Reflect skrev 2015-09-30 01:14:34 följande:
Varför används inte beteckningen "dramaqueen" om män, då?
Men även om den gör det (som andra svarat och jag håller med om) så är frågan intressant. Epitet som dramaqueen och primadonna, eller varför inte kärring eller fjolla råkar inte bara kunna användas för mindre smickrande egenskaper hos såväl män som kvinnor. De råkar också ha ett ursprung i kvinnliga roller och uppfattas av de flesta som extra förlöjligande om en man.
Man kan säga hur mycket man vill att man personligen uppfattar dramaqueen som ett könsneutralt ord, men att queen har en feminin grundbetydelse är ofrånkomligt. Det avslöjar ändå att vi ofta använder kvinnoepitet för att förminska andra människor oavsett kön.
Kan någon komma på lika många och vanliga manliga epitet som används för båda könen i förminskande syfte, så vore jag glad att bli motbevisad.
Ang. trådstartsfrågan tror jag dock att det är lättare för kvinnor att medge dramaqueenegenskapen hos sig själva i någon mån, men svårare för män trots att flera av oss förmodligen upplevt att även den finns även där (fast inte lika vanligt förekommande). Varför är det i så fall så, när flera här anser att begreppet kan användas om både män och kvinnor, måntro?