• forsyne

Junibebisar 2016

För er som mår illa: det funkar kanske inte på värsta illamåendet, men något som har funkat bra för mig är sea-band (åksjukearmband). Min man köpte dem på apoteket, och de har funkat riktigt bra när illamåendet når den där gränsen att jag känner att jag inte klarar av att göra något. De räddade lördagen, när vi var bjudna till svärmor, och jag bara ville ligga kvar i sängen.

• forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-09 13:22:26 följande:

Vecka 6+0, så v.7 nu och fortfarande inga symtom. Jo fryser om det är ett symtom. Ingen mage än men massa gaser jösses vad kommer dom ifrån?

Forsyne: dom vet inte vad mina mf beror på, det fäster tydligen inte så bra för jag har absolut inga svårigheter att bli gravid så det är ju en tröst i det hela. Denna gång står jag på crinone och så är jag sjukskriven dom första veckorna. Hit tills inget blod men varje toabesök är en plåga då jag är rädd att finna blod på toapappret eller i trosorna.

Har du fått göra en ordentlig utredning med immunologisk genomgång och kromosomkontroll, till exempel? Låter ju som det skulle kunna vara immunförsvaret eller något sånt som ställer till det. Jag har ju gjort ivf, och har träffat på många som gör immunutredningar i till exempel Grekland, och får speciellt immunstöd under graviditeten.
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-09 13:22:26 följande:

Vecka 6+0, så v.7 nu och fortfarande inga symtom. Jo fryser om det är ett symtom. Ingen mage än men massa gaser jösses vad kommer dom ifrån?

Forsyne: dom vet inte vad mina mf beror på, det fäster tydligen inte så bra för jag har absolut inga svårigheter att bli gravid så det är ju en tröst i det hela. Denna gång står jag på crinone och så är jag sjukskriven dom första veckorna. Hit tills inget blod men varje toabesök är en plåga då jag är rädd att finna blod på toapappret eller i trosorna.

Har du fått blodförtunnande någon gång? Det vet jag också många som får.
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-09 16:43:49 följande:

Nej någon immunologisk utredning eller blodförtunnande har jag inte fått. Denna gång tar jag dock Albyl Minor och sedan extra progesteron som gynekologen som jag går hos skrev ut hos mig. Den här gången inför ÄL tog jag något som heter EPA glandin. Trolig orsak till mina mf är nog att jag haft för lågt progesteron.

Okej, men albyl är blodförtunnande, så förhoppningsvis hjälper det till! (Googlade, och tydligen är det antikoagulerande och inte blodförtunnande, men det är ju lite samma sak.) Hoppas att de har rätt och att det är progesteronet, så att det går hela vägen den här gången. <3 Annars är som sagt ett förslag att kolla upp immunförsvaret.
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-09 17:11:02 följande:

Tack ja går inte detta vägen så ska jag kolla upp om jag inte har rätt till en immunologisk utredning. Kan immunförsvaret vara nedsat även om man i stort sett aldrig är sjuk?

Jag har haft D-vitaminbrist och har fortfarande lite brist och så har jag hypothyreos dock är jag inställd sedan lång tid tillbaka med bra ref värden. Innan jag blev rätt inställd hann jag genomgå 1 mf och 1 MA.

Det är just om man aldrig är sjuk som man ska misstänka immunförsvaret. Om man har ett överaktivt immunförsvar så kan det vara så att kroppen uppfattar embryot som något främmande, och stöter bort det.

Jag har också hypotyreos (Eller, jag äter Levaxin. Jag har ingen uttalad diagnos.) Jag var på hälsosamtal i vecka 5 eller 6, och då påpekade jag det, så de tog blodprov. Jag låg precis på gränsen för vad de rekommenderar, så de höjde dosen.
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-09 18:42:10 följande:

Jag har ätit Levaxin i flera år, ska få lämna nya tyreoideaprover nu på torsdag då jag ska på inskrivning. Just nu är jag inom ref värde.

Detta med immunförsvaret hade jag faktiskt inte koll på. Detta år har jag haft 2 förkylningar, en i vintras och en nu i samband med mitt senaste misstänkta MF i september.

Självklart hoppas vi på att den hjälpen du får nu funkar, men skulle det inte göra det är kanske nästa steg att kolla immunförsvaret. De måste ju gå till botten med vad det är som är fel iallafall, tycker jag?
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-10 23:53:50 följande:

Mår bra utan symtom fortfarande, men somnade på soffan före 18 iaf och ömheten i brösten är kvar som jag haft i flera veckor nu, men börjar tro att det nog är progesteronet som ger mig ömma bröst eftersom en av dess biverkningar är bröstspänningar.

Det där med symptom är jätteklurigt. Just ömma bröst och trötthet hade jag under tiden jag tog progesteronet (Lutinus). Efter jag slutade med Lutinus försvann det helt. Man har ofta väldigt få symptom så tidigt i graviditeten.
  • forsyne
    En del av oss skrev 2015-11-11 05:52:09 följande:

Ja skulle jag inte tanprogesteron så skulle jag inte ha ett enda eftersom ömheten i brösten och tröttheten är biverkningar av progesteron. Tycker det är skrämmande att jag inte har några symtom alls, är i v.7 nu och haft symtom i mina MF/MA graviditeter, inte alla men några av dom.

Har inget inbokat VUL förrän om 8 dagar. Imorgon är det inskrivning hos BM känns egentligen dumt att göra inskrivning hos BM först och sedan VUL 1 vecka senare.

Vi hade likadant. Vi valde att gå på inskrivning/hälsosamtal dagarna efter testdag (delvis eftersom jag aldrig varit gravid och således aldrig varit på ett sånt samtal). Men vul var inte förrän ett par veckor senare, och jag fick påpeka för bm flera gånger att jag hade svårt att prata om kommande samtal, för jag kunde inte tro att det skulle bli fler.
  • forsyne
    2013januari skrev 2015-11-11 20:53:00 följande:

Som sagt ingen ide att argumentera med dig :) :)

Super att du vet exakt när du blev gravid osv men jag väljer ändå att lyssna på de som kan sin sak och jobbar med det. Försökte bara förklara för tjejen som undrade varför man kan flyttas hit och dit...

Men du får ju skilja på befruktning och att ägget fäster. Befruktning sker inom 24 timmar efter ägglossning. Ägget kan bara befruktas under väldigt kort tid. Sen är det en annan sak när ägget fäster. Det kan skilja på flera dagar.
  • forsyne
    2013januari skrev 2015-11-11 21:18:40 följande:

Uppdaterade mitt inlägg insåg att jag va otydlig :)

Såg det efter jag postat mitt.
Svar på tråden Junibebisar 2016