Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

För snåla presenter från moster ?

Anonym (systern) skrev 2015-10-04 06:49:38 följande:

Har en femåring hemma som nyss fyllt år. Av min syster fick hon en nalle från Ikea, en sån där för 9 kr med randig pyjamas med ett hjärta på. Jag kräver inget dyrt alls, men har däremot en liten invändning då min syster själv har en dotter som är 10. Till varje födelsedag och jul brukar jag fråga vad hon önskar sig. Nu var det en vindfleece från Polarn eller monster high dockor. Inget billigt alls alltså. Jag brukar köpa något åt min systerdotter som hon vill ha och nu till födelsedagen ska hon få en sak från önskelistan. Min syster frågade mig vad min dotter ville ha och jag sa att hon gärna ville ha något med pippi, pussel eller spel. Men fick alltså denna nallebjörn för 9 kr. Jag känner mig snål och otacksam men när jag köper grejer för flera hundra till hennes barn... det har varit lika i alla år. Förra julen fick dottern en sagobok från loppis. Förra födelsedagen fick hon en polkagrisklubba. Vad gör man ?

Jag blir lite nyfiken varför du kollade upp hur mycket nallen kostade?
  • Anonym (Y)
    Sous skrev 2015-10-05 18:14:43 följande:

Det är en extremt känd och vanlig ikeaprodukt så jag gissar att ts, liksom jag, bara automatiskt känner igen den och vet vad den kostar. Det är inget man behöver kolla upp.

Okej!

Jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar då det oftast finns en förklaring till det.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-05 22:15:51 följande:

Nu är det ju uppenbart att förklaringen i det här fallet är att systern är snål, och då är ju presentens pris en solklar reflektion av det, och därmed helt relevant i det här fallet.

Fast kan inte jag få tycka annorlunda än dig utan att du försöker "tillrättavisa mig?"

Jag tycker inte att snålhet handlar specifikt om att handla billiga presenter utan att även vara snål rent allmänt.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-05 23:14:47 följande:

Nu var det ju så att DU valde att tillrättavisa TS genom att skriva "jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar". Men TS med flera, inklusive mig, visste precis vad den nallen kostade eftersom de ofta ligger placerade direkt vid kassan. Det kräver alltså ingen närmare "reflektion" om det är något man vet automatiskt, ungefär som man vet vad en liter mjölk kostar, så TS har knappast gjort fel här.

Jag anser dessutom att prisfrågan var helt rätt här. Får jag inte tycka det? Jag tycker även att om man slänger en känga åt någon får man tåla mothugg.

Angående snålhet, så framstår helt tydligt en bild av hur systern är rent allmänt om du läser alla TS inlägg.

Nej,jag valde inte alls att tillrättavisa ts utan jag framförde mina åsikter angående att jag tycker inte att ts bör reflektera över hur mycket presenterna som mostern köpte kostade.

För mig handlar snålhet mer om än att köpa "billiga " presenter.
  • Anonym (Y)
    Sous skrev 2015-10-05 23:20:11 följande:

Jag tycker att man har nog hyfs att inte önska dyra jackor och dockor åt sitt barn om man själv köper presenter i tiokronorsklassen åt sin systers barn. Vill man hålla presenterna på en billig nivå (vilket är helt ok) så tar man heller inte emot mer.

Ja,självklart har du rätt att tycka så!

Själv så är jag dock lite av annan åsikt, då jag även anser att TS har ett ansvar att inte köpa dyrare presenter än mostern.

Jag kan t.ex önska mig av mina föräldrar en mobiltelefon för 3000 kr men det är ju ändå upp till mina föräldrar att avgöra om jag ska få det i present.
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 08:18:29 följande:

Relationen mellan barn och föräldrar är speciell när det kommer till gåvor även om jag som vuxen aldrig i helvete skulle ha mage att önska mig en telefon för 3000 kr, men är man barn/ungdom är det ju en annan sak. 

