Inlägg från: Wildlings |Visa alla inlägg
  • Wildlings

Junibebisar 2016

frestelsen skrev 2015-11-03 13:11:05 följande:

Fostret hade dött i v.6 o måste ta tabletter för att få ut allt nu. Så lämnar gruppen. Lycka till alla. Kram

Ån nej jag är så ledsen att du är tvungen att gå igenom det. Jag vet hur det känns Kram
  • Wildlings

jag fyller 35 i juni så jag kommer få ett KUB test för åldergränsen går vid 35 här. Så i slutet på nov ska vi göra KUB test. Vi tyckte det kändes rätt för oss att göra  det. Jag är nervös såklart...i första hand för att överhuvudtaget få veta om det är en bebis där inne eftersom jag upplevt MA förut. Å sen såklart för att få veta om den är frisk eller inte (av de som de nu kan se). Sen vet ju inte jag hur långt gången jag är riktigt så jag hoppas även få veta mer exakt antal veckor.

Måendet har varierat. Jag har dagar då jag ligger i fosterställning i soffan och vet att kliver jag upp så kommer jag kräkas.Kräks Så har jag dagar då jag mår lite bättre och kan hålla det i ordning genom att äta konstant. Idag är en sån dag.

Jag känner mig som en barbapappa, helt svullen och stor. Brösten är mer gravid än något annat på hela kroppen. Jag som annars har små bröst tycker att de just nu är allt för stora och tar allt för mycket plats Tungan uteJag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av magen eftersom jag inte vet vilken vecka jag är i. Jag tycker mest det är svullna tarmar, ser ju ut som i sjätte månaden. Men någon livmoder ser jag inte skymten av ännu. Kan hända att den gömmer sig där nere ännu. Med dom andra barnen har jag fått mage tidigt och haft en stor mage som pekat rakt ut. Som en badboll under tröjan så går det här vägen gissar jag att de är där det ska sluta nu också.Gravid

• Wildlings

Jag tror vi måste se att barn med downs syndrom kan kännas hemskt och skrämmande för vissa men inte alls för andra. Människor väljer att adoptera just barn med downs syndrom för dom vill ha just dom barnen. Jag tror vi måste vara öppna för att vi har olika förväntningar, tankar och drömmar om föräldraskap. Varje måste ta ett beslut rätt för den familjen och vi kan inte döma för att andra tar ett annat beslut.
    Vi kan väl vara överens i tråden att vi gläds med varje mammas graviditet. Om det för den mamman inte spelar någon roll, om de är glada över sitt barn oavsett så vill jag vara glad med den mamman.

• Wildlings

Idag var jag på KUB blev tillbaka flyttad till 10+2 så det var för tidigt för KUB så vi fick en tid igen om 2 veckor. Vad de kunde se nu såg allt bra ut. Bebisen var väldigt stillsam men hjärtat slog fint och allt man kunde se var på rätt plats. Nu försöker jag njuta lite av att den fanns där och att hjärtat slog. Jag har nojjat mig över att det skulle vara tomt i magen
    Nu hoppas jag bara att den vill stanna kvar och att vi får se samma fina hjärtslag om 2 veckor när vi ska göra KUB test. Inför det kommer jag bli nervös igen förstås men för en stund tänker jag njuta av den här graviditeten.

• Wildlings
    gr0 skrev 2015-11-24 21:37:12 följande:

Jag har inte skrivit här tidigare men är i v 13 och väntar första barnet efter två MA tidigare i år. Jag har gjort två UL den här graviditeten, det senaste i v 11 och allt såg bra ut, blev t o m framflyttad förvånande nog, trodde det skulle bli tvärtom.

Men jag undrar över lite över alla som ser sprattlande foster på tidiga UL.. Jag såg inga rörelser alls mer än att jag förstod att fostret hade vänt på sig från två veckor tidigare. Jag fick väldigt korta UL och hade svårt att fatta vad som var vad så jag kanske missade ev rörelser eller syns det väldigt tydligt?

Min rörde sig inte heller. Men de kan ju sova just när man gör UL.
  • Wildlings

Hej
    Kul att se att det pratats om EC, jag har gjort det med tidigare barn och kommer absolut köra det på denna skrutt också. Vi körde med tygblöjor och EC i kombo. Funkade fint. Speciellt sommartid. Både mina har slutat med blöjor innan 2 års ålder så det är skönt. Jag har sånt hopp mellan mina barn så jag har gjort mig av med det mesta så det blir till att köpa nya tygblöjor till den här lilla.

