• Snufflan

Hur reser ni med barn?

Jag är rädd att mina hobbys tar slut när jag skaffar barn. Men min sambo säger att han blir mer sugen på att göra saker man älskar med barn. Vi älskar att resa och han sa "Jag vill resa ännu mer när vi skaffar barn. Jag vill visa alla att man kan göra allt man vill med barn". 

Hur reser ni med era barn? Ändrades mycket när barnen kom?

Jag vill resa långa resor och va borta månader. Går det med barn?

• Svar på tråden Hur reser ni med barn?
  • Guapa

Vi reste mycket och långt innan barn och reser fortfarande mycket men betydligt kortare avstånd. Vår 1-åring har hunnit med 10 inrikesflygningar och 1 långflygning på 7 timmar (vilket var pest och pina med en sprallig unge i knät!). Bilen har varit det överlägset trivsammaste färdsättet för oss, så det har blivit många Sverigeturer, både till norrland, västkusten och skåne.

Överlägsna boendeformen är lägenhet/hus med eget kök, man slipper trängas och slaffsa med andra resenärer, kan värma välling och laga ungens favoritmat vid behov.

Utlandsresor går ofta utmärkt med små barn (om man bortser från de jobbiga flygresorna) men man bör se till att platserna man åker till har alla faciliteter man behöver nära till hands, ex bra sjukvård, bilbarnstolar (om man inte tar med sig egna) osv.

• Snufflan

Det verkar ju som de flesta av er klarar långresor bra med barn. Men det är väll ganska mycket beroende på barnet. Jag hoppas verkligen att om jag får barn (som vi planerar nu) att det går att resa. Jag vill så gärna fortsätta leva med barnet. Jag är inget "supare". Men älskar äventyr, att se nya platser, städer och natur. :)

• modsey

Jag reser som förut eller liknande resmål men självklart blir ju en resa i NY utan barn inte på samma vis som med barn. All inclusive är däremot inte men stil av resor. Vi hyr hus på olika platser runt Medelhavet. Bor på olika hotell o bilar runt lite.

Är gärna t storstäder p just NY spenderade jag en vecka i med mina nu stora barn då de var 3 och 5 år. Barcelona med två 3 åringar. Västindien två veckor då sonen var 3 år men första långresan t Thailand var yngsta 7 år. Inte för att vi undvek utan för st vi gjorde annat. Sonen var 8 månader när vi var t Tunisien. Dottern var 1 år när vi var t Grekland. Har aldrig tyckt det varit jobbigt att tesa med barn men jag är inställd på att man reser utifrån andra förutsättningar då.

• Dasha

Om man är två personer vuxna att hjälpas åt.
    Då går det jättebra.

Vi har rest jättemycket med dottern, ingen all inklusive! Varit på massor museer, restauranger osv

Nu reste vi även med två barn en 5,5 åring och en 10månaders, gick jättebra. Skulle gått ännu bättre och vi drog ner lite på antalet museer Drömmer

• modsey
    Dasha skrev 2015-09-28 17:59:05 följande:

Om man är två personer vuxna att hjälpas åt.

Då går det jättebra.

Vi har rest jättemycket med dottern, ingen all inklusive! Varit på massor museer, restauranger osv

Nu reste vi även med två barn en 5,5 åring och en 10månaders, gick jättebra. Skulle gått ännu bättre och vi drog ner lite på antalet museer

Måste lägga till att det går bra att resa som ensamstående med barn oxå ????
  • Rocket Mania

Vi har nästan rest mer med barnen än vi gjorde innan de föddes. Vi reser aldrig charter utan bokar själva. Antingen bor vi på hotell eller så hyr vi hus eller byter bostad. Det är både storstad och sol & bad och kultur och allt däremellan.

• aztec

Vi reste mycket i världen innan vi fick barn, men nu när vårt barn kommit så har vi inte tagit samma resor. Men vi hoppar all inklusive och charter..

Spenderade två månader i Italien när dottern var 1år, sambo jobbade och vi gled runt i bland annat turin och på landsbygden i piemonte. Hade bil och tog tåg..

Var borta en månad i Spanien, hyrde hus via airbnb. Tog bilen och hade vanlig solsemester när hon var två.

En månad på Bali, hyrde hus via airbnb. Underbart. Men vår dotter är en liten fegis så den var nog "jobbigast" för henne.

Jag personligen skulle vilja vara borta längre men det är inte barn som är problemet utan snarare jobb osv här hemma :) barn anpassar sig snabbt, man får göra det bästa utav situationen..

• Snufflan

Så himla spännande att läsa allas kommentarer. Ni är verkligen duktiga och inspirerande. Kanske jag inte längre är rädd för att barn är lika med inga resor. :) Ni klarar ju det galant låter det som

• TeresB
    Snufflan skrev 2015-09-28 14:10:13 följande:

För mig är inte en alinclusive rätt. Jag vill upptäcka saker och om jag är i ett land vill jag se mer än ett hotell. Jag åker gärna till flera städer eller byar på en resa. Vad ska man tänka på när man reser med barn?

Man får prova sig fram. Vi hyr ofta hus eller lägenhet för då har man en bra bas. Vill man vara borta länge kan man laga mat mm. Vi resta mkt när jag var barn tågluffade bl.a. I 3 mån. Seglade från Mallis till Karibien så visst går det ????
  • pigglet

Vi reste mer innan barnen.

När barnen var 5,5 år, 3,5 år och 8 månader var vi i Turkiet och äldsta barnet blev sjuk. Blev hämtad på hotellet mitt i natten, maken följde med. Kvar blev jag, ensam med 2 ganska små barn, visste inte vart de fört dottern osv. Eller hur det skulle bli med hemresa osv. Jag kände mig ganska utsatt.
    Efter det reser vi bara i sällskap med andra. Så är man fler om det händer något. Känns tryggare.

Vi har inte testat all inclusive (men varit frestad). Sista resorna har vi skippat hotell, vi hyr hus eller lägenhet. Mycket praktiskt om man vill bo tillsammans allihop och ha tillgång till sällskapsrum osv.

Våra semestrar med barn är väldigt badinriktade. Någon semester har vi i princip legat vid poolen hela semestern. Annars på stränder. Det är det barnen allra helst vill, är dom nöjda är vi nöjda liksom.

Svar på tråden Hur reser ni med barn?