• gr0

Junibebisar 2016

Nu har jag också fått se en sprattlande bebis! Tidigare har den nog legat och sovit. Fick träffa en läkare som gjorde en grundlig undersökning av allt för att hitta orsak till mina blödningar dessutom förklarade han jättebra. Nu måste jag försöka börja tänka framåt och kanske till och med våga köpa något bebisrelaterat. Är i v 15+5 (16+1 enligt ul).

• gr0
    frucgsvensson skrev 2015-12-16 21:35:21 följande:

Oj vilken magknip jag har haft ikväll i omgångar! Någon som känner igen sig på det? Jag tänkte direkt på förstoppningen, men det var inte så länge sedan jag fick göra nr 2. Magen är helt uppsvälld och öm nu, t.om bak i mitten på ryggen är öm.

Jag har magknip i tid och otid även om jag har en hyfsad regelbundenhet med toabesöken. Men det går låååångsamt genom magen. Brukar få ont på vänstersida, i ryggen eller högt upp i magen och det slutar göra oftast ont om jag går på toa rejält. Slipper nästan helt magknipet om jag äter kiwi, psylliumfrön och katrinplommon regelbundet. Någon som har superknep för en snällare mage?
  • gr0

Jag kände en puff utanpå magen idag i v 19+0! Har känt rörelser och senare puffar inuti magen sen nåra veckor tillbaka men varit osäker på om jag verkligen känt rätt. Är dessutom rätt tjock/fluffig om magen så trodde det skulle dröja flera veckor till innan jag skulle känna utanpå. Vad mycket lugnare det känns nu när jag känner själv att bebin lever! Har RUL den 13/1 och hoppas allt är okej då.

• gr0
    annieh897 skrev 2016-01-07 14:21:13 följande:

Jag kollade på ifs hemsida och där får man inte teckna betalvarianten förrän efter RUL. Kan det verkligen skilja så mycket på en sån grej mellan olika bolag?

Jag tecknade länsförsäkringsars betalförsäkring och enligt dem skulle man betala innan RUL för att den skulle täcka ev missbildningar el liknande som de hittar då. Men försäkringen börjar inte gälla förrän v 22 ändå. Antar att de gärna vill komma undan betalansvar för sådant som upptäckts tidigare. Verkar ju skilja en del sinsemellan bolag då.
  • gr0
    Kawinna skrev 2016-01-24 21:36:42 följande:

Jobbigt med klåda! Är inte kul när sömnen blir störd av sånt...

Själv tror jag att jag fått karpaltunnelsyndrom. Har vaknat med bortdomnade tummar och pekfingrar. Ska höra med bm imorgon när jag ska dit

Jag undrar om inte jag också har åkt på det. Trodde till en början att jag liksom sov för stilla och krampaktigt i en och samma ställning men händerna har börjat domna allt mer nu. Har inte pratat med bm än om det. Hoppas det inte blir värre än så här bara.
  • gr0
    Kawinna skrev 2016-01-24 23:01:30 följande:

Tänkte också att det berodde på något sånt men kanske inte flera nätter i rad. Känner du på dagen också?

Det känns som att det är lite problem med händerna överlag. Om jag har dem i samma ställning för mycket eller så. Men det är värst på nätter och på morgonen. Det finns väl inte så mycket man kan göra mer än att skaka igång dem? I värsta fall operation om det blir riktigt illa har jag hört.
  • gr0
    Kawinna skrev 2016-01-25 19:08:04 följande:

Okej, då låter det verkligen som karpal... Men det brukar ju gå över, alltså att man bara har det tillfälligt vid graviditet så op blir det nog bara om du har besvär efteråt :) Finns ju skenor man kan få om det blir riktigt illa.

var hos bm idag och hon tipsade om att man kan massera vid hanleden, på undersidan så drar man liksom uppåt hand med tummarna och utåt sidorna (någon annan måste göra detta på en). Sedan kan man också trycka på "tumloven".

Tack för tips! Kommer nog ändå få gå till sjukgymnast pga foglossning och ryggont så kan höra vad de har för tips med. Det finns så många märkliga gravidkrämpor alltså!
  • gr0
    Tiana skrev 2016-01-27 09:47:26 följande:

Så är det för mig med nu i 19+1, känner lite då och då, inte alls frekvent. Tycker det ökar ju mer tiden går, men fortfarande rätt sällan. Och på RUL i måndags sparkades det också utan att jag kände men kunde se det på skärmen :)

Jag är i v 22+2 nu och tycker att bebin sparkar väldigt ofta och mycket och undrar lite när den sover. Känner inte av den när jag går och står så mycket men jag har ett ganska stillasittande jobb och den verkar aktiv både dagtid och kvällstid/nattetid. Skönt att känna av hen i alla fall!
  • gr0
    Liinaa91 skrev 2016-01-28 07:39:00 följande:

När du är igång sover bebisen för den vaggas när du går ec

Jo det har jag förstått. Jag tycker bara lite synd om den ifall den får svårt att sova skönt när jag har ett så pass stillasittande jobb. Men nu tycker jag mej ändå kunna urskilja typ 40 minuters-intervaller då det är lugnt, läste nånstans att magbebisar intervallsover. :)
  • gr0

Jag har blivit tokförkyld! Är typ aldrig sjuk annars så det här känns väldigt ovant. Jag hoppas verkligen inte att det är influensan men jag har ingen feber eller kroppsvärk så det kanske bara är snuva. Obehagligt att nysa, får för mej att jag ska nysa ut barnet.

Jag tänkte att jag skulle ta influensavaccinet i veckan men så blev det liksom aldrig av och nu ångrar jag mig. Min bm har inte sagt nåt om att jag bör ta det men jag har hört att det rekommenderas.

Svar på tråden Junibebisar 2016