En del av oss skrev 2015-11-07 07:33:53 följande:
Grejen är den att allt syns inte på RUL heller, förutom stora saker som avsaknad av hjärna och inre organ etc, men jag gör ju fosterdiagnostik för att se på kromosmerna och det syns inte på RUL.
Oftast väljer man inte. Gör man KUB och nackspalt är bredare än 2.0-2.5 mm och eller hög sannolikhet för trisomi 13,18 eller 21 på 1:200 så rekommenderas man genomföra ett FVP eller MKP och det gör dom allra flesta i det läget. Det är ingen försäkran att bara för man inte tillhör någon risk-kategori att allt är grönt. Läst om åtskilliga relativt unga mammor nu, betydligt yngre än mig som fått dåliga siffror på KUB och 50/50 har också fått veta det svåra och ta beslut. Det rlr sig inte bara om Downs syndrom utan om trisomi 13 eller 18, ALD, triple x och alla möjliga saker. Jag vill inte gå en hel graviditet och undra och oroa mig och få reda på at mitt barn har något när möjlighet finns att få reda på det under graviditeten och iaf utesluta det som kan uteslutas, ett hundratal kromsomavvikelser samt trisomi 13,18 och 21.
Vi hoppas slippa ett avbrytande men i värsta fall blir det så. Tursamt nog har jag inga svårigheter att bli gravid så skulle vi vara tvugna att ett fruktansvärt tungt och svårt beslut att avbryta så kommer vi göra ett nytt försök då vi också vill ha ett barn, men inte till vilket pris som helst, vi är 40+ sambon lite yngre men vi vet våra egna resurser, har egna erfarenheter hur det är att leva med tex en förståndshandiakkad och det är inte lätt och inte få gehör för sina rättigheter. Bara se inslaget på nyheterna om den lilla 6 åriga flickan som inte kan klara sig utan assistans i skolan men ändå inte får någon. Det är helt sinnes. Jag vill inte utsätta mig att inte få något skydd för mitt barn om jag väljer att behålla ett sjukt barn. Och varför välja att sätta ett sjukt barn till världen som har ett sådant stort hjälpbehov av omvårdnad 24/7 resten av sitt liv även när föräldrarna inte finns i livet senare som gamla. Ett downs barn blir inte vuxen utan är barn hela livet, har själv växt upp med en förståndshandikappad halvbror som idag är 50+ och han är fortfarande som ett barn och är inte självgående.
Hur var det, du skulle genomgå fullständig analys för kromosomavvikelser? Är det då något du betalar själv? Jag har läst lite igår och idag, och vad jag förstår så gör man generellt inte en fullständig analys vid fvp, utan det är 13, 18 och 21 man kollar. Det innebär i så fall att det ändå "bara" är dem man får svar på. Och det är som sagt enbart kromosomavvikelser man får veta något om.
Självklart väljer man alltid själv. En läkare kan rekommendera, men det är alltid ditt eget beslut. Ingen kan tvinga dig till att göra fvp. Jag hittade en artikel på Helsingborgs sjukhus hemsida, som jag tyckte var väldigt bra på att ta upp för- och nackdelar, och förklara vad det är för information man får.
www.helsingborgslasarett.se/patientinformation/graviditetforlossningefterforlossning/patientinformationgraviditetochforlossning/fosterdiagnostiklangversion.4.f28dd911df9a7649680009021.html
Jag kan förstå att du tycker att man ska reflektera över riskerna i alla åldrar. Kanske rör det sig ibland om en ungdomlig naivitet, men det kan också vara att man tittar på sannolikheter och bedömer att risken är tillräckligt låg. Det kan vara en medveten avvägning.
Ett litet tips (helt orelaterat), när det gäller att citera på Familjeliv. Jag har märkt att du tar bort sista klammern i quote-koden, vilket gör att familjeliv inte kan tolka det som ett citat. Om du ser till att behålla den så blir det mycket enklare att läsa dina inlägg, och skilja på vad du skriver och vad den du citerar skriver.