• lisen32

    Fråga om kejsarsnitt

    Är det någon av er som gjort kejsarsnitt som fått lugnande tablett innan? Tex stesolid? Väldigt tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Fråga om kejsarsnitt
  • Kgb777

    Har gjort ett KS förut och har inte för mig att jag fick något lugnande innan då. Nu ska jag göra snitt igen och pratade idag med en bm på det sjukhus där jag ska snittas. Jag bad att få lugnande innan och på henne verkade det som att jag kunde få det.

  • Charlie40

    Jag ska snittas 11 nov och är orolig att jag ska få ngn form av cellskräck när jag ligger där och få svårt att andas. Har svårt att "sitta fast" och att då även inte kunna känna sina ben känns jobbigt. Vill gärna ha lugnande om det inte påverkar barnet eller mig för mycket. Vill ju "vara med" och få henne på bröstet direkt.

  • lisen32

    Tack för svar! Låter lovande, är bara lite rädd att det kan skada barnet. Pratade ni något om det?


    Kgb777 skrev 2015-10-20 22:55:14 följande:

    Har gjort ett KS förut och har inte för mig att jag fick något lugnande innan då. Nu ska jag göra snitt igen och pratade idag med en bm på det sjukhus där jag ska snittas. Jag bad att få lugnande innan och på henne verkade det som att jag kunde få det.


  • annasv1980

    Jag fick bara ett par starkare alvedon innan. Jag var inte alls nervös innan trots att jag var själv utan tyckte det kändes befriande. Väl på operationsbordet började jag dock skaka i överkroppen, förmodligen spänningen. Personal fick hålla fast mig och det gjorde ingenting för jag var ju rädd att skakningarna skulle försvåra för kirurgen. Skakningarna fortsatte efter att bebisen var ute och då fick jag muskelavslappnande samt mycket filtar för värmen. Det gick över på någon timme. För övrigt var ks underbart.

  • Jenita659

    Jag har genomgått ett akutsnitt och ett planerat snitt, det planerade snittet var alldeles harmoniskt - sån bra stämning i operationssalen och så lugnande personalen. Du kommer inte att tänka på att du inte kan komma därifrån / röra dig utan bara svepas med av att du ska få se din bebis snart. Det akuta snittet var en helt annan upplevelse men då vardag då slut efter 4 dagars värkarbete.

  • Wildlings

    När jag gjorde mitt planerade snitt jag var orolig innan men under själva snittet så hade jag mest fokus på att få min bebis och så fort han var ute så glömde jag nästan allt annat och att min mage då var öppen. Jag hade bara ögon för honom.
    däremot skakade jag också  men de sa att det var en normal reaktion, hade med nån medicin eller nått att göra sa dom. Min bedövning släppte så snabbt att jag hann aldrig fatta att jag inte kunde röra benen. När jag skulle av operationsbordet så kunde jag själv lyfta mina ben.

  • Charlie40
    Jenita659 skrev 2015-11-07 08:40:21 följande:

    Jag har genomgått ett akutsnitt och ett planerat snitt, det planerade snittet var alldeles harmoniskt - sån bra stämning i operationssalen och så lugnande personalen. Du kommer inte att tänka på att du inte kan komma därifrån / röra dig utan bara svepas med av att du ska få se din bebis snart. Det akuta snittet var en helt annan upplevelse men då vardag då slut efter 4 dagars värkarbete.


    Åh precis vad jag behövde höra. Underbart!
Svar på tråden Fråga om kejsarsnitt