Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

Junibebisar 2016

Hej! Jag har smugit runt och läst i tråden ett tag utan att skriva något. Brukar inte skriva så mycket i trådar, men jag vill ändå ge mig till känna eftersom detta verkar vara en trevlig tråd!

Jag är i vecka 14 och gjorde också KUB häromdagen. Det såg bra ut! Fick hoppa ner från britsen och gå några varv runt mottagningen för att Filuren skulle vända nacken till. Tillsist fick BM tillräckligt många mätningar. Då det tog lite tid fick jag se mycket. Filuren gapade! Urinblåsan som först inte syntes såg hon mot slutet. Så Filuren kanske drack när hen gapade. 

Många av mina symptom har oxå försvunnit. Lite läskigt. Är glad över att slippa Postafen och få tillbaka aptiten.

• Kristalii
    Micajin skrev 2015-11-26 08:46:45 följande:

Har också en fråga till er som har varit gravida innan, vilka mammabyxor rekommenderar ni? Riktiga jeans eller leggins?

Jag har haft lite olika byxor. En del lånad och ärft och lite köpt själv. Mycket praktiskt att kunna låna!

De här gillade jag verkligen! Satt både skönt och snyggt på mig. shop.boobdesign.com/en/product/492/maternity-treggings

Jag har ett par riktigt gamla (ärvda från kompis) jeans från H&M. På dem finns ingen mudd utan det är jeanstyg över hela magen. Trodde dom skulle vara obekväma eftersom de såg så hårda ut, men de sitter jättebra.
  • Kristalii

Står på Livsmedelsverkets hemsida att Brie mm ska undvikas även om de är pastöriserade. Nån annanstans som jag inte hittar nu står det varför.

Det är klurigt med de där matrestriktionerna. Kött tex står att det ska vara genomstekt, inte rött. För att bakterierna ska dö ska det vara 72 grader. Men kött ser genomstekt, grått ut vid lägre temperatur än 72.

• Kristalii
    UK Jennie skrev 2015-11-26 21:13:15 följande:

Sa bast att undvika, enligt radande rekommendationer - MEN man gor saklart som man vill, och JA, Listeria ar ovanligt, sa i de flesta fall gar det ju bra - men om man vill vara helt saker sa ska man halla sig borta. Hoppas jag garderat mig ordentligt nu

Instämmer till fullo!

/Hon som ätit Brie, parmaskinka, rött kött och säkert fler saker som hon inte borde under sina graviditeter
  • Kristalii
    En del av oss skrev 2015-11-27 12:44:29 följande:

[quote=76051384][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-27 09:48:49 följande:[/quote-nick]

Varför inte mjukost? Vart får du allt ifrån?

[/

Min bm sa det så sluta påstå att jag kommit på det, det är livsmedelverket som hon tatt det ifrån

Livsmedelsverket nämner inte ens mjukost. 1177 skriver att mjukost går bra att äta. Alla BM kanske inte har uppdaterat sig. Råden ändras. Förut fick en inte äta gravad lax. Sen fick en äta gravad lax men inte sushi. Den logiken förstod jag inte så då åt jag sushi med gott samvete. Nu får en en äta sushi.

Eller får och får. Det är rekommendationer. Även gravida får äta vad de vill. Till syvende och sist är det den gravida som bestämmer.

Det är så himla lätt i dagens läge att kolla upp exakt vad Livsmedelsverket rekommenderar. Så det gör mig lite sur att folk skriver/säger fel.
  • Kristalii
    HeIena skrev 2015-11-27 15:26:01 följande:

Hur ser ni på sushi?

Jag älskar sushi och känner mig så sugen på det. Visst kan man göra egen såkl art, men orken finns inte där just nu.

Hur tänker ni?

Jag äter sushi. Borde egentligen hoppa över tonfisken men där jag äter oftast får en inte byta och han gillar inte att en lämnar heller... Jag äter sushi på ställen jag ätit förut och som funnits länge. Jag är mer tveksam till att äta på något ställe som jag inte känner till.
  • Kristalii
    Lutetzia skrev 2015-11-28 17:33:58 följande:

Hur har ni det med illamåendet? Jag är i v 9+4 och mår lätt illa nästan dygnet runt. Inte så att jag kräks men tillräckligt för att jag aldrig ska må riktigt bra. Blir också väldigt yr och känner mig skakig ibland, tror att det kommer mest när jag är hungrig. Lågt blodsocker kanske?

Jag kände mig ständigt åksjuk (utan att kräkas) till vecka 11 nån gång. Ingen aptit hade jag heller så yr var jag. Åt två Postafen om dagen. Det räddade mig. De första dagarna blev jag väldigt trött av Postafen men när jag tog dem regelbundet gick det över. Fick tillbaka aptiten och yrseln försvann.
  • Kristalii
    Wildlings skrev 2015-11-28 19:45:57 följande:

Hej

Kul att se att det pratats om EC, jag har gjort det med tidigare barn och kommer absolut köra det på denna skrutt också. Vi körde med tygblöjor och EC i kombo. Funkade fint. Speciellt sommartid. Både mina har slutat med blöjor innan 2 års ålder så det är skönt. Jag har sånt hopp mellan mina barn så jag har gjort mig av med det mesta så det blir till att köpa nya tygblöjor till den här lilla.

Jag är lite nyfiken på att testa tygblöjor. Men det finns så många sorter och varianter. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Tips?
  • Kristalii
    En del av oss skrev 2015-11-29 22:42:01 följande:

Vi kommer ta reda på kön, kommer be om det i samband med FVP.

Sjalar är verkligen en djungel, jag är mer för sjal och min sambo för sele då han tycker sjal verkar för krångligt med knytningen som han är säker på att han aldrig kommer få till och för mycket tyg. Jag tror och hoppas att övning ger färdighet.

Vi är båda inne på att ECa från nyfödd, iaf bajs men kiss kanske blir svårare när de är nyfödda.

sjal behöver ju inte utesluta sele och tvärtom. Min man testade aldrig ens sjal. Hippie tyckte han. Sele bar han i nån enstaka gång.

Jag använde sjal tills barnet var ungefär ett år. Då gick jag mer och mer över till sele.
  • Kristalii
    annieh897 skrev 2015-11-30 09:53:04 följande:

Hur mycket avlastar en sjal i förhållande till en sele? Jag har ryggproblem och kommer behöva köpa det som avlastar ryggen allra mest. Har sett att vissa selar har en del man spänner runt höfterna så att tyngden hamnar där. Tror att det är nåt sånt jag behöver.

Jag har för mig att det brukar sägas att sjal avlastar bättre än sele. Nu är det så länge sedan jag bar i sjal, men det är mitt minne oxå. Mera tyg som sprids ut över axlar och rygg. Det finns ju många olika knytningar en kan pröva oxå. 

Jag borde antagligen fortsatt bära i sjal för höftbandet på selen gjorde att jag kände av min foglossning. I perioder hade jag svårt att bära längre sträckor. Men jag lyckades tyvärr aldrig att knyta upp barnet på ryggen med sjalen.
Svar på tråden Junibebisar 2016