Inlägg från: Anonym (duh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (duh)

För snåla presenter från moster ?

Anonym (Y) skrev 2015-10-05 18:31:29 följande:
    Okej!

Jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar då det oftast finns en förklaring till det.
    Nu är det ju uppenbart att förklaringen i det här fallet är att systern är snål, och då är ju presentens pris en solklar reflektion av det, och därmed helt relevant i det här fallet.
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 22:25:16 följande:
    Fast kan inte jag få tycka annorlunda än dig utan att du försöker "tillrättavisa mig?"

Jag tycker inte att snålhet handlar specifikt om att handla billiga presenter utan att även vara snål rent allmänt.
    Nu var det ju så att DU valde att tillrättavisa TS genom att skriva "jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar". Men TS med flera, inklusive mig, visste precis vad den nallen kostade eftersom de ofta ligger placerade direkt vid kassan. Det kräver alltså ingen närmare "reflektion" om det är något man vet automatiskt, ungefär som man vet vad en liter mjölk kostar, så TS har knappast gjort fel här.

Jag anser dessutom att prisfrågan var helt rätt här. Får jag inte tycka det? Jag tycker även att om man slänger en känga åt någon får man tåla mothugg.

Angående snålhet, så framstår helt tydligt en bild av hur systern är rent allmänt om du läser alla TS inlägg.
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 23:21:08 följande:
    Nej,jag valde inte alls att tillrättavisa ts utan jag framförde mina åsikter angående att jag tycker inte att ts bör reflektera över hur mycket presenterna som mostern köpte kostade.

För mig handlar snålhet mer om än att köpa "billiga " presenter.
    OK, vad handlar snålhet om mer än "att köpa 'billiga' presenter" för dig då?

I TS fall har hon ju nämnt att systern
    - bjuder in TS på fika och ber TS ta med fikat
    - på planerad lunch/kaffeträff inte köper något såvida inte TS bjuder
    - aldrig bidrar med bensin om de åker långt i TS bil
    - vägrar ta sin egen bil om de ska åka någonstans tillsammans
    - ger gratiskuponger på kaffe i julklapp till föräldrarna (nu ansåg ju du inte att det var  en giltig orsak att tycka någon var snål om de köpte billiga presenter, men i fallet med gratiskuponger har hon ju inte ens köpt presenten)
    - jobbar heltid och har relativt god ekonomi (jämfört med TS)

Jag är nyfiken, finns det verkligen inget i listan ovan som du kan erkänna pekar på att systern är snål?
  • Anonym (duh)
    Ego Lovers skrev 2015-10-06 08:52:10 följande:
    Systern uppskattar uppenbart inte ts barn. Annars är man inte så snål med presenterna.

Min son fick en radiostyrd bil på julafton av sin farbror och där gjorde kusinen dvs farbroderns barn sönder bilen tio minuter efter min son öppnat julklappen så bilen inte kunde användas men något förlåt fick vi inte och en ny fick vi inte fast deras unge fick en likadan så där satt min son med en obrukbar radiostyrd bil och sådant kan irritera mig när någon har sönder saker, köper fel storlek på kläder osv och sedan inte ersätter så barnen får grejer som fungerar. Men oftast får vi inte det utan i princip blir de utan julklappar fast de fått en som tex är trasig eller för smått som inte går att använda.
    Oj, men det var ju inte bara snålt utan väldigt oförskämt. Varför ens låta sitt eget barn leka med kusinens leksak om man givit sitt barn en likadan? Och det hade ju varit väldigt lätt löst genom att ge kusinen sitt eget barns leksak som ersättning. Nej, oförskämt beteende, som kommer leda till oförskämt beteende hos farbroderns barn. Har sett en del vänner/barn växa upp med "entitlement issues" (finns det något bra uttryck för det på svenska? Att man tror man har rätt till allt...) till följd av sådana föräldrar.
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 13:40:45 följande:
    Ja,självklart har du rätt att vara nyfiken.

Nej,jag tycker fortfarande inte att mostern framstår som snål.

Det kan vara som så att ts värderar saker på annorlunda sätt än mostern.
    Intressant. Jag skulle tro att din syn på snålhet skiljer sig markant från de flesta, men du har ju som sagt rätt till din åsikt.

