• gr0

Junibebisar 2016

Jag har inte skrivit här tidigare men är i v 13 och väntar första barnet efter två MA tidigare i år. Jag har gjort två UL den här graviditeten, det senaste i v 11 och allt såg bra ut, blev t o m framflyttad förvånande nog, trodde det skulle bli tvärtom.

Men jag undrar över lite över alla som ser sprattlande foster på tidiga UL.. Jag såg inga rörelser alls mer än att jag förstod att fostret hade vänt på sig från två veckor tidigare. Jag fick väldigt korta UL och hade svårt att fatta vad som var vad så jag kanske missade ev rörelser eller syns det väldigt tydligt?

• gr0
    Minerva skrev 2015-11-24 21:58:34 följande:

Vår sov/vilade igår (vecka 11) så först låg den helt stilla bara, hjärtat slog fint. Sen mätte gyn lite och förklarade vad som var vad på ultraljudsbilden (hinnor, navelsträng osv). Och under tiden hann den lille vakna och började då sprattla, syntes tydligt. Så har du fått snabba ultraljud så kanske fostret inte hunnit vakna till.

Häftigt för er som får se rörelser! Jag tyckte mest de höll på att zooma in och ut hela tiden och sen frös de bilden och mätte typ. Såg hjärtat i tre sekunder sist ungefär. Får väl stå ut till RUL i januari då det blir mer "på riktigt".
  • gr0
    UK Jennie skrev 2015-11-24 22:48:46 följande:

Kul med alla som fatt se sina sma! Jag svavar fortfarande pa moln  

Jag tycker inte du ska oroa dig over att din lilla var stilla, hen lag nog och sov sott. Jag hade valdigt full blasa och fick ga och halv-kissa, men det var fortfarande for mycket urin sa jag fick ga och tomma mera (vem visste att jag hade san blaskapacitet ) - det jag vill komma till ar att jag hoppade upp och ner fran britsen sa min bebis reagerade sakert pa det och rorde sig en del.

En hjartmuskel som ror pa sig ar det som ar viktigt

Hjärtat är ju klart viktigast! Jag var mest lite fundersam över hur vanligt det är med rörelser för jag har noterat att flera nämnt det. Men många har säkert fått lite längre UL än mig och större chans att se mer. Jag var så överväldigad över att ens se liv så jag kunde nog inte notera så mycket mer. Jag fick i alla fall en helt okej bild med mej hem. :)
  • gr0
    bryrmiginte skrev 2015-12-05 19:47:02 följande:

Bara lite, en gång inatt sen en gång idag, båda gångerna efter jag försökt bajsa (ursäkta:p) så man har ju tryckt på lite. Vågar inte göra de igen, rädd att ee ska blöda mer. Går in i vecka 14 imorgon, och på ul såg allt bra ut. Tycker de är konstigt ; (

Jag har också fått flera mindre blödningar och är dessutom ganska förstoppad till och från. Igår fick jag en väldigt vattning brun flytning/blödning och blev orolig att det läckte fostervatten. Åkte in till akuten men de ville inte undersöka mej eftersom jag inte blödde mycket. De trodde det var UVI men det var det inte heller. Har ganska ont i både mage och ryggslut och kan inte slappna av trots att jag såg hjärtslag i v 11 och är i v 15 nu. De tror att det är moderkakan som växer men det vore skönt att faktiskt veta att allt är okej. Har du haft ont också?
  • gr0
    En del av oss skrev 2015-12-06 13:56:13 följande:

Fick en liten liten strimma blod igår men är inte orolig, är väldig skör och öm i underlivet just nu. Ser fram att få sluta med progesteronet om 1 vecka får ju knappt in dom längre känns som man är supertrång där nere eller så är ma n toksvullen så det upplevs trångt får ju knappt in vagiatorn så den rev väl upp lite men var inte orolig då det var pyttelite och det kändes som jag rispa mig av misstag.

Tidigare när jag fått blödningar har jag ändå kunnat se en orsak till det med förstoppning eller nåt annat. Men igår kom det mer som utan orsak och just att det var så mycket vätska dessutom. Men hade det varit fostervatten hade ett missfall satt igång rätt omgående sa de på akuten.

Jag är så sjukt trött hela tiden med, mer trött än jag var tidigare i grav. Det borde ju ha gått över nu i andra trimestern. Men allt är ju så "normalt" och "individuellt", jag måste bara övertyga min hjärna om det med. :)
  • gr0
    En del av oss skrev 2015-12-06 15:39:13 följande:

[quote=76086775][quote-nick]gr0 skrev 2015-12-06 15:28:53 följande:[/quote-nick]

Det är säkert ingen fara.

Här är allt kaos. Storbråk med min sambo och jag har gjort slut, står inte ut med honom i mitt liv just nu.

Usch! Bråk vill man ju helst slippa när det är så mycket annat som är jobbigt för en med oro och fysiska symtom mm. Har haft för mycket relationsstrul under den här graviteten med.

Men det är nog bra att avvakta lite när känslorna drar igång. Om möjligt vara ifrån varann ett tag. Det har funkat för mig. Men går det inte så går det ju inte. Det finns ju även utomstående hjälp att få som blivande föräldrsr. Kan vara skönt med nån som "medlar" lite.
  • gr0
    EmManny skrev 2015-12-07 10:31:28 följande:

Förstår din oro och hoppas och tror att det inte är någon fara!! Tänker på dig!

Tack! Jag vet ju att blödningar är sjukt vanligt och att det går bra för de flesta ändå. Men när man haft flera MA så är det svårare sagt än gjort att bara försöka vifta bort oron. Men magen verkar växa och jag hoppas att jag kanske snart kan få känna nåt litet fladder.
  • gr0
    tofslan skrev 2015-12-07 14:43:03 följande:

Just det. Hur tänker ni andra kring järntillskott? Jag funderar på om min STORA trötthet kan bero på järnbrist. Jag antar att de kollade järnvärde vid proverna som togs vid inskrivningen men det är ju många veckor sen nu..

Jag hade ett väldigt högt HB (154) och fick ta extra blodprover för att kolla om det var "falskt positivt" el nåt sånt sa läkaren. BM sa att jag kanske kunde ha lågt järnvärde ändå och behöva tillskott. Jag började också fundera på om min trötthet kan bero på järnbrist.. Ska ta nya blodprover imorn och se vad de säger då. Vill helst inte bli ännu mer förstoppad av tillskott...
  • gr0
    Kristalii skrev 2015-12-07 19:20:40 följande:

Jag läste nånstans att vissa människor är känsliga för när HB ändras oavsett vad deras HB är från början. Så även om ditt HB är högt kanske det är lägre än det du brukar ha och då känner du av det.

Aha! Ja det skulle ju kunna vara något. Får höra lite med bm vad hon tror. Men tack för input!
  • gr0
    Elenius skrev 2015-12-07 22:04:18 följande:

Går in i vecka 12 imorgon kan fortfarande ha mina vanliga byxor och Bh :( är det vanligt!

Jag fick köpa mjuka mudd-byxor för att jag haft väldigt ont i nedre delen av magen, inte för att magen inte får plats i mina vanliga kläder. Det var bara för hårda sömmar för en mage full av växtvärk och magknip. Och alla växer ju olika, eller har kläder med annan passform. :)
Svar på tråden Junibebisar 2016