• Taiga

Junibebisar 2016

Lutetzia skrev 2015-10-25 13:11:15 följande:

Oj vilken debatt det varit här. Har läst ikapp just. Fick en liten klump i magen, trots att jag inte skrivit så mycket om min oro för mf/ma. Tycker det är orättvist mot de andra i gruppen som skrivit om sin oro att de ska känna sig ovälkomna. Har i tidigare graviditeten (som tyvärr inte gått vägen) också varit med i liknande grupper och alltid funnit dem som väldigt stöttande oavsett vad som skrivits, och att alla har stöttat varann i glädje och sorg. Hoppas att den här gruppen också kan bli så.

Jag tror det ingår liksom i dessa typer av trådars livcykel.. Var nån för några sidor sedan som sade att det alltid blir såhär, att man pratar om missfall och dylikt i början, sen övergår ju det (naturligt) till nästa grej. Tror absolut denna tråden kommer bli mysig också! Jag tycker det är fint att man kan prata om allt, inte bara det roliga. Snart sitter vi och diskuterar sparkar, foglossningar och namn! :)
  • Taiga

Jag är nog inte så deppig, mer frustrerad över allt. Jobbar på ett boende (natt) och jag bara orkar inte. Var "tvungen" att berätta för min kollega (arbetar bara med honom) att jag var gravid då vi hade en boende som var väldigt, väldigt aggressiv och otäck, så jag ville att han skulle vara med på att jag kommer inte att stå i närheten om hen gick igång. Annars är det bara sambon (så klart) som vet att vi väntar, min syster och en nära tjejkompis (hon köpte testen till mig, för hon skulle förbi, så det var svårt att fejka att de var negativa xD) Vi kommer att berätta för hans föräldrar och min pappa (Min mamma finns inte längre) och närmast släkt i Dec när vi är i v 12, jag vill inte göra dem ledsna om det inte skulle gå vägen så här tidigt. Med min vän och syrra vet jag att de blir ledsna för min skull om det skiter sig, men med föräldrar osv finns risken att man måste trösta dem med ifall det blir så.

• Taiga
    Elenius skrev 2015-10-25 18:03:17 följande:

Kanske kan ni hjälpa mig:

Hade mens senast 13-18 september, tog ägglossningtest 8 oktober som visade positivt. Pga ett MA i augusti hade jag inte alls koll på min BIM i oktober... Så 16 okt tog jag ett test som visade negativt sen på söndagen tog jag ett till: gravid 1-2, tog ytterligare ett test igår för att mina symtom var obefintliga: gravid 2-3 stod det då :D känner mig lugnare nu!

Meeeen vilken vecka är jag i?! Haha enligt app 5+0? Men borde inte stämma. Kram!

Du ska räkna f rom 13 sept tror jag, sista mensens första dag. 6+0 får jag det till att du är i. Som jag XD
  • Taiga
    Elenius skrev 2015-10-25 18:17:37 följande:
    Ah har räknat så jag med men det kan inte stämma eftersom min ägglossning var 8 oktober, 3 veckor efter mensen.. Eller tänker jag fel :)
    Tills man gör UL så tror jag man utgår från sista mensens första dag för att ÄL kan flytta sig lite.. Man får köra på det tills de kan åldersbestämma ordentligt :)
  • Taiga
    Elinwyens skrev 2015-10-26 13:23:20 följande:
    Har hört från läkare att man inte får äta postafen om man är gravid!!
    Man får, men ska användas med försiktighet. Det är upp till läkaren som skrev ut att väga för och emot. 

Enligt fass: 
    "Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Postafen ska endast användas under graviditet om det är absolut nödvändigt och i sådana fall under kortast möjliga tid och högst 2 tabletter dagligen."

• Taiga
    Jennyyyyy skrev 2015-10-26 23:19:53 följande:

Känner ni av era symptom varje dag lika mkt?? Haft så spända och ömma bröst men idag är de mjukare och jag nojar! Haft missfall som sagt innan. Man letar symptom liksom. Hade lite Molvärk innan och ont nät jag rör brösten men inte lika spända som sagt. Jobbiga tid nu:(

Mina varierar med. Värken i livmodern kommer och går, brösten gör alltid lite ont, men ibland bara om jag petar på dem. Det är säkert normalt, men fattar att du nojjar, jag känner likadant, även om jag inte haft MF innan.
  • Taiga

Oj vad det vart diskussion härinne medans man tittade bort. Tycker väl det är bra att diskutera, men man ska inte döma personer för vad de gör och inte gör, i detta fallet tycker jag det gäller båda sidorna. Vill man göra KUB osv och göra abort om det är DS, då får man göra det. Vill man inte kolla och inte göra abort, så behöver man inte göra det. Förstår inte varför man måste bete sig (oavsett vilken sida man står på) som man sitter på världens högsta häst..... 

• Taiga

Vi är nu i v8+6, på måndag är det hälsosamtal och har sedan den 24 inskrivning! Vi kommer att berätta för föräldrarna i v12, några vänner vet redan eftersom jag behövde lite hjälp när vi skulle ha fest här bland annat... (Drack apelsinjuice, låtsades att det var screwdrivers haha).

• Taiga
    annieh897 skrev 2015-11-14 22:09:06 följande:

Har ni bestämt om ni ska ta reda på kön än? Vi kommer troligtvis göra det. Är så nyfiken!

Om de kan se på RUL kommer vi att vilja veta :) Vi har några fina namn uppradade, kan vara skönt att få lite tid att se hur de ligger i munnen, så att säga. Idun har vi som tjejnamn, Loke eller Vidar om det blir en pojke.
  • Taiga
    UK Jennie skrev 2015-11-14 23:06:40 följande:
    Jattefina namn!

Har har vi det svara med att namnet maste lata ungefar lika pa engelska och svenska. Mycker svarare an man kan tro... Namn som vi gillar pa engelska ar tex Thora och Agatha, men Tora och Agata later ju valdigt annortlunda pa svenska! Jag gillar Harriet och Astrid, som bada later ungefar lika pa bada spraken - men mannen ar inte lika fortjust Och sa ar det ju det dar med att det kan bli en pojke ocksa... Da har vi no clue!
    August? Funkar på båda språken. Min farmor heter Harriet, så jag vet inte vad jag ska tycka, haha. Fina namn har du, men svårt att de ska funka på båda språken... 
    Men tycker du om Harriet, kanske Henrietta funkar? Det låter ganska bra på båda språk. Lilly? 
Svar på tråden Junibebisar 2016