

Jag hoppas ju naturligtvis ha fått tag i ett jobb när det väl är dags, men samtidigt vill man ju inte klanta bort det skyddsnät som a-kassan faktiskt innebär.

För att skydda din sgi måste du ta ut 5 dagar efter att barnet fyllt 1. Det har inte m a kassan å göra utan fk
  • Alexi

För att skydda din SGI måste du vara aktivt arbetssökande fram till exakt när bebisen föds. Därefter är din SGI skyddad till barnets ettårsdag. Därefter måste du antingen ta ut fp fem dagar per vecka eller vara aktivt arbetssökande igen.

• pigglet

Jag är inte säker, men tror att a-kassorna har egna bestämmelser kring detta? Enligt försäkringskassans regler så stämmer det Alexi skriver. Men min granne hävdade i alla fall för 11 år sedan att det var andra regler för a-kassan, hon var tvungen att ta 5 dagar/vecka precis hela tiden för att skydda sin a-kasseersättning.

Svar på tråden Hur skydda rätt till a-kassa under föräldraledigheten?