Så du är inte intresserad av att svara på den här frågan?
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:31:25 följande:
    OK, vad handlar snålhet om mer än "att köpa 'billiga' presenter" för dig då?
    Eller så kan jag utveckla frågan till "OK, vad handlar snålhet om för dig då, mer än att köpa billiga presenter, ge gratiskuponger, aldrig bidra med bensin, vägra bidra med sin egen bil, be folk ta med fika när man bjuder in, aldrig äta lunch eller dricka kaffe ute om man träffas såvida man inte blir bjuden, och mycket mer"?
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 13:59:40 följande:
    Ja,självklart kan jag även svara på den frågan med risk för att du aldrig kommer att bli nöjd med svaret jag ger dig-vilket i sin tur troligtvis leder till att tråden kommer att handla enbart om mig.
    Som det är nu framstår det ju nästan som att du är personen tråden handlar om (alltså systern), alternativt någon som tänker precis likadant som henne. Då hade det ju varit värdefullt att höra ditt resonemang kring snålhet, när du nu inte tycker något av det systern gjort tyder på att hon är snål. Men du har ju rätt att vägra svara också såklart.
  • Anonym (duh)
    Lavish skrev 2015-10-06 15:40:31 följande:
    Vilken sorts beteende behöver man uppvisa för att du ska hålla med om att det är snålt?
    Detta är något hon vägrar svara på, se hennes svar till mig. Jag tyckte också det vore intressant att höra ifrån någon som uppenbarligen har ett tänk som i mångt och mycket liknar TS systers.
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 15:52:43 följande:
    Skulle jag reflektera över min sambo som inte sa grattis till mig när jag fyllde,min svärmor som köper julklappar till mig för cirka 20 kr osv skulle jag till sist själv bara bli bitter.
    Du har ju de facto reflekterat över dessa saker då du tar upp det här. Det låter ju mest som att du försöker leva i någon sorts aktiv förnekelse.

Det faktum att du försöker förskjuta systerns tillkortakommanden på TS genom uttalanden som "jag tycker inte att mostern är snål utan att det nog är så att ts har lite för mycket tid över till att framställa mostern som snål" säger långt mer om dig än om TS. Jag drar som Lavish slutsatsen att du själv måste vara snål. Inte för att vara elak, utan för att jag bara inte förstår ditt sätt att tänka.
  • Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 17:04:52 följande:
    Du kan dra vilka slutsatser du vill om mig.

I grund och botten tror jag ändå att det handlar om att att du har lite svårt att acceptera att du och jag är olika individer med olika åsikter, olika värderingar,olika erfarenheter m.m

Jag kan tillägga att det verkar ha blivit rätt så vanligt här i trådarna i forumet att den som inte "är av rätt åsikt" i förhållande till majoriteten till sist nästan blir sönder argumenterad,vilket jag tycker är synd då var och en väljer själv nivå på sitt deltagande.

Det kan innebära ena dagen bara gå in och läsa i trådarna för att andra dagen skriva /svara på några enstaka inlägg.

Men hur som helst ska jag fortsätta kolla på tv.

Ha det gott!
    Ja, nog får du vänja dig vid lite mothugg när du hoppar in och ut ur tråden och kategoriskt vägrar motivera hur du tänker. Det handlar inte om att vara av "fel" åsikt utan om att du verkar tycka något "bara för att". De flesta andra deltagare i diskussionstrådar har ett sätt att förklara sitt tänk.

Jag motiverade t.ex. hur jag kom till slutsatsen att systern var snål, medan du vägrade förklara hur du kom till slutsatsen att hon inte var det. "Jag får väl tycka vad jag vill" var din replik. Visst får du det, men dina inlägg saknar substans om de bara är en åsikt som kastas ut, och de tillför väldigt lite till diskussionen. Man kan inte räkna med särskilt mycket förståelse för sitt tänk på det viset.

Du skrev nu t.ex. att vi har olika värderingar och olika erfarenheter. Ja, då hade det ju varit intressant att höra lite om dina erfarenheter som lett dig till slutsatsen att systern inte är snål.

Du har fel i att jag har svårt att acceptera att vi är olika. Tvärtom drivs jag av att försöka förstå andra människor, speciellt de med ett tänk som skiljer sig radikalt ifrån mitt eget, vilket är anledningen till att jag faktiskt har försökt förstå hur du tänker. Inget illa ment; jag vill bara erbjuda en förklaring till varför du (i ditt tycke) blir "sönderargumenterad".
Svar på tråden För snåla presenter från moster ?