• Wildlings

Åh så roligt att det finns ett intresse för tygblöjor och EC. Jag brukar annars får känna mig som en hippie med mitt sjalande, EC och tygisar.
    Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school ).
    Jag tycker babyrino har en del info www.babyrino.se/

EC är elimination communication. Kort och gott så kan man säga att vi försökte undvika att vårt barn behövde bajsa och kissa på sig. Vi märkte att vår bebis kunde säga till när han behövde göra ifrån sig. Så vi tog av blöjan och lät han kissa på pottan eller toalett, bajsa lika så.

• Wildlings
    En del av oss skrev 2015-11-28 21:03:45 följande:

Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.

Får nog kolla in sjaltrådar och forum.

Den finns många ergonomiska bärselar men sjal är ju enklast när bebisen är nyfödd. Trikåsjal är bäst med nyfödd tycker jag för den är absolut enklast att knyta och mjuk och skön. Jag bar i trikåsjal när de var nyfödda och sen mei tai som en en blandning av sjal och sele kan man säga men även i vävd sjal när de blev större. På forumet sjalbarn kan du få mycket hjälp. Finns även sjalsidor på facebook.

• Wildlings

Angående tygblöjor här är mina tankar. Jag har haft tygblöjor till mina 2 barn, det är 14 månader mellan mina barn.
    Fördelar är att billigare, miljövänligare, luktar inte lika äckligt när de kissar i tygblöjan tycker jag. Alltid blöjor hemma behöver inte tänka på att köpa. Samt att barnen blir torra fortare med tygblöjor för de känner mer när de kissar på sig.

Nackdelar: håller kanske inte torrt lika länge så man kan behöva byta lite oftare. Man behöver ju tvätta lite oftare. Man får räkna med att folk tycker att man är lite hippie Vissa tycker att det är äckligt och man får ofta förklara sig. Vissa tygblöjor tar lite mer plats än engångsblöjor så man kan behöva ta till lite i storlek på kläderna.

• Wildlings
    En del av oss skrev 2015-11-28 22:03:16 följande:

[quote=76057118][quote-nick]Wildlings skrev 2015-11-28 21:18:29 följande:[/quote-nick]

Den finns många ergonomiska bärselar men sjal är ju enklast när bebisen är nyfödd. Trikåsjal är bäst med nyfödd tycker jag för den är absolut enklast att knyta och mjuk och skön. Jag bar i trikåsjal när de var nyfödda och sen mei tai som en en blandning av sjal och sele kan man säga men även i vävd sjal när de blev större. På forumet sjalbarn kan du få mycket hjälp. Finns även sjalsidor på facebook.

[/

Blir det inte väldigt varmt med trikåsjal? Är inte så kunnig gälland sjalar ska erkännas.

Tack för tips på forum sjalbarn, ska in där igen och läsa på mer. Det är en djungel som sagt. Kommer inte använda sjal jämt utan även vagn, men hemma tex eller när bebis vägrar vagn är sjal praktiskt och lätt att ta med.

Nej jag tyckte trikåsjal fungerade bra. Jag har en kille född på våren och en på sensommaren. Visst kan man bli lite varm med bebis på magen mitt i sommaren men det är inget jag minns som något problem. Jag hade en ganska tunn trikåsjal. Jag har ringsjal och en vävdsjal också men trikåsjal är så väldigt mycket enklare att börja med och perfekt för bebis.
  • Wildlings
    Elenius skrev 2015-11-30 16:02:47 följande:
    Det gick bra :D

Hjärtat slog, nu är vi i 9+6 och det stämde precis!

Den låg och boxade för fullt! Känns sååå skönt.

Och att mitt illamående minskat är helt normalt.
    Härligt att allt såg så bra ut. Grattis till liten.
  • Wildlings

jag kände fosterrörelser i v 15 med första barnet men långt senare med andra barnet. Dom låg olika i magen och fosterrörelserna var mycket starkare med första barnet hela graviditeten. Även min man kunde känna dom tydligt ganska tidigt med första medan andra barnet hela tiden sparkade inåt mot magen och första hela tiden utåt.

• Wildlings
    En del av oss skrev 2015-12-03 14:05:20 följande:

Sedan kan man ju ha moderkakan fram också som dämpar eller bak och då känner man väl rörelsena mer om den är bak än fram eller?

