• JuliaHultmark

Barnlängtan

Jag vet att det inte är rätt att sätta ett barn till världen eftersom vi inte har ett eget hem eller pengar. Men jag vill så gärna ha ett barn. Vart jag än går så ser jag barn överallt och det gör nästan ont i hjärtat. Något som är riktigt jobbigt är att vara med mina brorsbarn, men jag älskar även att vara med dom. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva för att få er förstå, för jag förstår det knappt själv. Hur kan man sakna något man aldrig haft? Jag vet inte längre hur jag ska hantera den. Den outhärdlig. Och jag säger inte heller att jag tror det är en dans på rosor, men att ha den lilla varelsen. Ändå sedan tonåren har jag drömt om att bli mamma, och hur det skulle vara att uppfostra ett barn. Ingen förstår min längtan, jag är ju så ung och har all tid i världen, men jag känner bara stor avundsjuka mot att kvinnor. Jag känner att jag snart förlorar greppet och att jag inte står ut med barnlösheten, när barn är det enda jag drömmer om, allt annat är sekundärt. Jag är ju inte snäll mot mig själv när jag sitter och kollar barnrum och vaggor. Men jag drömmer. Jag längtar. Mitt hjärta liksom skriker efter barn. För det tar på psyket. Det tar på kroppen. Jag mår illa. Jag är nervös. Jag är trött. Och. Det är inte en process som är helt smärtfri. För det känns. Det kan jag lova. Hur ska jag göra för att hantera min längtan? 

• Svar på tråden Barnlängtan
  • Jemp

Jag har ingen aning om din situation men kan du använda längtan som drivkraft för att förbättra förutsättningarna för att skaffa barn?

• FruP88

Hej
    Jag förstår precis vad du menar med din barnlängtan då jag och min partner hade problem att bli gravida. Sen efter ett antal undersökningar och prover så fick vi veta att för att bilda familj skulle vi få genomgå ivf=provrörsbefruktning.
    Nu kan jag stolt säga att vi efter denna processen äntligen väntar vårar första barn i januari 2016.

Men innan dess var jag i samma sits som du är i nu med en enorm längtan och ett behov att finna mig en annan roll i livet. Då jag redan är fru, syster, svägerska och svärdotter, men mitt hjärta längtade efter något större. De gjorde de även jobbigare då andra i ens omgivning blev föräldrar och de bara kändes som vi stampade på samma ställe. Jag lärde mig efter ett tag att inte låta denna känslan ta överhand över mitt liv utan att detta var min resa till föräldraskapet. För de var inte värt att lägga energin på något jag inte kunde förändra utan att de var bättre att lägga energin på oss. 

Hoppas att detta kan ge dig lite stöd i din resa:)

Svar på tråden Barnlängtan