• Anonym (systern)

För snåla presenter från moster ?

Har en femåring hemma som nyss fyllt år. Av min syster fick hon en nalle från Ikea, en sån där för 9 kr med randig pyjamas med ett hjärta på. Jag kräver inget dyrt alls, men har däremot en liten invändning då min syster själv har en dotter som är 10. Till varje födelsedag och jul brukar jag fråga vad hon önskar sig. Nu var det en vindfleece från Polarn eller monster high dockor. Inget billigt alls alltså. Jag brukar köpa något åt min systerdotter som hon vill ha och nu till födelsedagen ska hon få en sak från önskelistan. Min syster frågade mig vad min dotter ville ha och jag sa att hon gärna ville ha något med pippi, pussel eller spel. Men fick alltså denna nallebjörn för 9 kr. Jag känner mig snål och otacksam men när jag köper grejer för flera hundra till hennes barn... det har varit lika i alla år. Förra julen fick dottern en sagobok från loppis. Förra födelsedagen fick hon en polkagrisklubba. Vad gör man ?

• Svar på tråden För snåla presenter från moster ?
  • Anonym (inte snålt)

Gör likadant som hon. Klagar hon förklarar du att du gör som hon gör.

• Anonym (k)
    Anonym (inte snålt) skrev 2015-10-04 06:59:01 följande:

Gör likadant som hon. Klagar hon förklarar du att du gör som hon gör.

Spot-on. 
  • Anonym (v)

i vår släktj bestämde vi en summa som man ger för, till sina syskonbarn. Vi är 4 syskon och det blir rätt dyrt för alla har flera barn. Så när barnen var lite  mindre fick de för ca 100 kr/person  både till jul och födelsedag och när de senare blev tonåringar ökade vi successivt så nu är det 250 kr. Vi ger tills barnen fyller 18, sen bara jämna 20,25 osv. Men då är de ju vuxna och man ger för det man vill, precis som till andra vuxna.

Tycker du ska prata med din syster om hur ni ska ha det i fortsättningen. Det kan ju vara så att de inte har råd med lika dyra presenter som du har köpt tidigare? Däremot borde hon sagt nåt om det.
    Reagerar hon tjurigt när du tar upp det kanske ni ska sluta ge varandras barn paket? Man måste ju inte, och idag tycker jag de flesta barn får så mycket ändå. 

• viseversa

Du köper lika billiga saker till hennes barn i fortsättningen. Frågar hon varför eller kommenterar det säger du bara att det är hon själv som satt gränsen för vad presenterna ska kosta. .

• Anonym (Säg något!)

Ta upp med din syster vilken summa ni ska köpa presenter/julklappar för till barnen. Kom överens om en summa, påminn om summan när det närmar sig (och om du vågar säger du även att den ojämna fördelningen som varit inte känns bra). Har din syster dålig ekonomi? Eller så säger du inget, men då får du också acceptera att ni ger/gör olika och försöka att inte irritera dig på detta. Tråkigt slösa energi på. Att bara börja ge ngt billigt som ett statement kommer ge onödiga sura miner el vem vet, kanske gå obemärkt förbi.

• Anonym (Maja)

Jag tycker att det enklaste är att helt enkelt anpassa sig om man tycker att det känns fel eller orättvist. Då ger du också en enklare present (ekonomiskt sett) nästa gång. Det brukar ju finnas pocketböcker, pussel och liknande billigt på loppis tex, eller enkla armband från tex HM osv.

Själv skulle jag ge det som kändes bra för mig oavsett vad någon annan gav. Jag skulle utgå från att min syster tyckt att hon hittat riktigt bra presenter och är nöjd med sina fynd.

• Anonym (Maja)

Får väl tillägga att man kan ju anpassa sig utan att det ska bli ett "statement" som någon skrev. Jag tycker ju inte att du ska köpa billigare presenter för att "visa systern" Den typen av fjantiga hämndeaktioner för ingenting tycker jag att man ska hålla barnen borta från, då håller jag med "säg något" om att det är bättre att prata om saken.

Nej jag vara menar anpassa sig om man man känner sig obekväm precis som man gör i alla andra sammanhang. På ett helt "normalt" och trevligt sätt.

• Anonym (x)

När jag ger så ger jag vad jag vill och kräver inte motprestationer.

• Anonym (Berit)

Min pappa är lite som din syrra. Han har flera hundra tusen på banken men barnbarnen får exempelvis en begagnad filt från hans garderob, sängkläder från Ullred mm. Jag är glad att han ger något alls för jag har inte fått en present på varken födelsedag eller jul på många år från min pappa....

Om din syster har dålig ekonomi så kanske hon passar på att önska sig de dyra sakerna från er som hennes barn önskar sig, för att hon inte har råd att köpa dem själv? Mitt råd är att prata med henne om det, förhoppningsvis så förstår ni varandra lite bättre då.

• Anonym (systern)

Jag är mammaledig och jobbar heltid så hennes ekonomi är bättre än min så det är inte där skon klämmer. Hon är oerhört snål på andra sätt också, om vi ska dit och fika får jag köpa med fika, om vi ska gå ut och luncha eller dricka kaffe så tar hon inget om jag inte bjuder, hon bidrar aldrig med bensin om vi åker långt i min bil och hon vägrar ta sin, hon har alltid kuponger på gratiskaffe och sådant som våra föräldrar får i julklapp... listan kan göras lång.

Svar på tråden För snåla presenter från moster ?