Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

[quote=75956707][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-03 21:08:50 följande:[/quote-nick]

Fick också canesten i förra grav och då skulle jag bara använda krämen. Man kan ju inte gå omkring och ha svamp. Svinjobbigt ju!

I princip inga läkemedel är ju godkända för gravida eftersom de inte utför tester på gravida. Hade lite samma dilemma med allergimedicin. Ingen är godkänd men cetrizin är den som anses mest ok. Min favorit Kestin får man tyvärr inte ta men det är bara för att den inte funnits lika länge och då saknas erfarenhet.

Idag har det varit såväl solskenshistorier som sorgliga besked. Det är känsligt nu i första trimestern. Jag känner både glädjen och sorgen med er som skriver.

Är i v 9+2 idag och på fredag ska vi gifta oss!! Provade klänningen förut och den stramar lite i midjan men det funkar som tur är. Hoppas att jag lyckas sova bra innan så att illamåendet håller sig i schack. Får försöka småäta under dagen också.

[/

Jo detta med läkemedel för gravida är trixigt därför funderar jag hur man behandlar BV under första trimestern då varken Dalacin och Flagyl rek inte och vad jag känner till det enda som biter på det.

Grattis till bröllopet!!

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • En del av oss

Oro för MA här med. Själv är jag trött och skule vilja sova men har ingen tid för det förrän ikväll.

• En del av oss

Oro för MA här med. Själv är jag trött och skule vilja sova men har ingen tid för det förrän ikväll.

• En del av oss

Vad är bikarbonattester?

Nu har trötthet och illamåendet slagit till, men det är skönt att man käner någonting.

Ska till gyn idag kanske hon gör ett VUL.

• En del av oss

[quote=75958630][quote-nick]Elliott94 skrev 2015-11-04 12:00:32 följande:[/quote-nick]

The baking soda-test:

Ta 1-2 teskedar bikarbonat (E500) i en plastmugg, kissa i den låt den vara.

Resultat:

OM det inte händer NÅGONTING med blandningen väntar du en flicka.

OM det börjar bubbla/pysa om blandningen väntar du en pojke.

Verkar ha stämt på väldigt många i olika trådar, läste att de inte är så tillförlitlig fören vecka 11nu precis som Moneal skrev. Ju längre gången man är desto tillförlitlig blir de :)

[/

Häftigt att urinen reagerar olika beroende på kön. Var kan man hitta den tråden?

• En del av oss

Inheaven häftigt, har också en stark inuativ känsla, men det vore spännande om du ville gissa på mig. Om det går bra eller inte? Pojke eller flicka?

Idag var jag hos gyn, ingen BV eller svamp. Fick även en titt, tjock fin slemhinna och en hinsäck med något vitt och början på en gulkropp hitintills ser allt bra ut, hinnsäckdn mätte 6+1 men vet att det inte är möjligt att jag kan vara en vecka längre gången då jag vet senaste mensdag och äl dag.vid nästa vul är den 19 november fast hos min ordnarie gyn och då kommer det synas desto mer och hjärtaktivitet om allt går bra, men hon tyckte allt ser bra ut.

• En del av oss

Att börja göra fosterdiagnostik som KUB ex bara för att få se bebis skulle jag aldrig göra. Man ska ha tänkt igenom innan vad man gör med informationen om det visar något avvikande. Jag vet inte vad vi kommer göra. KUB 90% sannolikhet på 3 kromosomavvikelser när det finns så många andra. NIPT känns precis som KUB där de är samma avvikelser som KUB som kollas fast inget UL utan bara blodprov och säkrare sannolikhet men för dyrt. MKP och FVP risk för missfall, något högre vid MKP dock än FVP. Nackdelen är att FVP görs i v.15 och man måste ha gjort blodgruppering och veta antal foster då men det vet man i v.15 iofs. I mitt fall lutar det åt FVP med fullständig kromsomanalys som tar 2-3 veckor att få svar på. Min sambo och jag är ense om att avbryta graviditeten om barnet har någon allvarlig avvikelse. Jag är 40+ så detta kommer erbjudas gratis då alla gravida över 35 år i Stockholmslän erbjuds fosterdiagnostik, det är vissa mvc som gör NIPT mot kostand bla den jag är inskriven på.

Tycker det är dumt att man inte först kan börja med KUB och sedan gå vidare till FVP oavsett hög eller låg sannolikhet för jsg skulle inte känna mig lugnad om jag får 1:300 tex på trisomi 21 som är downs syndrom. Jag vill ha ett så säkert svar som möjligt på allt som går att ta reda på.

• En del av oss

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

• En del av oss

[quote=75962217][quote-nick]Tiana skrev 2015-11-05 08:10:58 följande:[/quote-nick]

Ofta gör man UL för att vara säker på vilken vecka man är i, så inte testet görs för tidigt. Du har däremot rätt i att det inte ingår i testet.

[/

Jo precis så varför inte göra KUB än detta dyra NIPT? Vad är det som är så bra med det som gör att det kostar så mycket?

• En del av oss

Varför inte göra något test även om ni inte tillhör någon riskgrupp? Jag anser det lite ansvarslöst faktiskt. Finns möjligheten så tycker jag man ska göra det för barnets bästa för tänk vilken chock om ni skulle få ett barn med kromosomavvikelse upplagt på bröstet!

Gör ni andra NIPT, KUB osv enbart för att undersöka Trisomi 21? Önskar jag kunde vara så cool också men som 40+ mamma tillhör man ju en risk så jag kommer inte våga förlita mig på strålande siffror på KUB som tar bort alla tvivel så det lutar mer och mer åt FVP med fullständig kromosomanalys och nervös väntan i stort sett hela långa tråkiga januari som är den tråkigaste längsta månaden på hela året även när man inte väntar påett svar på FVP.

Inheaven tack för du spådde men en pojke hade jag inte en intuativ känsla av utan sett framför mig en liten dotter. Men kön har ingen som helst betydelse för oss, vi önskar oss en liten välskapt friskt barn,

Svar på tråden Junibebisar 2016