Surprisebaby skrev 2016-02-26 16:07:56 följande:
Hej allihopa,
Jag har precis funnit den här tråden. Jag är tjugo år och fick reda på att jag var gravid i vecka 18 (fast på gynakuten sade de att jag var i v.14-16 men veckan därpå fick jag reda på att jag var i v. 19+ 2 dagar så jag måste alltså ha varit redan i vecka 18 när det upptäcktes. Jag är nu i vecka 24 + 5 dagar och väntar en son. Det är min första graviditet.
Jag har alltid haft extremt oregelbundna menstruationer sedan jag fick den första gången vid tretton års ålder o de har alltid kommit med 3-6 månaders mellanrum mellan gångerna. När jag var ca 17/ 18 år fick jag vid ett vaginalt ultraljud reda på att jag har PCO. Det tydliga pärlbandet utav omogna äggceller syntes tydligt på ultraljudsskärmen. Jag är dock mycket smal o har alltid varit. Hur som helst, när mensen då uteblev o jag inte hade några andra symptom (magen var fortfarande platt vid nyår dessutom) reagerade jag inte förrän jag tyckte att magen började kännas hård på ett sätt jag inte upplevt förut.
Jag har alltid tyckt att abort verkar läskigt så jag ville bara inte. Särskilt inte så sent som det var när jag fick reda på det. V. 14-16 hade låtit sent nog. Sedan började jag tänka på bortadoption men det känns inte som att jag skulle kunna klara av det heller känslomässigt. Nu närmar sig ju förlossningen och jag är rädd för den. Gråter nästan bara av att tänka på det. Inte har jag hunnit fixa något heller.
Jag vore väldigt tacksam för tips och råd och om någon kunde sammanfatta det viktigaste som har skrivits i tråden.
Påhopp och moralpredikningar undanbedes, de hjälper ändå inte.
Hej och välkommen till tråden! Vill mest bara flika in att trots planerad graviditet så kände jag mig aldrig helt känslomässigt förberedd på mitt första barn. Så kändes det ända fram till förlossningen och en kort tid därefter. Det är, skulle jag iaf vilja säga, helt normalt att känna sig orolig inför hur det kommer att bli. Att inte känna sig förberedd behöver inte betyda att det blir jobbigare för just din del när barnet väl kommer. Du har några månader kvar nu att vänja dig vid tanken på allt detta nya och förhoppningsvis kommer det snart att kännas bättre. Om du är mycket orolig över just förlossningen brukar det finnas bra team på sjukhuset som hjälper gravida med bl.a. förlossningsrädsla. De är jätteduktiga! Förhoppningsvis får du även en bra barnmorska om du inte redan har en. Hoppas det börjar kännas bättre snart så att du kan få njuta av graviditeten! Kramar!