Lavish skrev 2015-10-06 08:18:29 följande:
Relationen mellan barn och föräldrar är speciell när det kommer till gåvor även om jag som vuxen aldrig i helvete skulle ha mage att önska mig en telefon för 3000 kr, men är man barn/ungdom är det ju en annan sak.
I en jämbördig relation så som mellan syskon är det emellertid oerhört oförskämt att du skulle önska dig något för 3000 kronor av någon du själv aldrig skulle köpa något i den prisklassen till. Självklart är det ett eget val vad man köper, men om man frågar vad du vill ha och du säger seriöst säger något för 3000 kommer det uppfattas som att det är på den nivån du tycker att gåvorna mellan er ska ligga.
Jag har lärt mig att en önskelista är just en önskelista och en vägledning i vad barnet tycker om att leka med och inte en kravlista. Men tex står det Barbie skulle jag aldrig köpa en steffi docka för det finns barbies för hundralappen om vi lagt oss på den budgeten och tom för 69 kr på Ica maxi. Jag försöker följa önskelistan så gott det går så önskan uppfylls för barnets skull men lägger inte flera hundralappar om föräldrarna är extremt snåla tillbaka.
Jag och mina bröder har sagt att vi köper för max 1000kr till barnen tillsammans. Hans barn får för 500kr vadera för de är bara två medan mina fem får för 200kr vadera just nu. Jag kommer gå vinnande ur det då de betalade 500 kr vadera till mina två äldsta i några år innan trean kom och mina yngsta kommer ju få presenter långt efter vi slutat ge deras stora då vi slutar ge efter de fyllt 20 år och där efter endast ger på jämna årsdagar så som 25, 30 osv.