Här varken känns eller syns något än. Bara en uppsvullen mage ovan navel där bebis inte ligger ha ha. Är zombie trött hela tiden. V.9+4 idag

Ja precis. Min kompis har moderkakan fram och då känns ju sparkarna senare. Hon var nog över v 20 innan hon kände några sparkar. När min första son låg i magen så sparkade han så man såg att det spretade ut ut ur magen. Det var så spetsiga fötter som petade ut här och var. Mina arbetskamrater brukade skratta åt mig när vi satt på möten för vips så såg de hur det sparkade under tröjan. Så får ju inte min kompis som har moderkakan fram. Däremot känner hon ju förstås sparkar hon med nu, men lite senare bara. Men min andra son var det mer som en orm som for under skinnet inga vassa fötter.
  • Wildlings

Idag gjorde vi vårt KUB test. Vi fick en låg sannolikhet med fina siffror så det får räcka för oss. Nu la vi den biten bakom oss och njöt av att vi fick titta på vår lille bebis som levde rövare i magen. Fullt ös Sen fick vi med oss 3 fina ultraljudsbilder hem. Jisses vi ska få bebis i juni

• Wildlings
    Velveteen skrev 2015-12-09 21:54:04 följande:

Hej!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden, om det går bra!
    Har BF satt till 1/6 och vi gjorde IVF så då ändrar man inte datumet under resans gång. Barnet kan ju komma redan i maj men jag hoppas på 1 juni! Är vårt andra barn. Gjorde inte KUB/NUPP eftersom vi bor i Halland och vi inte orkade/hann åka till två olika orter i Skåne för att göra det landstingsfinansierat och vi inte heller ville göra det på privat klinik. Är i v 15+0 i morgon. Har varit svullen om magen i princip sedan start men jag är lite mullig redan i vanliga fall så brukar ha rymliga kläder

Välkommen. Grattis till bebben i magen.
  • Wildlings
    annieh897 skrev 2015-12-11 10:47:44 följande:

Skrev igår att jag inte känt fosterrörelser... Sen igårkväll när jag låg i sängen och läste kände jag helt plötsligt hur det liksom bubblade väldigt väldigt lätt vid livmodern, kändes som luftbubblor i vatten som kittlade på insidan. Aldrig känt nåt liknande, kändes inte alls som att det var tarmarna som bubblade. Kan det ha varit fosterrörelser jag kände?

Det är säkert bebisen du kände. Jag har haft så med mina barn och börjat känna det igen nu med den här. Inte varje dag men lite då å då senaste veckan. Först lite som kolsyratvatten sen brukar det utvecklas mer mot nått som känns som popcorn eller bubblor som spricker på insidan magen, långt ner   å med tiden starkare så det övergår till små sparkar.
  • Wildlings
    Kristalii skrev 2015-12-11 12:11:09 följande:
    Jag skulle oxå beskriva de första rörelserna som luftbubblor så det är säkert fostret du känner! 

Jag har känt rörelser nu denna graviditet, men hen verkar ha flyttat sig sen nån vecka tillbaka. Jag känner nåt ibland men inte lika tydligt längre. Har känt ett par gånger då jag sutit framåtlutad. Precis som om hen inte vill komma i kläm, men det måste ju vara alldeles för tidigt för medvetna rörelser.
    Fast beroende på vilken vecka då är så påverkas den ju av lägesändringar. När jag var på ultraljudet så ville inte bebisen lägga sig så de kunde mäta nackspalten så BM skickade upp mig att stå å sen hosta och lägga mig ruska lite på magen. Så när jag la mig ner igen såg vi på ultraljudet hur den vred sig och drog upp händerna mot ansiktet när vi störde den. Den vig flera gånger bort från vårt buffande.

• Wildlings
    mopstops skrev 2015-12-13 19:42:03 följande:

Vet att det är lite tidigt (v15 i morgon) men har ändå börjat fundera mycket barnvagn! Är en liten barnvagnsnörd sen förra barnet men känner att jag inte vet vem jag vill ha :)

Har ni börjat fundera barnvagn? :)

Vi har absolut börjat fundera på vagn. Vi var på en liten resa i helgen till sthlm och då passade vi på att gå runt och spana på vagnar. Vi har inte bestämt oss. Vi hade bugaboo och easy walker förra gången. Gillade dom båda men nu när det är sista barnet och eftersom vi burit våra barn väldigt mycket och inte använt vagn så mycket så känns det som vi kanske köper en billigare vagn den här gången.
  • Wildlings

Vi har börjat berätta nu. V14. Vi berättade nu när vi hade gjort kubet. Först för barnen tidigare i veckan och för min mamma idag. Sen kommer resten av familjen få veta vid jul. Nu orkar jag inte hålla det hemligt längre. Det var så skönt att berätta och slippa fundera över att dölja magen. Både barnen och min mamma blev bara glada så det var roligt också att få dela glädjen.

Svar på tråden Junibebisar 2016