I en jämbördig relation så som mellan syskon är det emellertid oerhört oförskämt att du skulle önska dig något för 3000 kronor av någon du själv aldrig skulle köpa något i den prisklassen till. Självklart är det ett eget val vad man köper, men om man frågar vad du vill ha och du säger seriöst säger något för 3000 kommer det uppfattas som att det är på den nivån du tycker att gåvorna mellan er ska ligga. 

Det jag försöker säga är just att jag tycker att det både är upp till ts och mostern att inte önska dyrare presenterer än vad dom själva kan tänkas köpa för!

Sen behöver inte mostern vara snål -då snålhet sträcker sig längre än att köpa billigare presenter än hon själv kan tänkas ge för.
  • Anonym (Y)
    Ego Lovers skrev 2015-10-06 08:52:10 följande:

Systern uppskattar uppenbart inte ts barn. Annars är man inte så snål med presenterna.

Min son fick en radiostyrd bil på julafton av sin farbror och där gjorde kusinen dvs farbroderns barn sönder bilen tio minuter efter min son öppnat julklappen så bilen inte kunde användas men något förlåt fick vi inte och en ny fick vi inte fast deras unge fick en likadan så där satt min son med en obrukbar radiostyrd bil och sådant kan irritera mig när någon har sönder saker, köper fel storlek på kläder osv och sedan inte ersätter så barnen får grejer som fungerar. Men oftast får vi inte det utan i princip blir de utan julklappar fast de fått en som tex är trasig eller för smått som inte går att använda.

Hur vida mostern inte uppskattar ts:s barn tycker jag i varje fall inte går att utläsa säkert utifrån enbart det som ts har berättat angående att mostern är "snål" med presenter till ts barn.

Givetvis så behöver du inte hålla med mig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:31:25 följande:

OK, vad handlar snålhet om mer än "att köpa 'billiga' presenter" för dig då?

I TS fall har hon ju nämnt att systern

- bjuder in TS på fika och ber TS ta med fikat

- på planerad lunch/kaffeträff inte köper något såvida inte TS bjuder

- aldrig bidrar med bensin om de åker långt i TS bil

- vägrar ta sin egen bil om de ska åka någonstans tillsammans

- ger gratiskuponger på kaffe i julklapp till föräldrarna (nu ansåg ju du inte att det var  en giltig orsak att tycka någon var snål om de köpte billiga presenter, men i fallet med gratiskuponger har hon ju inte ens köpt presenten)

- jobbar heltid och har relativt god ekonomi (jämfört med TS)

Jag är nyfiken, finns det verkligen inget i listan ovan som du kan erkänna pekar på att systern är snål?

Ja,självklart har du rätt att vara nyfiken.

Nej,jag tycker fortfarande inte att mostern framstår som snål.

Det kan vara som så att ts värderar saker på annorlunda sätt än mostern.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:55:31 följande:

Intressant. Jag skulle tro att din syn på snålhet skiljer sig markant från de flesta, men du har ju som sagt rätt till din åsikt.

Så du är inte intresserad av att svara på den här frågan?Eller så kan jag utveckla frågan till "OK, vad handlar snålhet om för dig då, mer än att köpa billiga presenter, ge gratiskuponger, aldrig bidra med bensin, vägra bidra med sin egen bil, be folk ta med fika när man bjuder in, aldrig äta lunch eller dricka kaffe ute om man träffas såvida man inte blir bjuden, och mycket mer"?

Ja,självklart kan jag även svara på den frågan med risk för att du aldrig kommer att bli nöjd med svaret jag ger dig-vilket i sin tur troligtvis leder till att tråden kommer att handla enbart om mig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (anna) skrev 2015-10-06 14:04:36 följande:

Är det för att det stämmer in på dig själv och du inte kan tänka på dig själv som snål?

Ingen av dom sakerna stämmer vad jag vet i varje fall in på mig själv.

Troligtvis är det som så att ts och mostern har olika syn på hur t.ex hur mycket presenter måste kosta när det kommer till att ge och få.
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 14:32:49 följande:

Så framstår det ju emellertid inte eftersom mostern när tillfrågad tycker att en present ska kosta några hundra. Själv köper hon dock för under 10 kr. 

