Anonym (Y) skrev 2015-10-06 17:04:52 följande:
Du kan dra vilka slutsatser du vill om mig.
I grund och botten tror jag ändå att det handlar om att att du har lite svårt att acceptera att du och jag är olika individer med olika åsikter, olika värderingar,olika erfarenheter m.m
Jag kan tillägga att det verkar ha blivit rätt så vanligt här i trådarna i forumet att den som inte "är av rätt åsikt" i förhållande till majoriteten till sist nästan blir sönder argumenterad,vilket jag tycker är synd då var och en väljer själv nivå på sitt deltagande.
Det kan innebära ena dagen bara gå in och läsa i trådarna för att andra dagen skriva /svara på några enstaka inlägg.
Men hur som helst ska jag fortsätta kolla på tv.
Ha det gott!
Ja, nog får du vänja dig vid lite mothugg när du hoppar in och ut ur tråden och kategoriskt vägrar motivera hur du tänker. Det handlar inte om att vara av "fel" åsikt utan om att du verkar tycka något "bara för att". De flesta andra deltagare i diskussionstrådar har ett sätt att förklara sitt tänk.
Jag motiverade t.ex. hur jag kom till slutsatsen att systern var snål, medan du vägrade förklara hur du kom till slutsatsen att hon inte var det. "Jag får väl tycka vad jag vill" var din replik. Visst får du det, men dina inlägg saknar substans om de bara är en åsikt som kastas ut, och de tillför väldigt lite till diskussionen. Man kan inte räkna med särskilt mycket förståelse för sitt tänk på det viset.
Du skrev nu t.ex. att vi har olika värderingar och olika erfarenheter. Ja, då hade det ju varit intressant att höra lite om dina erfarenheter som lett dig till slutsatsen att systern inte är snål.
Du har fel i att jag har svårt att acceptera att vi är olika. Tvärtom drivs jag av att försöka förstå andra människor,
speciellt de med ett tänk som skiljer sig radikalt ifrån mitt eget, vilket är anledningen till att jag faktiskt har försökt förstå hur du tänker. Inget illa ment; jag vill bara erbjuda en förklaring till varför du (i ditt tycke) blir "sönderargumenterad".