• vallakra

    Är du religiös?

    Jag har några frågor till alla er som tillhör något religiöst samfund (oavsett religion).

    Vad var det som fick er att gå med i just den religionen/samfundet/kyrkan? Föddes ni in i det eller var det ett val i vuxen ålder?

    Tror ni helhjärtat på den läran er religion grundas på? Tvivlar ni någonsin och hur hanterar ni det i så fall?

    Tror ni att religionen gör er tryggare och lyckligare än dem utan tro? Varför?

    Ja, som ni ser har jag många frågor och jag kommer säkert på fler. Alla frågorna är ärligt menade, jag vill verkligen veta och är inte ute efter hätska diskussioner.

    Jag hoppas på många svarGlad.

  • Svar på tråden Är du religiös?
  • Anonym (M)

    Jag är grekisk ortodox. Jag är svensk och uppvuxen i en icketroende familj. Jag döptes som barn och har konfirmerat mig men tänkte ändå inte så mycket kring religion, bara ibland. Jag har varit helt emot också i perioder och undrat över folk som är troende. Samtidigt har jag tyckt det verkat lockande på nåt sätt, svårt att förklara.

    Sen blev jag tillsammans med en grekisk man. (han var inte heller särskilt troende)

    Efter en tid insåg jag att jag trodde på Gud och en hel värld öppnade sig. Läste på om ortodoxi, pratade med två präster och döpte om mig. Har hänt ett fåtal gånger att jag tvivlat, men kan inte tänka mig ett liv utan min tro. Mitt liv har blivit ljusare. Jag kämpar emot mina dåliga sidor och försöker vara en så bra människa som jag kan. Det är en kamp att tro. I vårt liv har allt gått så mycket bättre sen vi började tro och livet är vackrare.

  • vallakra

    Nu är jag helt klart okunnig som måste fråga: är du katolik eller protestant?

    Är din man också troende nu? Vad tyckte din familj om att du blev aktivt troende?

    Hur ser er vardag ut? Finns det saker ni gör/inte gör om man jämför med icke-troende?

  • auster

    Nej.

    Jag har inget emot om det skulle finnas en eller flera gudar.  Livet skulle bli så mycket enklare. Hålla sig i skinnet i 80 år och sedan evigt paradis med oskulder och gator av guld. 

    Men det är uppenbart att religionerna är en produkt av människans fantasi Historiker har kartlagt och dokumenterat 3748 gudar genom människans historia, men det har förstås funnits många fler. Det finns inte ett enda bevis för existensen av någon av dessa. Inte ett enda. 

  • Aniiee
    vallakra skrev 2015-10-04 16:32:26 följande:

    Nu är jag helt klart okunnig som måste fråga: är du katolik eller protestant?

    Är din man också troende nu? Vad tyckte din familj om att du blev aktivt troende?

    Hur ser er vardag ut? Finns det saker ni gör/inte gör om man jämför med icke-troende?


    Eg inte mitt att svara på, men... (M) skrev ju grekisk ortodox. Det är en egen "gren" precis som katolska kyrkan och protestantismen är egna grenar (tillsammans med kristendomens övriga 35-40 000 inriktningar, av vilka de flesta är undergrupper av just dessa tre, katolska, protestantiska och ortodoxa (grekisk-ortodoxa är en undergrupp va ortodoxa))
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • vallakra
    Aniiee skrev 2015-10-04 17:58:23 följande:
    Eg inte mitt att svara på, men... (M) skrev ju grekisk ortodox. Det är en egen "gren" precis som katolska kyrkan och protestantismen är egna grenar (tillsammans med kristendomens övriga 35-40 000 inriktningar, av vilka de flesta är undergrupper av just dessa tre, katolska, protestantiska och ortodoxa (grekisk-ortodoxa är en undergrupp va ortodoxa))
    Aha, tack för förklaringen!
  • Aniiee
    vallakra skrev 2015-10-04 18:09:53 följande:
    Aha, tack för förklaringen!
    Solig
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (M)
    vallakra skrev 2015-10-04 16:32:26 följande:

    Nu är jag helt klart okunnig som måste fråga: är du katolik eller protestant?

    Är din man också troende nu? Vad tyckte din familj om att du blev aktivt troende?

    Hur ser er vardag ut? Finns det saker ni gör/inte gör om man jämför med icke-troende?


    Ortodox betyder rätt tro. Det är den ursprungliga kristendomen, kommer direkt från Jesus. Sen kom katolicismen och senare protestantismen.

    Jag och min man är helt moderna, vanliga människor. Vi har arbeten där vi använder modern teknik. Det enda vi gör är att gå till kyrkan ett par gånger i månaden på söndagar samt vid högtider som jul och påsk. Min man brukar fasta när det är period för det. Jag gör det inte, det är något man måste känna helt för, är inget tvång.Och ber såklart. Annars inget särskilt som vi gör. Att vara troende innebär ju att man ser livet på ett helt nytt sätt. Vi försöker ju att inte synda, men det gör ju alla människor.

    Min familj har inte reagerat nåt särskilt. (Typiska svenskar som undviker konversationer om religion) Ingenting som påverkar dem förutom att de fått gå på ortodoxa bröllop och dop :)
Svar på tråden Är du religiös?