Men det behöver ändå enligt mitt tycke framstå mostern som snål.

Jag tror att ts som är mammaledig har för mycket tid att reflektera över saker hos mostern som framstår mostern som snål.
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 15:40:31 följande:

Vilken sorts beteende behöver man uppvisa för att du ska hålla med om att det är snålt?

Jag behöver väl inte hålla med er här i tråden som tycker att mostern är snål?

Jag tror som sagt att ts har för mycket tid över art reflektera över saker hos mostern som gör mostern snål.

• Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 15:40:31 följande:

Vilken sorts beteende behöver man uppvisa för att du ska hålla med om att det är snålt?

Skulle jag reflektera över min sambo som inte sa grattis till mig när jag fyllde,min svärmor som köper julklappar till mig för cirka 20 kr osv skulle jag till sist själv bara bli bitter.
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 15:56:34 följande:

Det finns alltså inget som är snålt enligt dig, vi kan ta bort ordet snålt från ordboken och sluta använda det för att beskriva mänskligt beteende? 

Okej, jag drar slutsatsen att du är en oerhört snål människa.

Du kan dra slutsatsen om mig att jag är en oerhört snål människa,men jag vet egentligen inte till vilken nytta?

Men du behöver vet du inte försöka med att ge mig lektion i vad en snål människa är.

Jag har förklarat flera gånger i tråden nu att jag tycker inte att mostern är snål utan att det nog är så att ts har lite för mycket tid över till att framställa mostern som snål.

Nu tänker jag inte bli så långvarig till här i tråden då jag tycker att det vore synd om tråden fylls sida efter sida med mina inlägg.
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 16:09:18 följande:

Dikotomin generös/snål är ju enormt central och avgörande i mänsklig interaktion jorden över och i världshistorien. Om du tycker att den är onödig och ska avskaffas måste du åtminstone motivera detta?

Jag hade stört mig enormt mycket, hade nog rentav blivit arg, om jag hade en syster som betett sig som TS syster. Oavsett min sysselsättningsgrad. Det hade nog de flesta.

Jag behöver inte motivera något för dig!

Jag har nu sagt det jag ville och behöver om jag inte vill stanna kvar längre.

Ha det bäst,Lavish
  • Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 16:21:47 följande:

Nej det behöver du inte. Men om du inte kan motivera det får du ju leva med att din argumentation framstår som ogrundad och korkad.

Det kan jag i så fall leva med!

Det påverkar inte mig varken på eller utanför Familjeliv

Nu ska kolla vidare på tv.

Ha det!
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 16:47:54 följande:

Du har ju de facto reflekterat över dessa saker då du tar upp det här. Det låter ju mest som att du försöker leva i någon sorts aktiv förnekelse.

Det faktum att du försöker förskjuta systerns tillkortakommanden på TS genom uttalanden som "jag tycker inte att mostern är snål utan att det nog är så att ts har lite för mycket tid över till att framställa mostern som snål" säger långt mer om dig än om TS. Jag drar som Lavish slutsatsen att du själv måste vara snål. Inte för att vara elak, utan för att jag bara inte förstår ditt sätt att tänka.

Du kan dra vilka slutsatser du vill om mig.

I grund och botten tror jag ändå att det handlar om att att du har lite svårt att acceptera att du och jag är olika individer med olika åsikter, olika värderingar,olika erfarenheter m.m

Jag kan tillägga att det verkar ha blivit rätt så vanligt här i trådarna i forumet att den som inte "är av rätt åsikt" i förhållande till majoriteten till sist nästan blir sönder argumenterad,vilket jag tycker är synd då var och en väljer själv nivå på sitt deltagande.

Det kan innebära ena dagen bara gå in och läsa i trådarna för att andra dagen skriva /svara på några enstaka inlägg.

Men hur som helst ska jag fortsätta kolla på tv.

Ha det gott!
Svar på tråden För snåla presenter från moster ?